Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) panaszkodik a COVID-19 vakcinák szállításával kapcsolatos díjak példátlan mértékű emelkedésére. Az elégtelen fuvarkapacitások a légi szállítási szektorban drasztikus fuvardíj-emelkedést hozott. Ez zavart is okozhat a vakcinák leszállításában, valamint az árak emelkedését is okozhatja.

 

Paul Molinaro, a WHO operáció és logisztikai támogatási részleg vezetője szerint minden, a vakcinák szállításával kapcsolatos cikk drágul. Példának a szárazjég esetét hozta.

 

„Épp most kaptam árat egy logisztikai cégtől, amelynek az azonosságát nem árulom el, a Dallasból Freetownba, Sierra Leonéba vezető útvonalra, kilogrammonként 105 dollár körül, ami egyszerűen botrányos” – mondta el a Reutersnek. Hozzátette, hogy a szárazjég standard szállítási költsége kilogrammonként kb. 4-6 dollár. Molinaro hozzátette azt is, hogy mindennek az árának az emelkedése, ami összefügg a vakcinák szállításával, zavart okozhat a vakcinák szállításában a feltörekvő piacokra.

 

Probléma a repülőgépek elérhetőségével

 

Jelenleg, mint minden év decemberében, a világ fogyasztási kereslete magas szinten van. A cégek igyekeznek feltölteni a raktárkészleteket, de ez nem könnyű akkor, amikor a piacon hiánycikk a konténer. A légi szállítmányozás esetében, ezt pedig főleg a gyógyszerek és gyógyhatású készítmények szállítására használják, a problémát a szállítást lehetővé tévő repülőgépek alacsony kínálata okozza. Az IATA legfrissebb adatai szerint októberben az elérhető teherszállítási tonnakilométerek mennyisége több, mint 22%-kal voltak alacsonyabbak, mint az előző évben. Ez az elégtelen kínálat a személyszállító flotta földre kényszerítésének köszönhető, amely jelentős részét képezi a légi teherszállításnak. Dacára a folyamatos növekedésnek a teherszállító gépek telítettségében (ez a mutató rekordszintet ért el októberben), a szállított áru mennyisége az előző évhez képest még így is 6%-kal esett.

 

Lehet, hogy a problémák nem szűnnek meg 2021-ben

 

Számítani lehetett rá, hogy az ünnepek előtti időszakban lesznek bajok a szállítmányozás elérhetőségével és a helyzet minden bizonnyal csak Újév után fog majd javulni. Azonban egyáltalán nem biztos, hogy a gyógyászati termékek forgalmazói élnek majd a várhatóan felszabaduló kapacitással, állítják a Transport Intelligence (TI) elemzői. Nem szabad elfelejteni, hogy a leggazdagabb országokban, mint az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában a fogasztói kereslet biztosan nőni fog a gazdasági helyzet javulásával, ami a légi szállítmányozás iránti keresletet is növelni fogja. A gyógyászati cégeknek versenyeznie kell majd gyakorlatilag az egész fogyasztói javak szektorral. Ezen felül amiatt, hogy a gazdasági visszapattanás minden bizonnyal nem egyszerre fog történni az egész világin, regionális ingadozásnak lehetünk tanúi a kínálatban és a keresletben a légi szállítmányozásban. A drasztikus ármozgások tehát bőven lehetséges, hogy nem tűnnek el 2021. beköszöntével – foglalja össze a TI.

 

Forrás: trans.info