A Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzés záróvizsgájához több kihívás elé állnak hallgatóink. A sok tanulás, előadásokon való részvétel és a szakdolgozat elkészítése alatt az egyesület által szervezett céglátogatás is követelmények között szerepel.

A 2018.Szeptember 25-i céglátogatáson a BILK(Budapesti Intermodális Központ): Rail cargo Termináljában jártunk. Közép-európai régió legnagyobb logisztikai központja, Ez a XXIII. kerületben található. Üzemszerű működését 2003.november 22-én kezdte meg. Mind a közúti, mind a vasúti forgalom meghatározó részét vonja el a városközpontból.

Területén helyezkedik el például a Waberers Holding Zrt., Express one, Lagermax és a Rail Cargo is mely Európa egyik vezető vasúti árufuvarozó társaságnak a része.

A Rail Cargo évente több százezer vonatot közlekedted és ez által közel 32 millió tonnányi árut szállít le nyolc vágányt működtetve.  Az idei év első felétől pedig a Rail Cargo Terminal – BILK Zrt. beolvasztotta a Kelenföld Konténer Depo Kft.-t ezáltal az üres konténerek tárolásával, fogadásával és feladásával foglalkozó vállalkozás 100%-os tulajdonrészének birtokába jutott.

Érkezik ide áru a kínai coscotól(China Ocean Shipping Company),MSC-től (Mediterranean Shipping Company) és számos másik vállalattól is.

A helyszínen jelentős számú 20 és 40 lábas konténer várakozik, hogy lepakolják tárolásra vagy felpakolják és a rendeltetési helyére szállítsák. A csoportot Korondi Sándor Úr a terminál vezetője fogadta és vezette „körbe”.Hallgatóink bátran tehettek fel kérdéseket és készíthettünk pár fotót is.

A konténereket többnyire multimodális szállításhoz szokták alkalmazni figyelembe kell venni a vasúti illetve közúti, súlykorlátozási előírásokat is aminek köszönhetően  kb. 21,5 tonna rakható maximálisan egy 20 lábas konténerbe, illetve kb. 19,520 tonna áru egy 40 lábas konténerbe. A konténerek aluminiumból vagy acélból készülnek.

A hétköznapi konténerekbe szárazárút a hűtőkonténerekbe pedig gyümölcsöt,zöldséget és húsokat is tárolnak. Az utóbbi egy speciális konténer a fagyáspont feletti vagy alatti állandó hõmérsékletet igénylõ szállítmányok számára. A hûtõegység léghûtéses kondenzátorral rendelkezõ kompakt kompresszorból áll. Automatikusan kapcsol át a hûtés üzemmódról a fûtés üzemmódra (és fordítva), ha a külsõ hõmérséklet változása ezt szükségessé teszi. Lehetséges hõmérséklet-beállítások: +25°C-tõl -25°C-ig.

Kalmar teleszkópgémes konténerrakodó géppel és konténer bakdaruval a történik az anyagmozgatás jelentős része, mely elég komoly odafigyeléssel és felelősséggel jár.

A céglátogatásvezető elmagyarázta, hogy a GPS alapú nyomkövető rendszer segítségével tudják beazonosítani, hogy hol található az éppen keresett konténer amely el van látva nyitásérzékelővel a dézsmálás megelőzése végett. A konténerek helyzetét/állapotát az anyagmozgató eszközökön és a központban is látják. Ez a funkció elengedhetetlen mind anyagmozgatási és biztonsági szempontból is.

 Veszélyes anyagokat tartalmazó konténereket is láthattunk melyek egy külön részén helyezkednek el a depónak ezekben általában folyékony vegyszereket tárolnak.

Minden konténert ugyanolyan odafigyeléssel és precizitással mozgatnak meg legyen az hűtő,veszélyes árú vagy hétköznapi konténer. Az itt dolgozó embereknek nem mérvadó, hogy mit tartalmaz a konténer, nekik a rakodás a fő feladatkör ettől függetlenül szúrópróbaszerűen vannak ellenőrzések, átvizsgálások.

A Rail Cargo Hungaria Zrt. minőségirányítási rendszeren alapuló integrált irányítási rendszert működtet, így biztosítva hogy szolgáltatásai megfeleljenek a magas minőségi, egészségvédelmi, munka, vasútbiztonsági és környezetvédelmi követelményeknek

Az évek folyamán két személyi sérülés keletkezett, de ezekben jelentős szerepet játszott az extrém időjárási tényező. A Rail Cargo szolgáltatási közé tartozik még a konténertakarítás, javítás, vámolás mérlegelés vagy akár a bárcapótlás is.

Jelenlétünk alatt darufelújítás volt folyamatban, de így is megnézhettünk szinte minden anyagmozgató eszközt közelebbről és az 1-1 szünetet tartó alkalmazott szívesen fogadta és válaszolta meg a csoporttagok kérdéseit