A Volkswagen Csoporthoz tartozó spanyol Seat az anyavállalat segítségével számos komoly fejlesztést hajtott végre, amiknek köszönhetően átláthatóbbak lettek a gyártó ellátási láncai, a logisztikai fejlesztéseknek hála pedig szintén kisebb volt a Seat Barcelona melletti üzemének kitettsége a járvány utáni újrainduláskor.

Még jóval a járvány kirobbanása előtt, 2018-ban a Seat komoly fejlesztéseket hajtott végre a Barcelona mellett, Martorellben található üzemében. A fejlesztések a logisztikai feladatok automatizálására és az ellátási láncok jobb átláthatóságára irányultak.

A fejlesztések számos Ipar 4.0-ás vívmányt is tartalmaztak, például nyitottak 5700 négyzetméteres, automatizált logisztikai központot, amiben százezres nagyságrendben tudnak alkatrészeket tárolni. A belső szállításokhoz drónokat is alkalmaznak, míg az ellátási láncok ellenőrzésével egy olyan épület foglalkozik, amiben akár napi 16 millió alkatrész valós idejű kezelése is lehetséges. Ebben az irányítótoronyban van egy fal, amin számos kijelző található, amik folyamatosan mutatják a különböző adatokat, útvonalakat és grafikonokat az alkatrészekről. A működéshez naponta nagyjából 200 ezer adatot kell frissíteni.

Az ellátási láncok ismerete a legfőbb kihívás

Juan Vivas, a Seat martorelli üzemének inbound menedzsere az Automotive Logistics című lapnak nyilatkozva elmondta, hogy a koronavírus-járvány utáni időkben (illetve már most, a járvány alatt is) a legnagyobb kihívás a Seat üzemei számára az ellátási láncok újragondolása. A járvány rámutatott arra, hogy a hosszú, kontinenseken átívelő láncok mennyire törékenyek lehetnek, ezért különösen fontos ezeket újratervezni, valamint sokkal jobban kézben tartani, mint eddig.

Ehhez Vivas szerint minden beszállító üzemét fel kell szerelni a legmodernebb digitális technológiákkal, hogy egy közös adatbázis alapján tehessék gördülékenyebbé a működést.

Vivas példaként hozta fel, hogy a járvány kínai megjelenésekor munkatársaival folyamatosan alternatívákat kerestek a Kínából érkező alkatrészek, alapanyagok pótlására.

Nagyobb hangsúly a képzésen

A Seat júliusban elindított egy projektet, aminek célja, hogy dolgozóit kiképezze az Ipar 4.0-ás alkalmazások ismeretére. Az Ipar 4.0 Akadémia nevű projektben jelenleg 80 gyártósori dolgozó vesz részt, a képzés öt három-három hónapos modulból áll, ami heti nyolc órát vesz igénybe a munkaidőn felül.

Idén nyáron ünnepelte első születésnapját a Seat:Code nevű program, ami a gyártó szoftverfejlesztési divíziójának a megújult, felturbózott változata.

 

Címlapkép: Seat Media Center

Forrás: autopro.hu