A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport vadonatúj magyar autóbuszt mutatott be Credobus Econell 12 Next néven. Az ultrakönnyű jármű saját tömege minimum 1,5 tonnával alacsonyabb, ezért más buszokhoz képest évente több, mint 4 ezer liter üzemanyagot takarít meg. Az új típust elsőként a VOLÁNBUSZ Zrt. fogja utasforgalomban tesztelni különböző elővárosi viszonylatokon.
A Kravtex-Kühne Csoport 2021 őszén, a Budapesten megrendezett 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson mutatta be a Credobus Econell 18 Next autóbuszt, amellyel megkezdődött az Econell család új generációjának piaci bevezetése- áll a vállalat közleményében.
A világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza után most megérkezett a szóló Credobus Econell 12 Next, amely a cégcsoport legnépszerűbb modelljének az örököse. Az új modell csuklós változata, az Econell 18 Next 2021-ben mutatkozott be, 2023-2024-től pedig akkumulátoros és hidrogén üzemanyagcellás változatok érkeznek a Next-családba – a vállalat tájékoztatása szerint.
Járműipari innovációval az energiaválság ellen
A vállalat szerint a hazai K+F+I kompetenciákat és gyártási kultúrát demonstráló, megjelenésében és műszaki tartalmában egyaránt előremutató Credobus Econell 12 Next jelképe annak, hogy Magyarország a hazai járműipari innováción keresztül is kész reagálni a globális energetikai kihívásokra. A 19,5” kerékrendszerű, optimalizált vázszerkezettel és főegységekkel készülő, ultrakönnyű konstrukciójú busz saját tömege minimum 1,5 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál. A jármű ezért páratlan módon évente több mint 4 ezer liter üzemanyagot takarít meg, és mintegy 10 tonna CO 2-kibocsátástól mentesíti a légkört. A tömegcsökkentéssel az aktuális üzemanyagárak mellett buszonként évente 2- 2,5 millió forint közvetlen megtakarítás érhető el. Az elődmodellek üzemeltetési adatai ugyancsak meggyőzőek: a gyártó saját kalkulációja alapján a VOLÁNBUSZ Zrt. flottájának 40 százalékát kitevő 2.400 Credobus a járműpark fennmaradó 60 százalékának átlagfogyasztásához képest évente megközelítőleg ötmilliárd forint értékű üzemanyagot takarít meg.
Új vázarchitektúra, kortárs design, digitalizált fedélzeti szolgáltatások
Az alapoktól újragondolt, 12.230 mm hosszú, önhordó vázszerkezet meghatározó méretváltozásokkal támogatja a kompromisszummentes használhatóságot. A csuklós autóbusszal azonos vázgeometria jellemzője a 2.550 mm-es szélesség, valamint a megnövelt mellső túlnyúlás. Utóbbinak köszönhetően jelentősen nőtt a vezetőfülke és két átjárót biztosít az első utasajtó. A 19,5”-os futómű-konfiguráció és alacsony-pozicionálású hajtáslánc-beépítés egyedülálló kombinációjának eredménye: rendkívül alacsony belépési magasság, kis méretű kerékjáratok, alacsony dobogók, hátul is csekély padlómagasság, kiemelkedő utaskapacitás. A családelvű fejlesztésnek köszönhetően az Econell Next autóbuszok szóló és csuklós, 12 és 18 méteres változatokban, 2, 3, és 4 ajtós elrendezéssel, városi és elővárosi kivitelben egyaránt gyárthatók.
A vállalat tájékoztatása szerint a kontrasztos-geometrikus X-design új eleme az integrált tetőegységen megjelenő fekete motívum, amely egyedi karaktert kölcsönöz a szóló változatnak. Az Econell 12 Next prototípusában mutatkozik be a Next-család végleges kialakítású vezetőkörnyezete, amely teljesen új, megnövelt térfogatú tárolórendszerrel, multikormányról vezérelhető digitális műszerfallal, és a tesztfutások tapasztalatai alapján tökéletesített ergonómiával támogatja a járművezetőket. Az Econell 12 Next az FPT (Fiat Powertrain Technologies) Euro 6 E-szakaszú motorjával készül, amely hosszú évekig az egyik legtisztább üzemű dízel erőforrásnak fog számítani. Az erőátvitelről a ZF csúcskategóriájú, EcoLife 2 automata sebességváltója gondoskodik. A menetellenállás monitorozása révén a váltó mindig a megfelelő fokozatváltási stratégiát alkalmazza a maximális üzemanyag- hatékonyság érdekében. Az újgenerációs (EBS 3.3) fékrendszer az automatikusan működő elektronikus rögzítőfék (EPH) mellett opcionálisan tovább bővíthető az iparágban elérhető valamennyi fejlett asszisztens rendszerrel (ADAS). Az utasok kényelmét és egészségét USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitor, full-LED világítás és nagyteljesítményű, antivirális klíma szolgálja, amely csökkenti többek között a koronavírussal való megfertőződés kockázatát.
E-bus ready koncepció
A vadonatúj Econell 12 Next a Credobus több milliárd forintos fejlesztési projektjének újabb eredménye, melyben a dízelüzemű modellek mellett akkumulátoros és hidrogén üzemanyagcellás, szóló és csuklós kivitelű autóbuszok készülnek el 2024 végéig. A Credobus az intenzív választékbővítést követően a legkomplexebb ultrakönnyű (19,5” kerékrendszerű) termékválasztékkal fog rendelkezni az európai buszgyártók között. Az E-bus ready tervezés biztosítja, hogy az üzemeltetők különböző hajtásrendszerekkel vásárolhassanak azonos műszaki platformra épülő járműveket, mely csökkenti az üzemeltetési költségeket.
A termék, amire a magyar gazdaságnak szüksége van
Az új modell vázszerkezetét és szinte valamennyi beépülő fém alkatrészét a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. gyártja Mosonmagyaróváron, az összeszerelés Győrben történik. A kiemelkedően magas, 70 – 75 százalék vételár-arányos magyar értékhányadú busz közvetlenül több, mint 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és mintegy 100, gyártási tevékenységet folytató magyar beszállítónak ad munkát. A cégcsoport éves szinten milliárdos nagyságrendben fizet olyan adókat és járulékokat a központi költségvetésbe, melyekkel Magyarország az importból származó autóbuszok esetén nem számolhat.
Credobus nélkül nincs gazdaságos buszközlekedés
A Credobus két évtized alatt a VOLÁNBUSZ Zrt. legjelentősebb járműgyártó partnerévé lépett elő, és ma már az országos flotta 40 százaléka a cégcsoport terméke. A 2.400 üzemelő Credobus-nak kulcsszerepe van a magyar buszközlekedés költségeinek alacsony szinten tartásában. Nincs még egy olyan gyártó, amelynek terméke az értékesítéstől az életciklus végéig ilyen mértékű megtakarítást lenne képes elérni – írják anyagukban.
A hatékonyság három pillére:
1: Vételár: akár több mint 15 százalék árelőny
Az alacsony saját tömeg mozgatásához nem kell túlméretezett főegységeket alkalmazni. Ez az önhordó konstrukcióval és a Kühne integrált fémipari kompetenciáival együtt lényegesen csökkenti a gyártás költségeit. Ezért a beszerzési árelőny meghaladhatja a 15 százalékot. Kedvező vételárú magyar buszkínálat nélkül az import járművek lényegesen drágábbak lennének.
2: Üzemanyag-felhasználás: átlagosan 15 százalék megtakarítás
Az ultraalacsony saját tömeg akár 15 százalékkal mérsékli az üzemanyag-felhasználást. Ez futásteljesítménytől függően buszonként 2-2,5 millió forint megtakarítást jelent évente. A 10- 12 éves Credobus-ok teljes üzemanyag-megtakarítása számos esetben elérte a buszok újkori vételárát – tehát azok az üzemanyag-megtakarításból megtérültek.
3: Pótalkatrészek
A Kühne az autóbuszok szinte minden beépülő fém alkatrészét önállóan gyártja. A közvetítők nélküli pótalkatrész-ellátás további szignifikáns költségcsökkenést jelent az üzemeltetőknek és tovább erősíti a hazai gyártóhelyeket.
Forrás: gyartastrend.hu / Kravtex-Kühne Csoport