A Magyar Logisztikai Egyesület aktuális  Benchmarking Klubnapját 2019. április 10-én tartotta a Magyar Tudományos Akadémián. A klubnap témája „A Madrid-Jivu vasútvonal szerepe a logisztikában és a biztonságpolitikában” volt. A rendezvényen az előadás mellett később kötetlen beszélgetésre is sor került, közben a témát érintő kérdésekből kiindulva folytatódott az eszmecsere.

A Klubnapot Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke nyitotta, aki köszöntötte a megjelenteket és bemutatta az előadókat. A köszöntőt követően bevezetőjében Kína történelméről beszélt. Kitért a 1700-1800-as években történt gyarmatosításokra, mely az akkori hatalmat teljesen leverte, következményeként 6 várost a gyarmatosítók kezére kellett adniuk, köztük az utolsóként a Brit koronától visszaadott Hong Kong városát. Véleménye szerint ez a történelmi múlt meghatározó szerepet tölt be a jelenlegi Kína kialakulásában.

A bevezető után Prof. Dr. Turcsányi Károly mk. ezredes (DSc), az MTA Logisztikai Osztályközi Állandó Bizottságának elnöke kezdte az előadást. Elmondta, hogy a világ gazdaságföldrajzi illetve geostratégiai jellemzőinek egyik legfontosabb eleme a szállítási útvonalak elhelyezkedése, azok birtoklása, valamint a gazdaságos szállítás és kereskedelem infrastruktúrájának birtoklása. Érdekességként megemlítette, hogy a selyemúttal személyesen először az 80-as években találkozott, de annak megközelíthetősége akkoriban a gyenge minőségű utak miatt nagyon nehéz volt. Kifejtette, hogy a 2008-as válság után ébredt rá a világ arra, hogy Kína jelentős gazdasági szereplő, napjainkra pedig politikailag és katonailag is meghatározó szerepet tölt be, és a jövőben még inkább az kíván lenni.

A szót Dr. Hegedűs Ernő mk. alezredes (PhD) szerzőtársának adta át. Kiemelte, hogy katonai és mérnöki szempontból közelíti meg előadását. Beszélt a nagy távolságú szállítások gazdaságosságáról, a tengeri és a vasúti szállítás vezető szerepének változásáról, kifejtette a vasúti szállítás előtérbe kerülésének technikai körülményeit, gazdasági és biztonságpolitikai hatásait. Elmondta, hogy a 2008-as gazdasági válság alatt a legtöbb helyen végbement a hajózási szállítmányozás átlagsebességének csökkentése, a gazdaságosság növelésének érdekében. Kitért arra is, hogy a Németország és Dél-Amerika között létrejött tengeri és légi szállítási útvonalak megjelenésének milyen hatásai lettek.

Ismét Prof. Dr. Turcsányi Károly kapta meg a szót. Ismertette a Madrid-Jivu vasútvonal megnyitásának hatását a geostratégiai térre, biztonságpolitikára, majd szót ejtett a jövőbeni lehetőségekről, mint vasút déli ága, ami 2030 környékén valósulhat meg.

Az előadók megköszönték a figyelmet, majd Dr. Doór Zoltán vette át újra a szót. Először köszönetét fejezte ki az izgalmas és részletes előadásért, majd kiemelte, hogy az MLE honlapján és blogján teljes terjedelmében elérhető a Madrid-Jivu vasútvonalról szóló hosszabb terjedelmű cikk. Ezután egy kötetlen beszélgetés alakult ki, közben további részleteket fűztek hozzá és kérdések tettek fel a jelenlévők.

Az előadóknak ezúton is köszönjük az érdekes előadást, a résztvevőknek pedig a figyelmet és a kellemes beszélgetést.

2019.04.10.

Magyar Logisztikai Egyesület

Madrid-Jivu vasútvonalhoz fűződő további cikkek: