Hírek, újdonságok

EPC a kiskereskedelemben Az EPC alapú RFID technológia alapjaiban fogja átalakítani a kiskereskedelmi láncok illetve azok áruházaiban zajló logisztikai, raktározási és értékesítési folyamatokat. Az RFID technológia, azon belül a nyílt láncú megoldást kínáló EPC gyakorlati alkalmazásában ma még jelentős különbségek vannak az Egyesült Államok és Európa között. A tengerentúlon ugyanis legalább háromszor elterjedtebb az EPC használata, mint az öreg kontinensen. Odaát az amerikai Wal-Mart üzletlánc alkalmazza az egyik legfejlettebb kiskereskedelemi pilot-projektet, amelyről a következőkben számolunk be. A Wal-Mart 2005 januárjában indította be az EPC/RFID technológia bevezetésében rejlő lehetőségek feltérképezését célzó projektet. Noha nem ez volt az első kísérlet, a projekt méretét és lendületét tekintve mindenképpen egyedülálló kezdeményezésről van szó. Az első fázisban a Wal-Mart 104 kiskereskedelmi egysége, 3 elosztó-központ és 148 beszállító vett részt. Az EPC bevezetésének sikerét bizonyítja, hogy 2005 októberében további 354 üzletre valamint 2 disztribúciós központra terjesztették ki a projektet, 2006 januárjában pedig újabb 200 beszállítót vontak be a tesztelésbe. Ezek nem steril, RFID laboratóriumi körülmények között zajlanak, hanem a napi logisztikai és kereskedelmi folyamatok szerves részét képezik. Bár számszerű eredményekkel nem igen szolgálnak a Wal-Mart szakemberei, bizonyos felmérések és vizsgálatok adatai azért nyilvánosságra kerültek. Ezek közül különösen érdekes lehet az arkansas-i egyetem 29 hétig tartó és 24 üzletet (köztük a pilot-projekt 12 résztvevőjét) érintő tanulmánya, amely az ú.n. "out of stock" vagy "empty shelves"- azaz az üres polcok - jelenség alakulását vizsgálta. A világon csak becslések léteznek arról, hogy a kiskereskedelmi láncoknak mekkora veszteséget okoz az, hogy a vevő számára nem áll rendelkezésre éppen az az áru, amit keres. Ezt a veszteséget igen jelentősnek, átlagosan 5-10 százalékra becsülik, amelyen az RFID-technológia alkalmazása sokat javíthat. Legalábbis ezt igazolta a Wal-Mart- tanulmány, amelyből kiderült, hogy 63 százalékkal nagyobb volt az RFID-technológiát használó üzletekben az árufeltöltés hatékonysága, háromszor gyorsabb volt az EPC-azonosítókkal ellátott áruk feltöltése és 10 százalékkal csökkent a manuális rendelések száma. Részben ezeknek köszönhetően 16 százalékkal csökkent az "out of stock" jelenségből eredő veszteség. További jelentős eredmények várhatók a technológiai fejlesztésektől, 2006 januárjától ugyanis megkezdték az EPC Gen 1 azonosítók cseréjét EPC Gen 2 azonosítókra, amelyek a kapacitás, a leolvasási sebesség és a megbízhatóság tekintetében sokkal jobb mutatókkal rendelkeznek. A Wal-Mart közel 8 milliárd dolláros megtakarítást vár az EPC és EPCglobal Network későbbi, széleskörű bevezetésétől. Ebből az óriási összegből a közvetlen emberi beavatkozás (vonalkód-leolvasás, adatok kézi bevitele stb.) jelentős csökkenése 6,7 milliárd dollárt tesz ki. További 600-600 millió dolláros megtakarítás várható az üres polcok és adminisztrációs hibák számának csökkenésétől. A várható megtakarítások nagyságrendileg nagyobbak a technológia bevezetésének és üzemeltetésének költségeinél, így a beruházások viszonylag gyorsan megtérülhetnek. Az európai kiskereskedelmi láncok megfontoltabbak az RFID/EPC technológia bevezetésével, óvatosabbak az alkalmazás mértéke, különösképpen a bevezetés sebessége tekintetében. Európában a nagy láncok közül elsőként a METRO indította be az EPC alapú RFID technológia bevezetését célzó pilot-projektet, amely szorosan kapcsolódik a Düsseldorf melletti Rheinbergben felépült Future Store-hoz (A jövő áruháza), ahol minden vásárló meggyőződhet arról, hogy az új technológia széleskörű alkalmazása milyen döbbenetesen átalakítja majd a hétvégi bevásárlásaink színhelyét. A projekt 2003-ban, a "Future Store"-ban elvégzett különböző azonosítási és olvasási tesztelésekkel indult. A bíztató eredményeknek köszönhetően a METRO elhatározta, hogy bevezeti a nyílt láncú EPC technológiát és kiterjeszti a projektet legnagyobb beszállítóira is. A 2004 végén beindult projektben résztvevő 30 beszállító EPC-azonosítókkal látta el logisztikai egységeit. A projektet 2005-re már 8 raktárra, 250 boltra és 100 beszállítóra terjesztették ki, ami arra utal, hogy a technológia beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A logisztikai egységek azonosítását követően napirendre került a gyűjtő egységek, sőt a fogyasztói egységek EPC-kódokkal történő azonosítása, ám ezek a bonyolultabb vizsgálatok csak laboratóriumi körülmények között végezhetők el, ezért a GS1 Németországgal együttműködve 2005-ben létrehoztak egy, az EPCglobal által is minősített EPC/RFID laboratóriumot. Az idén beindult a projekt második, a gyűjtő egységek EPC Gen 2 azonosítókat alkalmazó szakasza, amelyben a laboratórium tesztelési eredményeire és javaslataira támaszkodtak. Az első fázis eredményeit a Wal-Mart-hoz hasonlóan a METRO sem hozta nyilvánosságra, de a logisztikai és kereskedelmi folyamatokban egyébként is várható eredményeket - a naprakész raktárkészlet-nyilvántartást, a gyorsabb és pontosabb rendelést és áruátvételt, a polcfeltöltési sebesség növekedését " a METRO szakemberei is igazolták és rövidesen a projekt jelentős, akár a németországi határokon túlnyúló kiterjesztését ígérik. <<< vissza a többi hírhez