Elfogadta az Európai Parlament a járművezetők munkakörülményeit javító szabálymódosítást annak érdekében, hogy a közúti szállításban elterjedt versenytorzító gyakorlatot visszaszorítsa – számolt be az index.hu. A magyar kormány kezdettől tiltakozott a javaslat ellen, mert annak az volt a célja, hogy az olcsóbb kelet-európai cégeket kiszorítsák a nyugati piacokról.

 

 

Pihenés, kabotázs

szabályozás három nagy területet érint. Egyrészt a jövőben javulnak a pihenés feltételei és a járművezetők több időt tölthetnek majd otthon. A fuvarozó cégeknek gondoskodni kell arról, hogy a nemzetközi áruszállítást végző járművezetők rendszeresen 3-4 hetente hazamehessenek. Nem lehet továbbá a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, hanem a munkáltatónak megfelelő szállásról kell gondoskodnia.

Másrészt már a határon ellenőrzik majd a tachográfokat, így nehezebb lesz azokkal csalni. Mindemellett egy adott országon belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között kötelező lesz majd 4 napot várakozni, hogy ne legyen mód rendszerszerű kabotázsra. A postafiókcégek felszámolása érdekében a közúti árufuvarozó cégeknek hitelt érdemlően kell tudniuk bizonyítani, hogy tényleges tevékenységet végeznek abban az országban, ahol bejegyezték őket. Ezenkívül gépjárműveiknek nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. A szabályozás a 2,5 tonnát meghaladó tömegű könnyű haszongépjárművekre is kiterjed majd, így azokat is el kell látni tachográffal.

 

 

Azonos díjazás

Ami pedig szintén fontos: az EU előírja, hogy egyenlő díjazási feltételeket kell teremteni minden európai sofőrnek úgy, hogy kiküldésnek minősül a kabotázs és a nemzetközi áruszállítás. (Kivétel, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon, és ha csak két ország között végez szállítást, még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás miatt.) Míg a kiküldetésre vonatkozó részeket a hatálybalépés után 18 hónap elteltével kell alkalmazni, a pihenőidőre és a járművezetők hazatérésére vonatkozó szabályokat a rendelet közzétételét követő 20. naptól alkalmazni kell.

 

 

„Rövidlátó, ésszerűtlen, teljesíthetetlen”

A változás nem tesz jót a sok sebből vérző hazai ágazatnak. ,,A jóváhagyott jogszabályok a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatok versenyképességének csökkenését okozzák, és a haszonélvezői a harmadik országbeli fuvarozók lehetnek. Ez egy rövidlátó és ésszerűtlen döntés, amellyel Európa még kiszolgáltatottabbá fog válni” – jelentette ki közleményében Deli Andor fideszes EP-képviselő. Úgy véli, hogy a nyugati tagállamok célja kezdetektől fogva az volt, hogy az általuk már alkalmazott protekcionista intézkedéseket uniós jogszabályi szintre emeljék, amelyek célja a közép- és kelet-európai versenytársak visszaszorítása. Ujhelyi István, az Európai Parlament Közlekedési Szakbizottságának első alelnöke szintén a javaslat ellen szavazott. Ujhelyi szerint az egységes belső piacon egy mesterséges törésvonal jött létre, továbbá teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás született.

 

Forrás: index.hu, eurologus.hu, transpack.hu