2023. december 2-án megtartottuk Nyílt szakmai napunkat. A szakmai nap tematikáját a logisztikában mindig fontos láthatóságra fűztük fel. A témakörben három előadótól hallgattunk meg nagyon részletekbe menő, informatív előadásokat.
Első Előadónk Krázli Zoltán, implementációs igazgató a GS1 Magyarország Nonprofit Zrt.-től volt. Előadása a GS1Szabvány az ellátási láncban címet viselte. A GS1 és a GS1 Magyarország részletes bemutatása után előadónk áttért a GS1 szabványrendszerek és a GS1 vonalkódok felépülésének tárgyalására. A szabvány lényege, hogy az általa képviselt kódrendszerrel világszinten lehetővé tegye az egysége azonosítást, jelölést, adat gyűjtést, adat kommunikációt vagy nyilvántartást. Ezt azonban csak akkor tudja megtenni, ha fizikailag érzékelhető objektumi is vannak. Azonosításhoz számsorokba rejtett cégprefixeket, kulcsokat, az adatgyűjtéshez jelképeket, vonalkódokat használnak. Napjainkra a szabvány használhatósága annyira kiterjedt, hogy szinte nincs olyan gazdasági terület, ahol ne lenne használható. A sok terület közül a számunkra talán leinkább szakmába vágó kereskedelmi, raktározási, szállítmányozási kódokat elemezhettük. Részletes betekintést kaptunk a kódok felépülésének technikai kihívásaiból. Megismerhettük egy terméken keresztül, hogy hogyan követhető az egyedi, gyűjtő, raplap, illetve szállítmányban való kódolása. Hogyan olvashatók ki ezekből a kódokból a vásárlótértől a konténerig az egyes cikkek. Már a számsorok, vonalkódok rendszere is rengeteg jól tagolható modulból épül fel, a de a piaci igények és a technológiai fejlődés lehetővé tette a 2D vonalkódok, illetve mátrixkódok informatikai és fizikai megvalósítását. A GS1 szabvány természetesen kezeli ezeket az alrendszereket is. GS1 Datamátrix vagy GS1 QR Kód formájában. jellemzőjük, hogy a korábbi kódoknál jóval több információt képesek magukban tárolni ugyanakkor leolvasó nélkül kevesebb információt adnak. A két korszakot időben összekötötte a DataBar kódrendszer, ami egy közbenső lépcsőfoknak tekinthető a kódolási rendszerek között. Számos helyen fellelhető akár a kereskedelemben is, de a jóval kisebb a lefedettsége, mint a megelőző vagy a követő rendszerek esetében tapasztalható. Volt alkalmunk még beszélni a nyomon követhetőség kérdéseiről. Mélyebben elemeztük a kereskedelmi és a vasúti területeken futó kódolási rendszereket.
A második előadást Bárdossy Csaba Adrián, a GLI Solutions Kft. kereskedelmi igazgatójától hallgathattuk meg. Cégük a lokáció alapú IT megoldások kidolgozásával foglalkozik. Több évtizedes térinformatikai tapasztalatukra alapozva fókuszukban többek között logisztikai folyamatok optimalizálása, bel- és kültéri pozícionálások, valós idejű adatfeldolgozások, intelligens közlekedési rendszerek kidolgozása, E-útdíj backend elemzések állnak. Szemléltető diákon keresztül bemutatta a GLI technológia működését. Térképi megoldásokra is láthattunk megoldásokat a Digitális térképi platform, illetve a Magyarország Digitális Térképe alapján. Ezek a térképek rengeteg adatból épülnek fel. Nagyon sok releváns információval szolgálnak a bennük keresők számára. Logisztikával foglalkozók számára talán a legjelentősebb az úthálózat foglaltságát vagy a különböző hatósági előírásokat, tiltásokat megjelenítő tartalmak. Ahogy a közlekedéshez kapcsolódóan a menetrendi információk vagy kerékpárosok számára magassági modell is elérhető. Rátérve a GLI logisztikának kínált megoldásaira a főbb kihívásokat vázolta. Ezek között az általuk legjelentősebbnek tartottak a manuális fuvarszervezés, nem optimális útvonalak költségnövelő szerepe, tört fuvarok, ponttalan telephely analitikák, fuvarozók feletti kontroll minősége. Az ezekből megképezhető fejlődési célok a hatékonyság, bevétel, vevői elégedettség növelése, illetve a költség csökkenés és folyamat átláthatóság lehetnek. Módszereiket felhasználva a felsorolt tényezőkből akár egyszerre több is javuló mutatókkal rendelkezhet. Logisztikai megoldásukkal a rendelések automatikus fuvarrá szervezése, útvonalának térképen történő tervezése, a hozzá kapcsolódó belső folyamatok automatizációja lehetővé válik. Kiegészülve az adott feladathoz testre szabható analitikákkal. Alkalmazásaik hozzá járulnak a zöldebb logisztikai tevekénységekhez is. Térképeik mutatják az egyes útszakaszok CO2 terheltségét. EU szintű útdíjkalkulátorral működnek. Statisztikákkal segítik az útvonaltervezés mellett, az utólagos CO2-vel kapcsolatos elszámolást. Rendezvényünkre látogatók előtt debütált a 2024-es útdíjkalkulátor program. A https://utdijkalkulacio.hu/ web oldalon keresztül elsőként vethettük össze az idei és a jövő évi azonos útvonalak közötti útdíjváltozásokat. A kapott valós adatok alapján megállapíthattuk, hogy jelentős változásokra kell készülni, mind a költségszintek, mind az árazások tekintetében.
A digitális világ újdonságainak bemutatása után Fekete Teréztől, a CKP Hungary Kft. ügyfélszolgálati vezetőjétől a logisztikai területek fizikai valójának láthatóvá, ezáltal hatékonyabbá, biztonságosabbá tételéről hallhattunk előadást. Prezentációjában, mint magyarországi forgalmazó, mutatta be a Durable GmbH által kifejlesztetett jelölő, tároló, adminisztrációs tevékenységeket könnyítő megoldásokat. Előadása közben és után a közönség nagy érdeklődésére is számot tartó termékmintákat is megnézhettük, működésüket kipróbálhattuk. Az anyacég bemutatása után az egyes termékkörökön haladhattunk végig egy logisztikai tevékenységet folytató cég szemszögéből tekintve azokat. A digitalizáció térnyerése egyértelmű, de még napjainkban is sok papír alapú kommunikációt kell folytatnunk. Ennek különböző jogi, illetve unkakörnyezeti okai is vannak/lehetnek. Éppen ezért nagy fontosságú, hogy dokumentumainkat megfelelően védve, rendszerezettségüket biztosítva használjuk az irodai adminisztratív, de termelési vagy raktározási területeken egyaránt. Abban is gondolkodnunk kell, hogy ezeknek a dokumentumoknak az egyes említett területek közötti mozgatása is sokszor szükséges. A széles színpalettával dolgozó gyártócég termékeivel lehetővé teszi, hogy akár a törvényi kötelezettségeknek megfelelően, akár belső kialakított színkódokat használva lehessen a dokumentumokat kezelni. A dokumentumartók rögzítése tapadó, mágneses vagy oldható fix elemekkel egyaránt megoldható. A kezelhetőséget egyik megoldás sem rontja. Használatukkal nagyon megkönnyíthető például nagyobb létszámú fizikai állomány számára termelési vagy eligazítási területeken info boardok kialakítása. Raktározási területeken alapvetően két nagyon fontos jelöléstechnikai eszközcsoportot kell megkülönböztetnünk. Az egyik a munkavégzést segítő terület, közlekedési útvonal, tárolóhely jelölő megoldások. A másik, pedig a biztonságos munkavégzést lehetővé tevő tájékoztató, irányító, figyelmeztető jelzések köre. A Durable GmbH mindkét területre kínál nagyon széles palettán termékeket.
Az előadások közben és után feltett sok kérdés igazolta, hogy jól választottuk meg a Nyílt szakmai napunk témáját. Sikerült az ismeret átadás/szerzés lehetőségét a közös szakmai gondolkodás irányába terelnünk.
Mindhárom előadónknak köszönjük az igazán fontos témakörökben megtarott színvonalas előadását. Reméljük a jövőben is tudunk hasonlóan magas szinten együtt dolgozni!