A csomagolás a digitális technológiák hordozójaként ígéretes lehetőségeket nyújt a logisztikai és termelési folyamatok javítására. Vajon mennyire intelligensnek kell ehhez lennie?

Amikor szenzor „kóstolja” a tejet

A VVL (Innovatív Logisztikai Megoldásokat Elősegítő Egyesület) teszteli és kutatja az innovatív csomagolási megoldásokat és logisztikai tervezés megközelítéseit. A FachPack 2018 TechBox fórumán az Egyesület hálózatának szakértői beszámoltak a digitális megoldások segítségével megvalósuló intelligens csomagolás lehetőségeinek széles tárházáról. Például egy ilyen megközelítés az IntelliData projekt, amelynek célja, hogy meggyőzze a fogyasztókat, ne dobják el az ehető élelmiszereket válogatás nélkül a jövőben.

Ezidáig az erre merészkedő fogyasztók az ízre vagy szagra hagyatkoztak annak meghatározásakor, hogy a hűtőszekrényben lévő tej még iható-e, noha a lejárati időpont már lejárt, vagy napok óta fel van bontva. A QuoData GmbH vezette projekt célkitűzése olyan app fejlesztése, amely képes lesz ezt a jövőben pontosan meghatározni. Ez azonban nem a szag vagy íz alapján dől el, hanem a tej csomagolásában vagy azon lévő szenzorcímke segítségével, állítja Christian Bläul, a QuoData informatikai vezetője. Ehhez a címke megállapít bizonyos változókat, amelyek együttesen pontosan meg tudják határozni, hogy a tej iható-e még. Azokkal a projektpartnerekkel együttműködésben, akik a teljes ellátási láncot képviselik, beleértve a fogyasztót, egy olyan előrejelzési algoritmus és szenzorcímke van éppen tesztelés alatt, amely nem gátolja a logisztikát, és megbízható fogyaszthatósági időket szolgáltat. Christian Bläul hangsúlyozta, hogy a rendszer egyéb élelmiszerekre is adaptálható.

Mennyire legyen intelligens a csomagolás?

A termék csomagolásán vagy abban található, a környezettel adatokat megosztó és kommunikáló RFID-chipek teszik ezt intelligens csomagolási megoldássá – mondta Matthias Grzib, az IDH (Elosztási és Kereskedelmi Logisztikai Intézet) az Innovatív Logisztikai Folyamatok Egyesületénél tartott előadásában. Ebben az összefüggésben az okostermékek, a Csomagolás 4.0 és az intelligens csomagolás jellemzői átfedésben vannak – de nem szükségszerűen azonosak. Egy okostermék ennélfogva az Ipar 4.0 kulcsfontosságú alkotóeleme. Képes kell, hogy legyen a termelési lánc egyéb érdekeltjeivel való kommunikációra és interakcióra.

A csomagolásra is úgy kell tekinteni, mint egy okostermékre, és annak meg kell felelnie az Ipar 4.0 követelményeinek. A csomagolás, korábbi funkciói mellett, mint a termékvédelem, marketing és kezelés, egyéb olyan feladatokat is ellát, mint pl. a kommunikálhatóság, interkonnektivitás és a folyamatok vezérlése. Ha a csomagolást egy RFID-chipen található dinamikus információval látják el, az intelligens csomagolás azt a „normál” terméket okostermékké alakíthatja, amely korábban nem felelt meg az Ipar 4.0 igényeinek. Például a csomagolás ekkor már kommunikálhat a raktárból a gyártóval a megfelelő olvasókon keresztül, és jelezheti, mely termékekhez használható fel.

Az intelligens csomagolás előnye abban rejlik, hogy ügyfél- és termékspecifikus választásokat kínál. Az intelligens csomagolás egyéb előnyei közé tartozik az optimális termékvédelem, az alacsonyabb költségek és az ellátási láncon belüli önszervezés. Ugyanúgy, mint a termékcsomagolás esetén, ez jelentős mennyiségű szállítási csomagolást tartalmaz, mint pl. a Walther Faltsysteme által gyártott műanyag csomagolás.

Újrázó szállítási csomagolások – előnyökkel

Thomas Walther, a Walther Faltsysteme ügyvezető igazgatója szerint az okosgyár dinamikáját még mindig át kell ültetni a gyakorlatba. A Walther már kínál visszaküldhető, különféle okosfunkciókkal rendelkező tárolókat olyan cégek számára, amelyek ezeket az alapelveket már bevezették. A műanyag tárolók ezért megfelelnek az intelligens információhordozókkal szemben támasztott követelményeknek. Az RFID-adathordozókat például újrafelhasználható tárolókhoz lehet rögzíteni kívülről, vagy a tároló, ill. raklapok anyagába integrálni lehet.

Ebben az összefüggésben a szállítási csomagolásnak mindig alkalmasnak kell lennie az adott ellátási láncra: azonosíthatónak, ellenőrizhetőnek kell lennie, és ideális esetben a jövőben képesnek kell lennie a kommunikációra. E nagyon különböző követelmények ellenére a csomagolásgyártónak képesnek kell lennie arra, hogy olyan tartós és gazdaságos terméket kínáljon, amely ezt a típusú információt küldheti és fogadhatja. Nagy előny, hogy az információs technológia egyre olcsóbb, így egyre jobban megvalósítható a technológia bevezetése, mint akár tíz éve.

A kereskedelmi logisztikában például intelligens újrafelhasználható csomagolás alkalmazható. Thomas Walther beszélt ennek az intelligens dizájnban való használatáról is, amelynél szimulációk szolgáltatják a biztonságot a komplex fejlesztési folyamat egészében – a 3D CAD-rajztól a 3D-nyomtatású előgyártásig és sorozatgyártásig.

A csomagolás 3D-nyomtatása

Miközben a csomagolás gyors prototípuskészítése a 3D-nyomtatással már megvalósítás alatt van, ennek az alkalmazásnak a továbbfejlesztése, azaz a csomagolás sorozatgyártásban való gyártása gazdaságosan nem megvalósítható. A csomagolás fokozódó egyéniesítése ezt a jövőben megváltoztathatja. A 3D-nyomtatás már kifizetődő lehet termékvédelmi célokra, azaz a különleges szállítási tárolók vagy értékes cikkek csomagolásának egyedi gyártására. Az adagméretek egyre kisebbek, a csomagolásnak pedig követnie kell a példát, hangsúlyozta Loges, kihangsúlyozva a személyre szabott sorozatgyártást ebben az összefüggésben. A 3D-nyomtatás alkalmazása jelenleg széles körben terjed, mivel a technológia egyre érettebbé és olcsóbbá válik. Pillanatnyilag nem jelezhető előre, hogy a technológia alkalmas lesz-e majd sorozatgyártásra is. Mindazonáltal a 3D-nyomtatású szerkezetek olyan súlycsökkenést és stabilitást eredményezhetnek, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak.

Add – a bővítményt!

Manapság a csomagolás már fontos szerepet játszik az információcsere biztosításában a termelés, a logisztika és a kereskedelem területén. Az intelligens bővítményfunkciók (add-on functions) fejlesztését a személyre szabott, biztonságos és olcsó termékek iránti fokozódó kereslet hajtja előre. Ennek eredményeképpen a gyártóknak egyre több lehetőségük van, hogy a versenytársaktól a csomagolásuk révén különböztessék meg magukat, és jelentősen javítsanak logisztikai folyamataikon. A nürnbergi FachPack kiállítói 2019 szeptemberében e követelményekre kínálnak majd megoldásokat.

Forrás