Halomban áll a betakarított gabona a raktárakban, a Duna alacsony vízállása miatt ugyanis gyakorlatilag leállt a folyami szállítmányozás. Bár a kereslet továbbra is élénk, az ügyleteket csak későbbi elszállítással tudják megkötni a termelők.

Nem várt nehézséget okozott az idén az aszály a hazai gabonatermelőknek. Míg egy-egy szárazabb időszak általában a termés mennyiségére van hatással, ebben az évben a hónapokig tartó csapadékhiány az értékesítést is befolyásolja.

A hazai gabonakészlet jelentős része ugyanis a Dunán hagyja el az országot, az idén viszont olyan száraz­ság sújtotta hazánkat, hogy a folyó vízszintje soha nem látott mélységbe süllyedt, aminek következtében a hajóforgalom gyakorlatilag megbénult.

Mindez a termelőket is igencsak érzékenyen érinti, hiszen az itthon megtermelt búza és kukorica meghatározó része kerül a külpiacokra – zömmel a folyami útvonalakon keresztül. Petőházi Tamás, a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke a Magyar Időknek elmondta: nyár óta gyakorlatilag nem hagyta el az országot a Dunán keresztül egyetlen rakomány gabona sem.

Mindez elsősorban a raktárkapacitás végessége miatt jelent problémát, mára ugyanis a Duna mellett található összes raktárat kibérelték, a termény jelentős része pedig még mindig a gazdáknál van.

Ez a nyáron a magtárakba került búzára ugyanúgy igaz, mint a nemrég betakarított kukorica esetében. – A kereskedők jó ideje nem vásárolnak elszállítással árut, a gabona tárolásáról pedig a termelőknek kell ­gondoskodniuk – fogalmazott a szakember. A kereslet ugyanakkor még így is élénk, az ügyletek azonban későbbi elszállítással valósulnak meg. A termelőknek így szerencsére nem áll pénzük a készletekben.

A szállítás a folyami útvonal mellett vasúton és közúton is megoldható lenne, ez utóbbi azonban igencsak megdrágult az elmúlt hónapokban. Petőházi Tamás szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szállítmányokat 15-20 százalékkal magasabb áron tudják a közúti fuvarozókkal elszállíttatni.

A kilátások pedig nem túl kedvezőek: bár a napokban várható némi eső, a Duna vízállásában érdemi változást ez nem okozhat. Ahhoz, hogy a folyó újra hajózható legyen, több hónapnak kell eltelnie, a gabonakereskedelemben és a készletekben pedig legkorábban a jövő év tavaszán állhat vissza az egyensúly.

Az árak ezzel együtt emelkedőben vannak. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet jelentése szerint itthon átlagosan nettó 55 ezer forintos tonnánkénti áron kereskedtek az étkezési búzával november első hetében.

Ez az árszint az egy évvel korábbit 20 százalékkal múlta felül. A kukorica ára is magasabb az egy évvel korábbinál, november elején átlagosan 46 ezer forintért kelt el egy tonna, míg egy éve 43 ezer forint körül mozogtak az árak.

Forrás