CES 2018: a Bosch az okosvárosokra épít

Hálózatba kapcsolt megoldások az energiatakarékosság, a fokozott biztonság és kényelem érdekében

 

  • Az okosváros jövőképe a megvalósítás aktív fázisába lépett
  • 2020-ig körülbelül 230 millió házat kapcsolnak hálózatba világszerte
  • A Bosch 2018-tól az USA 20 városában kínál közösségi alapú, hálózatba kapcsolt parkolást
  • A Bosch DC mikrohálózatai garantálják az okosvárosok takarékos, környezetkímélő és megbízható energiaellátását

 

Las Vegas, Nevada – Az ENSZ becslései szerint 2050-re a világ népességének körülbelül kétharmada él majd városokban – viszonyításképp: 2014-ben még csak az emberek fele volt városlakó. A növekvő városiasodással a városi élet kihívásai is fokozódnak, ennek megfelelően már ma is jelentős elvárásokat támasztunk az életünket kényelmesebbé tévő okosmegoldások iránt.

 

„Újra kell gondolnunk a városokat, aminek egyik kulcsát azon technológiák jelentik, amelyek a városokat intelligenssé és élhetővé teszik” – mondta dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának tagja a Las Vegasban rendezett CES (Consumer Electronics Show, Fogyasztói Elektronikai Kiállítás) szakvásáron. „Intelligencia nélkül hosszú távon egyetlen városnak sincs jövője, hiszen az másképp az összeomlást kockáztathatja.”

 

A Bosch azon dolgozik, hogy a városokat és településeket felkészítse a jövőre. Intelligens mobilitás, jobb levegőminőség, fokozott kényelem és nagyobb biztonság, valamint számos új szolgáltatás – avagy a cél a lényegesen jobb életminőség a városokban és a lakóközösségekben. A technológiák és szolgáltatások beszállítója az idei CES-en, a világ legnagyobb elektronikai szakkiállításán számos új megoldást mutat be, amelyek intelligenssé teszik a városokat.

 

Még nagyobb mértékű hálózatba kapcsolás: dolgok internete és mesterséges intelligencia

A hálózatba kapcsolt városok egyik alapvető feltételét teremtette meg a dolgok internete (Internet of Things, IoT), ami minden területre kihat: a Gartner felmérése szerint világszerte 2020-ig körülbelül 230 millió házat kapcsolnak hálózatba – ez az összes háztartás 15 százalékát jelenti. 2020-ra ezt a piacot pedig már 250 milliárd dollárra becsülik, és ugyanebben az időben világszerte már több mind 20 milliárd hálózatba kapcsolt berendezést használunk majd – füstjelzőket, riasztókat, villanyórákat, háztartási készülékeket, és még sok minden mást is.

 

„A Bosch korán felismerte az ebben rejlő lehetőségeket” – mondta Hartung. „Elektromos termékcsoportjaink több mint fele már ma is hálózatba kapcsolható, 2020-ig pedig mindegyik azzá válik. Az okosvárosokhoz kapcsolódó gyors fejlesztés fontos mozgatórugója a mesterséges intelligencia. A Bosch e téren is tovább bővíti kutatásait.”

 

2017 során a vállalat megnyitotta kutatóközpontját a mesterséges intelligencia fejlesztésére, amely mára körülbelül száz munkatársat foglalkoztat Renningenben (Németország), Palo Altóban (USA) és Bengaluruban (India). A Bosch 2021-ig mintegy 300 millió eurót fektet a kutatóközpont bővítésébe. A vállalat abból indul ki, hogy tíz éven belül mesterséges intelligencia nélkül elképzelhetetlen lesz szinte bármilyen termék.

 

Több szabadidő: hálózatba kapcsolt parkolás

A városi forgalom 2050-ig körülbelül harmadával nő, a Bosch ezért azon is dolgozik, hogy a holnap mobilitását balesetmentessé, stresszmentessé és károsanyag-mentessé alakítsa. A vállalat számos megoldást mutat be a CES 2018 szakvásáron, amelyek az e célhoz vezető utat szolgálják. A Bosch okosváros-projektjeinek nagyjából felében szerepet játszik a városi közlekedés, a parkolás pedig az egyik kiemelt téma ezek közül. Az amerikai autósok ugyanis évente több mint 40 órát töltenek manapság torlódásban vesztegelve, ezzel bő 160 milliárd dollár veszteség keletkezik. Ennek az időnek körülbelül harmadát csupán a parkolóhelyek keresése teszi ki.

 

A Bosch e dilemmára is kínál megoldást: a közösségi alapú parkolással a vállalat átveszi a megfelelő parkolóhelyek utáni kutatás feladatát. Miközben halad az úton, az autó automatikusan felismeri és megméri a várakozó járművek közötti üres helyeket, és ezeket valós időben egy digitális térképre feltölti. Így az autósok közvetlenül a szabad parkolóhelyhez navigálhatnak. A Bosch ezt a szolgáltatást már több németországi városban, többek között Stuttgartban teszteli. Idén ehhez 20 amerikai nagyváros is csatlakozik, például Los Angeles, Miami és Boston.

 

2018 elején a Bosch ráadásul a Daimlerrel közösen egy új parkolóházi szolgáltatást is indít: az automatizált parkoló-inast (Automated Valet Parking). A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában az autók szabad parkolóhelyet találnak maguknak és be is állnak oda – mindezt sofőr nélkül. Az eredmény pedig még kevesebb stressz és hatékonyabb helykihasználás: ugyanakkora területen akár 20 százalékkal több jármű is elférhet így. A teljesen automatizált parkolást többek között a parkolóház intelligens infrastruktúrája teszi lehetővé, amely összeköttetésben áll a járművek fedélzeti szoftverével. A Bosch nemrég Frost & Sullivan 2017 Technológiai Innovációs Díjat kapott a vezető nélküli parkolás megoldásáért.

 

Kevesebb energia és kisebb költségek: Bosch DC mikrohálózatok

Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) szerint a városok a globális energiafogyasztás körülbelül 75 százalékáért felelősek, aminek a 40 százalékát az épületek okozzák. A világszintű energiafelhasználás 2035-ig 30 százalékkal nő a BP Energy Outlook 2035 tanulmány alapján. A Bosch számos megoldással rendelkezik, amelyek az intelligens energiamenedzsment segítségével csökkenthetik az áramfelhasználást. Ezek egy példája a Bosch DC mikrohálózat, amely nagyobb épületek vagy épületegyüttesek áramellátására szolgál.

 

A mikrohálózatok rendkívül környezetkímélők, hiszen az energiát rendszerint megújuló forrásból nyerik. A hagyományos erőművekkel szemben a DC mikrohálózatokkal akár tízszázalékos energiamegtakarítás is elérhető. Ezenkívül önállóságuknak köszönhetően igazán megbízható áramellátókként szolgálnak, még akkor is, ha időjárási vagy egyéb biztonsági okok miatt a hagyományos hálózat nem lenne elérhető.

 

Üzleti lehetőségek: fellendülés az okosváros-megoldások piacán

Bizonyos nagyvárosokra, például Barcelonára, Szöulra vagy Londonra már ma is az okosváros szinonimájaként, prototípusaként tekinthetünk, miközben világszerte kis- és nagytelepülések egyaránt okosváros-megoldásokba invesztálnak. Az okosvárosok piaca évente 19 százalékkal nő, és 2020-ra évi 800 milliárd dolláros (680 milliárd eurós) forgalmat ér majd el.

 

„Az okosváros régóta élő jövőkép, amit mi most segítünk megvalósítani. A Bosch kiváló helyzetben van, hogy a hálózatba kapcsolt városokat technológiai és gazdasági sikerré alakítsa” – fejtette ki Hartung. A vállalat jelenleg 14 átfogó okosváros-projekten dolgozik, többek között San Francisco, Szingapúr, Tiencsin, Berlin és Stuttgart városaival közösen, a közeljövőben pedig további városok követik majd ezeket. Az üzleti területeken átívelő projektekkel a vállalat az elmúlt két évben bő egymilliárd euróra duplázta árbevételét, és a bevételek továbbra is növekvő tendenciát mutatnak.

 

A San Francisco közelében fekvő San Leandro városában a vállalat körülbelül 5000 utcai lámpát szerelt fel LED-technológiájú intelligens világítótestekkel és központi vezérlőrendszerrel. Így a közvilágítás csak akkor kapcsol be, amikor valóban szükséges a mesterséges fény. Ezzel a megoldással San Leandro a következő 15 évben hozzávetőlegesen nyolcmillió dollárt takarít majd meg. „A kis- és nagyvárosok számára kínált intelligens megoldásaink energiát és pénzt segítenek megtakarítani” – mondta Mike Mansuetti, a Bosch Észak-Amerika elnöke a Bosch CES-en tartott sajtótájékoztatóján. A Bosch érzékelőivel mérhető és elemezhető a százezer lakosú San Leandro levegőjének minősége is, közlekedési torlódás esetén pedig a kamerák képe alapján a forgalomirányító rendszer automatikusan egy másik útvonalra tereli a forgalmat.

 

A Bosch a CES 2018 kiállításon

 

  • A BOSCH KIÁLLÍTÁSI STANDJA 2018. január 9–12. (keddtől péntekig): Central Hall, 14028 számú stand
  • KÖVESSE a Bosch 2018-as CES újdonságait a Twitteren: #BoschCES
  • PANELBESZÉLGETÉSEK A BOSCH SZAKÉRTŐIVEL:
    • január 9. (kedd) 13:30–15:15 (helyi idő szerint): Connect2Car: Next-Gen Automobility – Kay Stepper, a Bosch Észak-Amerika alelnöke, a vezetőtámogató rendszerek és az automatizált vezetés területek vezetője. Helyszín: Las Vegas Convention Center, North Hall, N256
    • január 10. (szerda) 13:45–14:30 (helyi idő szerint):
      Connected Vehicles in Connected Ecosystems – Mike Mansuetti, a Bosch Észak-Amerika elnöke. Helyszín: Smart Cities Conference, Westgate
    • január 11. (csütörtök) 11:30–12:30 (helyi idő szerint):
      The Future of Robots at Work and Home – Phil Roan, robotika-főmérnök, BSH Hausgeräte GmbH. Helyszín: Las Vegas Convention Center, North Hall, N258

 

Sajtóinformáció:

Dr. Ficzere Ferenc +36 1 879-8852

Melita Delic +49 711 811-48617, Agnes Grill +49 711 811-38140,
Trix Böhne +49 30 32788-561, Annett Fischer +49 711 811-6286

 

A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte megközelítőleg 390 000 munkatársat foglalkoztat (2016. december 31-én) és  73,1 milliárd euró árbevételt ért el 2016-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 59 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 120 telephelyen.

 

A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.

 

További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse.