A Magyar Logisztikai Egyesület rendezvényt szervezett a Közlekedési Kultúra Napja alkalmával a Közlekedéstudományi Egyesület programsorozat keretén belül, melynek témája az Önvezető autók és biztonság a közúton volt. A rendezvény az M3-as Gödöllő előtti, Budapest felőli Lukoil H041 állomásán került megrendezésre 2019. május 10-én, pénteken 14:00-kor.

Napjainkban komoly kérdéseket feszeget az önvezetés fogalma, amely nagy valószínűséggel a jelenlegi vezetésről alkotott képünket a nem túl távoli jövőben teljesen átformálhatja. Az önvezető technológia nemcsak környezetkímélőbb megoldásokat tud felmutatni, de sokkal biztonságosabb autózást hozhat el számunkra. Az ma már nem lehet kérdés, hogy az elektromos autók jelentik a jövőt, és az is egyre nyilvánvalóbbá kezd válni, hogy a következő évtizedek autóiban már nem az ember, hanem a számítógép lesz az, ami a kocsit irányítja. Az önvezető autók első példányai már most is az utakon vannak, ami nemcsak az autóban utazók kényelmét szolgálhatják, de a közlekedésre is jó hatással lehetnek. Az egymással kommunikáló, összhangban lévő autók miatt feleslegessé válhatnak a közlekedési lámpák, a forgalom dinamizmusa miatt pedig a dugók és torlódások is megszűnhetnek. Bár elsőre furcsán hangozhat, de nagy az esély arra, hogy ha sok évig gyakorlatban jól teljesít ez a megoldás, akár be is tilthatják bizonyos területeken a hagyományos autóvezetést a jóval biztonságosabb és hatékonyabb önvezető technológiák javára.

Juhász Imre (Tesla instruktor, EV-szakreferens) megmutatta számunkra az önvezetés jelenleg elérhető egyik legmagasabb színvonalú rendszerét, egy Tesla Model S típusú elektromos autó segítségével. A Tesla Autopilot úgynevezett ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) funkciókat tartalmaz, ami azt jelenti, hogy a fejlesztések csak segítik a biztonságos vezetést, de a sofőr nem adhatja át az irányítást teljes egészében az autónak és a felelősség továbbra is marad a sofőré. Az autót számtalan olyan szenzorral látták el, ami segíti a gépet a vezetésben, ezek pedig a legkülönbözőbb dolgokat érzékelik: útvonalakat, közúti jelzéseket, a lámpák fényét, a gyalogosok és más autók gyorsaságát és pozícióját, ezzel támogatva a sofőr vezetését. A Tesla robotpilótája jelenlegi állapotában menet közben bizonyos időközönként jelzést küld a volán mögött ülő embernek. Ennek lényege, hogy a kocsi ellenőrizze a vezető éberségét. Először csak fényjelzést látni a műszerfalon, majd hangjelzéssel egészíti ki ezt a rendszer, ha a jelzésre nem érkezik reakció. Hogyha ezek után sem avatkozik bele a vezetésbe, a rendszer automatikusan letiltja a robotpilóta működését, és csak egy megállás-újraindulás után lehet újra bekapcsolni.

Az önvezetés nem csak személyautókban, hanem a szállítmányozásban is nagy valószínűséggel komoly szerepet tölt be a jövőnkben. A biztonságos vezetést kiegészítheti a platooning technológia, mellyel biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb lehet az árufuvarozás. A kamionokba épített technológiának köszönhetően a járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetők a balesetek, kevesebb üzemanyagot használnak fel a konvojban haladás miatt, ezáltal kevesebb káros-anyagot bocsátanak ki. Előnye még, hogy csak egy sofőr utazik a konvojjal, ezért akár a tehergépjármű-vezetők Európa-szerte tapasztalható hiányára is megoldást kínálhat. A platooning technológiát egyelőre még csak tesztelik, és a mindennapos használatát megelőzően a különböző országok szabályait és úthálózatát is alkalmassá kell tenni.

Elmondható, hogy az elektromos autózás terén valójában még csak a tapasztalatgyűjtés és az ismerkedés időszakában tartunk. A technológia folyamatosan tökéletesedik az autók, a töltőhálózat és egyéb infrastrukturális elemek kapcsán is. Az innovációt nagyban támogatja az informatikai megoldások fejlődése, melynek kihasználásával új közösségi közlekedéslogisztikai modellek jelenhetnek meg, ami jó esélyjel növeli a közúti biztonságot.