A Magyar Logisztikai Egyesület szakmai együttműködés keretében támogatja a Kodolányi János Főiskola gyakorlati képzéseit, ennek következtében a Mahart Konténer Centerben tett látogatásunkon a főiskola hallgatói is részt vettek.

A látogatás célja az volt, hogy a résztvevők ismerkedjenek az intermodális fuvarozással, és megismerjenek egy olyan konténer átrakó terminált, amely tulajdonosi, vagy egyéb érdekeltségi rendszertől mentes, független szereplőként működik a piacon. Ezen szempontok szerint választottuk a Mahart Konténer Centert a látogatás helyszínéül.

A csoportot Fábián Zoltán ügyvezető igazgató úr fogadta és a program első részeként prezentáció keretében bemutatta a vízi, vasúti és közúti áruszállítás és a kombinált fuvarozás jelentőségét, a Duna vízállásának hatását a folyami áruszállításra, majd a  MCC vállalat földrajzi elhelyezkedését, a képességeket és kapacitásokat, amellyel a társaság rendelkezik, valamint ebben a szegmensben a piaci szereplőket, és az elmúlt évek  eredményeit.

Forrás: Fábián Zoltán MCC prezentáció 2018 május 09.

A  hajózással, vízi konténerszállítással és az aktuális problémákkal kapcsolatos hallgatói kérdéseinkre Fábián Zoltán az alábbiak szerint válaszolt:

A magyar hajós konténerszállítás még gyerekcipőben jár, a modal split mindössze 0,7 százalék. A Mahart Container Center helyzetéből adódóan jelentősen felhúzza ezt az átlagot, az MCC forgalmának 3,85 százalékát viszik hajókon.

Igazgató úr érdekességként elmondta, hogy  ez év februárban járt az MCC-nél a Duna ,legnagyobb kapacitású hajója, az Ursa Montana. A hajó kapacitása: kapacitása tízezer tonna szén, vagy kilencezer tonna gabona, esetünkben: 300 TEU konténer, melyet be kellett rakodni. Olyan patyolat a géptér, hogy a matrózok zokniban járnak ott is – ahogy az egész hajón. Személyes tapasztalatait a következők szerint fogalata össze Fábián úr: A kabinok luxuslakosztályok, extrán felszerelt konyha, kandalló, a hídon (kormányálláson) mindenhol virág, és még egy szentkép is előkerül az ultramodern irányítói pult mellett. Nem kell a mozdonyokról ismert horgolt csipkefüggöny, hogy tudjuk: román zászló alatt utazik a KVB Ursa Montana, Európa legnagyobb kapacitású folyami hajója. Így folytatta a beszámolót a hajóról: A Trading Line a hajó tulajdonosa folyamatos befektetéssel és fejlesztéssel építi flottáját. Az Ursa Montana testvére, az Anaconda már többször megfordult Csepelen konténerrakományával, a tervek szerint pedig nemsokára új hajókkal is bővül a flotta. A Marianne is konténerezni fog, ez az Ursánál kicsit kisebb, 7600 tonna kapacitású hajó. A duplafalú tankerhajó, a Matrico pedig szintén a műfaj legnagyobb dunai tagja lesz 125 méteres hosszával és 3500 tonna kapacitásával,zárta élménybeszámolóját az igazgató úr.

A prezentáció és az élménybeszámoló után a terminál területén folytattuk a beszélgetést. Megtekintettük a gumikerekes konténer rakodó gépeket működés közben, majd közelről is megnézhettünk egy Kalmárt. A kamionok rakodása után a vasúti szerelvény összeállítását és vasúti konténer rakodást, és a konténerekkel kapcsolatos tudnivalókról tarott nagyon élvezetes előadást Fábián úr. Közben több ide vágó anekdotát is idézett az elmúlt évekből.

 

Forrás: Fábián Zoltán MCC 2018.02.25

Ismételt hallgatók kérdések megválaszolása után befejeződött a látogatásunk, a hallgatóság újabb hasznos tudással, vidáman távozott.

Köszönjük a lehetőséget a Mahart Konténer Centernek (MCC).

A csoportot  Dr.Doór Zoltán és Dr.Bajor Tibor vezette.