fbpx
A járvány felhozta a logisztikai szakmát.

A járvány felhozta a logisztikai szakmát.

A korona-járvány két tényezője okozza, hogy felértékelődik a logisztikai szakma keresettsége, megbecsültsége.

 

Vándorló költések

A tavaly tavasszal kibontakozó koronavírus-járvány döntő hatást gyakorolt a fogyasztási szokások gyors megváltozására. Akár a háztartások utazási, akár a szórakoztató- és vendéglátóipari kiadásait vesszük alapul, minden téren egyértelmű, hogy csökkent a költekezés. (Ez persze elsősorban a komolyabb megtakarításokkal, tehát az alapszükségletek kielégítésén túl vásároló közép- és felsőréteget illeti.) Az így felhalmozódott, „beragadt” jövedelmek egy jelentős hányada „átvándorolt” az elektronikus kereskedelembe. Erre a szolgáltatóipar több területén gyors profil- és kínálatváltással reagáltak. A járvány korlátozásokat hozó hónapjaiban elég csak a kisebb-nagyobb volumenű, házilag kivitelezett lakásfelújításokra gondolni, vagy a kiszállítással addig nem foglalkozó éttermek rendeléses profilbővítésére.

Fotó: BrinkNews

 

Felértékeli a logisztikát

Ugyanakkor az internetes kereskedelem tavaly május óta tapasztalható bővülése felértékeli a logisztikai, raktározási és áruszállítási szakterületeket. Ez egyrészt kimutatható az ilyen profilú ingatlanok árának és az ilyen övezetek kihasználtságának növekedésében. Másrészt nagyobb keresletet támaszt a különböző szintű logisztikai alkalmazottakra – raktárostól beszerzőn át a vállalatvezetés különféle pozícióinak betöltéséig. Továbbá megerősíti a modernizációval együttjáró folyamatokat – az automatizációt és a humán erőforrás fejlesztését is. A járvány ugyanis leleplezte a logisztikai folyamatok sérülékenységét abban az esetben, ha bármilyen okból (például utazási korlátozások, tömeges megbetegedések) nincs kellő mennyiségű (felkészült) ember a logisztikai egységben. Másrészt az automatizált folyamatokhoz is kell emberi munkaerő – még ha más jártasságot, képzettséget igényelve is.

 

logisztika

Fotó: BlueArrow

 

Nagy a kereslet

Mindez a bérekben is megmutatkozik – idézi a fizetesek.hu oldal megállapításait az mfor.fu. Az összesítések szerint a szállítmányozásban és a logisztikában 235-500 ezer forint közé esik a havi bruttó átlagbér, pótlékokkal és juttatásokkal együtt, de a közép és felsővezetőknél jóval magasabb ez a sáv. A legalul lévő raktáros 220-384 ezer forint közötti bruttó alapbért kap, egy raktárvezető már 300-720 ezer forint közötti értékeket. A logisztikai menedzserek bruttó fizetése 350-970 ezer forint között mozog, míg a csúcsvezetőké 600 ezer és 1,5 millió forint között. Ugyanakkor a szakterületen jártas alap- és felsőbb végzettségű szakemberekre rég nem tapasztalt kereslet van.

https://transpack.hu