A teljes ellátási láncot felforgatják a mesterséges intelligencián és robotikán alapuló megoldások, amelyek a költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett az aggasztó munkaerőhiányra is választ adhatnak. Az agilis vállalatok egyedi innovációs európai ökoszisztéma keretében lovagolhatják meg a trendeket.

Nincs mese, a logisztikai cégeket is szorongatja a piac, hogy automatizált és adatvezéreltebb működés felé vegyék az irányt, hiszen a szereplők az árnyomás mellett az egyre súlyosbodó munkaerőhiánnyal is állandó harcot vívnak.

“Megindult a verseny “last mile” fronton, megjelent a virtuális logisztikai csapat intézménye, jönnek az önvezető flották, a raktárakban pedig lassan több lesz a gép, mint az ember” – vázolta a főbb trendeket Petri Liuha, aki az innovációs európai ökoszisztémát működtetőEIT Digitálnál felel a digitális ipari portfólióért.

Már KKV-ként kifizetődő robothadseregre építeni

Petri Liuha, az EIT Digital digitális iparért felelős ágazati vezetője

Liuha azon a nemzetközi szakmai fórumon beszélt, amelyet az EIT Digital magyarországi képviselete szervezett a Budapest Repülőtéri Régió Klaszterrel karöltve. A szakember a Cargonexx sikersztorijával példálózott, amely EIT Digital Akcelerátoránál léphet szintetintelligens árufuvarozási hálózatának megvalósításával. A Cargonexx játszóterén az algoritmusok viszik a prímet: a rendszer öntanulással lövi be az árakat és a kapacitásokat, automatizálja a megrendelési és szerződési folyamatokat, valamint leszorítja az üres raktérrel megtett utak hosszát.

Lefedni az utolsó mérföldet

A robotizáció a készletezést is újraértelmezi. Az Amazon holland megfelelője, a bol.com 2021-re elkészülő új logisztikai központjában például a feladatok 80%-át már gépek végzik majd, ami nem csak a munkaerőköltségeket vágja meg, hanem a termelékenységet is növeli. Ezt már Roos Rooijakkers, a BrightCape fejlesztési menedzsere emelte ki, amely cég az EIT Digitallal társfinanszírozásban és többek között a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közreműködésével megvalósított projektben fejleszt autonóm rendszert.

“Már kis- és középvállalati szinten is megéri robotokba invesztálni, hiszen a logisztikai szektorban három-kilenc hónapos megtérülési idővel lehet számolni” – mondta a holland szakember.

A BrightCape által is alkalmazott, gépi tanuláson alapuló módszerekkel minimalizálhatók a konvencionális szállítási eszközök által okozott károk, míg az utolsó mérföldes kézbesítéshez használt drónos útvonal optimalizációjával gyorsul a kiszállítás és pontosabban megbecsülhető a várható érkezés időpontja.

Forrás