Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzésünk hallgatóiból álló húszfős csoportunkkal céglátogatáson vettünk részt a LEGO Manufacturing Kft. nyíregyházi gyárában. Betekintést nyertünk a multinacionális játékgyártó logisztikai folyamataiba.
Csoportunkat Ferge Tamás a nyíregyházi gyáregység raktározási területeinek Senior Manager beosztásában dolgozó vezetője fogadta és vezette végig a program során.
A látogatók számára kötelező szabályok betartására felhívó rövid video anyag megtekintése után egy meeting roomban kaptunk részletes betekintést a LEGO gyárral kapcsolatban. A gyárkomplexumot megtekinthettük arányos LEGO makett és kivetített tervdokumentáció alapján is. A slideokon keresztül Tamás bemutatta a nyíregyházi gyáregység fejlődési koncepcióját. A nyíregyházi gyárkomplexumban a LEGO gyártási, csomagolási, raktározási képességei az alapítás óta dinamikusan nőnek. A megfelelő áramlási irányok kivetítésével betekintést kaptunk a bevételezési, belső ellátási és a kiszállítási útvonalakba is.
Magyarországon a moulding egységben LEGO elemek gyártásával, majd a Packing területen úgynevezett Prepack, készletek előkészítésével foglalkoznak. A Final Pack egységekben pedig a készletek polckész összeállítását és közvetlen kiszállítását végzik. Az egységek között szállítópályák, illetve különböző méretű targoncák végzik az anyagmozgatást. Tömbös raktározást külső gyártási egységekben végeznek, ahonnan a műanyag alapanyagok bekerülnek a belső fuvarozás által a fröccsöntési területekre. A Prepack, illetve Final Pack egységeket a termelési terv alapján látják el. Az automata raktárak a termelési terv alapján különböző elemekből, illetve előcsomagolt készletegységekből 8-12 órával a gyártás megkezdése előtt egy köztes raktárba készítik elő a következő gyártások elemeit. A közvetlen csomagolósorokra kerülő cikkek 2-4 órával a csomagolósorra kerülésük előtt kerülnek bekészítésre a csarnokok megfelelő tárolóterületeire. Készterméket a cég raktáraiban nem tárol. A Final Pack sorok végén megtörténik a gyűjtő dobozba, valamint a palettára történő csomagolás is. A teljes, rakomány szintre előkészített LEGO készletek palettái közvetlenül az előkészített pótkocsikba kerülnek. A pakolást biztonsági személyzet és kamerarendszer segítségével dokumentálják, nyomon követik. A felvételeket meghatározott protokoll alapján archiválják. A pótokat zárt parkolóból vontatják a kiszállítási rámpákra, ahonnan a feltöltésük után megtörténhet az elszállításuk az elosztóközpontokba. Ezzel a módszerrel kizárják a késő, kieső fuvarozók gyártásra történő hatását. A készáru nagy része közúton a csehországi, központi elosztóraktárba kerül. Történnek kiszállítások tengerentúli célállomásokra is, konténerekben. Az üzletegységek, eladópartnerek kiszolgálása az elosztóközpontokból történik.
A gyárbővítés során a gazdaságossági, illetve hatékonysági szempontokat is nagyon figyelembe veszik. Egy-egy új épület nem biztos, hogy a végleges szerepét azonnal a megépítése után betölti. A látogatásunk időpontjában a későbbi magasraktár-bővítés csarnokában még csomagolósorok dolgoztak. Amikor elkészül azok csarnoka is, akkor a korábban felhúzott csarnokból a csomagolósorok átköltöznek végleges helyükre és a magascsarnok pedig magasraktári funkcióját fogja betölteni.
Júniusban adták át szűkfolyosós magasraktárukat. A ki- és betárolási feladatokat több VNA targoncával látják el és további a termelésellátáshoz szükséges anyagmozgató géppel szolgálják ki a termelést. A tervezett kapacitáscsúcs elérésekor bővülhet a flotta, ezeknek a gépeknek folyamatosan működniük kell majd. A töltésiidők általi kiesést nem plusz gépek beállításával, hanem egy nagyobb kapacitású akkumulátor töltő helyiség kialakításával kerülik el. Így, egy-egy gép csak az akkumulátor csere idejében kell megálljon, a hatékony üzemeltetése biztosítottá vált. A különböző szállító, emelő gépeket csak az arra jogosult kezelők vezethetik. A jogosultságot a személyükhöz kötött kártyájuk használatával tudják igazolni. A háttérben futó rendszer ellenőrzi és engedélyezi a géphasználatot. Ahogy minden a gépekkel történő mozgást vagy műveletet is. A raktári személyzet munkáját egy négy fő alkotó elemből álló KPI rendszer alapján monitorozzák. Ennek keretén belül minden munkavállalónak érdeke, hogy szakterületét a tervek szerint, a korábbi időszaknál hatékonyabban lássa el, valamint a vállalati működés folyamatait is elemezze. Jelezze a felismert problémákat, és tegyen javaslatokat a működés jobbá tételére.
Sok hasznos tapasztalattal lettünk gazdagabbak. A Magyar Logisztikai Egyesület maga is használ egyes LEGO készleteket munkája során. Például a 42062 számú, tartalmilag a szállítmányozás több szegmensét is bemutató készletet. A logisztikai tanulmányokat folytató középiskolások számára szemléltető anyagként és ügyességi feladatok megoldásához is alkalmazzuk. Mindkét módon népszerű „játék” a diákok körében.
Köszönjük szépen Szilágyi György partenering and operations managernek a LEGO és az MLE közötti kapcsolat kiépítését és Ferge Tamásnak a magas színvonalon biztosított szakmai programot. Amennyiben a LEGO csoport mottójára alapozunk, miszerint „Csak a legjobb elég jó!”, akkor bátran kijelenthetjük, minden tekintetben a mottó szerinti élményben volt része a látogatócsoportunknak. Bízunk benne, hogy hosszú távon tudunk együtt működni a LEGO Manufacturing Kft.-vel és hasonlóan tartalmas programokat szervezhetünk a jövőben is.