ÚJ KÍNAI UTASSZÁLLÍTÓ 03/11/2021A kínai hatóságok az amerikai konkurenciát továbbra sem engedik repülni.Kicsit zavarosak a számok és a híradások: a friss bejelentés szerint, legalábbis ahogy a szaksajtó egy része közli, megszületett az első „firm order”, magyarul megerősített, laza fordításban fix megrendelés az új kínai utasszállítóra, a szerződő fél az állami tulajdonú China Eastern Airlines, amely egyben a C919 kibocsátó légitársasága. A gyártó COMAC, illetve állami felettesei eddig nem opciós lekötésről, szándéknyilatkozatról beszéltek, hanem angolszáz terminológia szerinti rendelésekről, amelyek összes példányszámát a COMAC weboldala 815-re teszi. Más korábbi ismertetések szerint a fix rendelésszám 305, az összes szándéknyilatkozat és opció pedig hétszáz körüli, vagyis a teljes, valamilyen formában lekötött mennyiség ezer fölötti. Amit még ehhez hozzá kell tenni, hogy a GECAS, a General Electric lízingcége húsz gépe kivételével az összes többi jövendő tulajdonosa kínai cég, légitársaság és lízingvállalat.Maga a COMAC a közleményében a „purchase agreement” ünnepélyes aláírásáról beszél, vagyis most már a végleges megvásárlás, átadás is aktuális. A részletek nem ismertek, viszont az elhangzott, hogy a China Eastern az első öt gépet Sanghajban állomásoztatja, és kínai nagyvárosokba repülteti őket innen, beleértve természetesen Pekinget, annak is új Daxing repterét. Ez egyben a másik fontos információra is utal, miszerint a C919 még az idén megkapja a kínai légügyi hatóság típusalkalmassági engedélyét. Ennek birtokában az új utasszállító év végétől, legalábbis az első időkben, csak Kínán belül dolgozhat.És ez megint összefügghet egy másik fontos hírrel, aminek lényege, hogy a C919 piaci ellenfele továbbra sem repülhet. A kínai hatóságok bejelentették, hogy a maguk részéről egyelőre még nem hajlandók visszaállítani a Boeing 737 MAX repülési engedélyét. Mint ismert, a két katasztrófa nyomán világszerte földre parancsolt, majd novembertől az Egyesült Államokban, januárban Európában és azóta sok más helyen – például Kanadában, Ausztráliában – ismét engedélyezett típus az egyik olyan keskenytörzsű, amelynek konkurenciájaként a kínaiak belekezdtek a C919-es fejlesztésébe.Mindeközben a világ nagy gyártói, elsősorban az Airbus és a Boeing számára sok évre előre a kínai piac a legjelentősebb, ezen egyébként nagyon sokat az sem változtat, hogy a C919-es versenytárs évi gyártási darabszámát a COMAC szeretné 150-re feltornázni. Tavaly a Boeing prognózisa szerint Kínának a következő húsz évben 8600 új repülőgépre lesz szüksége, ezek többsége a hatalmas belföldi forgalom miatt keskenytörzsű utasszállító.A kínai légügy, a CAAC volt az első hatóság, amely az etiópiai gép katasztrófája után nem sokkal kimondta a típusra a repülési tilalmat, és a jelek szerint talán az utolsó lesz, amely feloldja. Az FAA zöld jelzése óta többször, de legutóbb épp most erősítette meg a CAAC igazgató-helyettese, hogy a folyamat Kína esetében “lépésről lépésre” zajlik, magyarán hosszú lesz. A feltételek: a gépen végrehajtott változtatások újra engedélyeztetése, a megfelelő pilótaképzés, illetve ha megtalálják és nyilvánosságra hozzák a katasztrófák „egyértelmű” okait.A kínai hatóság is végig akarja tehát követni a többiek által is véghez vitt procedúrát, sőt, hasonlóan az európaiakhoz, maga is végre akarja hajtani a repülési teszteket is. De talán nem is ez lesz a legfőbb hátráltatója a tilalom feloldásának, és a 96, kínai légitársaságok által korábban repült MAX újra üzemeltetésének, nem beszélve a már megrendelt, de le nem szállított példányokról. Hanem az a kitétel, miszerint meg kell várni a balesetekről a végleges jelentést.Nos, az etióp hatóságok két évvel az Ethiopian 737-es lezuhanása után még mindig adósak ezzel. Tavaly, egy évvel a baleset után, csak úgynevezett interim, azaz közbülső jelentést adtak ki, amelynek lényege minden felelősség elhárítása volt az etióp személyzetről, és kizárólag a gép hibáinak rögzítése. Nagy kérdés, hogy most, a második évfordulóra megszületik-e a végleges jelentés, és ha igen, mit fog tartalmazni.Ha tovább késik a végleges jelentés, vagy ha megjelenik, de a baleset okairól eltér a gyártó és a légitársaság állásfoglalása, az további indokot szoltáltathat a kínaiaknak arra, hogy várjanak a maguk döntésével, akár egészen odáig, amíg a kínai konkurens megkapja a maga hatósági engedélyét, és ennek birtokában több más jövendő C919-üzemeltető váltja eddigi elkötelezettségét konkrét szerződésre. A kínaiak nemzeti büszkeségét megtestesítő utasszállító időt nyer ahhoz, hogy megalapozza eddig még mérsékelt sikerét a Kínán kívüli piacokon.https://iho.hu