Bevezetés:

A Magyar Logisztikai Egyesület blogján indít egy cikksorozatot,amely alapvetően hazai szerzők más szakmai sajtóban közelmúltban megjelent műveit mutatja be hetente–időgazdálkodási okokból- több részletben.

Első cikkünket a KatonaiLogisztika folyóirat 2018.3-4.számból választottuk,mely a civil közvéleményérdeklődésére is számot tarthat. Absztaktját az alábbiakban közöljük. A cikk I.felét egy hét múlva találhatják meg ezen a blogon.


Dr. Turcsányi Károly[1]– Dr. Hegedűs Ernő[2]

– A vízi, vasúti és a közúti áruszállítás gazdaságosságának vizsgálata –

„Valójában a termelés negyedik ágának tekinthető a szállítóipar… Ez a termelési tevékenység nem új javak előállításában realizálódik, hanem magában a szállítási folyamat létrehozásában. A szállítás és a közlekedés társadalom gazdasági rendszerében elfoglalt helyzete speciális…közgazdaságilag különleges fontosságú.”[3]

„A szállítás költségei beépültek a termékek árába, így a szállítási költség csökkenésének intenzív gazdaságélénkítő hatása volt. A közlekedés…átalakulása hatással volt a gazdaságra: csökkentette a szállított termékek árát, növelte mennyiségüket, bővítette összetételüket.”[4]

Abstract

A világ gazdaságföldrajzi jellemzőinek egyik legfontosabb eleme a szállítási útvonalak elhelyezkedése, azok birtoklása, a gazdaságos szállítás és kereskedelem infrastruktúrájának birtoklása. A 18-19. században a tengeri kereskedelem gazdaságossága messze felülmúlta a szárazföldi szállítási formákét. A 20-21. században azonban a gőzhajtású vasúti szállítást felváltotta előbb a dízelvontatás, majd ezt is felülírta a vasútvonalak villamosítása. Napjainkra a vasúti szállítás gazdaságossága és sebessége fokozatosan felülmúlja a tengeri szállításét, ami a gazdaságföldrajz, a geostratégia és a geopolitika területén egyaránt változásokat generál. A vasúti szállítás előretörésére a tengeri szállítással szemben – 2014-es megnyitása óta – a legkézzelfoghatóbb bizonyíték a Madrid-Jivu vasútvonal. A tanulmány konkrét adatokra támaszkodva ismerteti a tengeri és a vasúti, illetve a közúti áruszállítás eltérő energia-igényét, illetve gazdaságosságának változását a 18-21. század során.


[1] Prof. Dr. TurcsányiKároly az MTA doktora: Nemzeti KözszolgálatiEgyetem/National University of Public Service, E-mail: Turcsányi.Károly@uni-nke.hu, ORCID: 0000-0002-0161-6718

[2] Dr. Hegedűs Ernő (PhD): NemzetiKözszolgálati Egyetem/National University of Public Service,

E-mail: hegedus.erno@uni-nke.hu: ORCID: 0000-0001-8457-5044

[3] Gráfik Imre: Hajózás ésgabonakereskedelem Pro Pannonia Kiadó, Pécs, 2004. 7-8. o.

[4] Uo.