Már Németországnak is van felsővezetékes autópálya-szakasza. A napokban átadtak egy rövid kísérleti szakaszt, ahol hibrid kamionok menet közben “tankolhatnak áramot” felsővezetékről, hasonlóan a városi trolibuszokhoz.

Az öt kilométeres kísérleti szakasz (eHighway) Hessen tartományban, az A5-ös autópályán, Frankfurt és Darmstadt között épült ki, ahol naponta 130 ezer jármű halad át, 10 százalékban teherautók. Az áramszedővel rendelkező hibrid teherautók a jobboldali sávban, mindkét irányban tölthetik akkumulátoraikat.

A kísérleti projektben öt szállítmányozási cég vesz részt, az áramszedős kamionokat a Scania fejlesztette ki. A szövetségi környezetvédelmi minisztérium 14,5 millió eurót szánt a vezeték és a szükséges oszlopok kiépítésére (bár ebben valószínűleg már benne van két másik hasonló, későbbi kísérleti szakasz költsége is), és további 15 millió eurót szán adatgyűjtésre és -elemzésre, amely a fő célja a 2022-ig tartó projektnek.

zrnr.png

A villamosított autópályát nem szánják a vasút vetélytársának, még kedvező tapasztalatok esetében sem építenének felsővezetéket az összes német autópálya fölé, a minisztérium szerint legfeljebb 1000 kilométernyi szakasz jöhet szóba. A felsővezeték kiépítése kilométerenként egymillió euróba kerül, vagyis a teljes szakasz villamosításának költsége egymilliárd euró lenne. Mivel minden kísérleti jelleggel történik, a felsővezetékről leszedett elektromos áram árát egyelőre az állam állja.

Világviszonylatban nem ez az első felsővezetékes autópálya, az Egyesült Államokban és Svédországban már működnek kísérleti szakaszok (sőt, amerikai és orosz bányákban rendszeresített felsővezetékes utak is vannak) és terveznek eHighway-t Észak-Olaszországban is. Németországban a továbbiakban Schleswig-Holsteinben az A1 autópályán, Baden-Württembergben pedig lakott településeken tervezik kipróbálni, működőképes-e ez a környezetkímélő közlekedési forma.

Forrás