Üzembe helyezték az első hidrogén töltőállomást Magyarországon. A hidrogénkút Budapesten, a Linde Gáz telephelyén kapott helyet, és egy kombinált töltőállomásról van szó, ahol személyautókat és teherautókat vagy éppen targoncákat is lehet tölteni. Egyelőre még nem közforgalmú a kút, de már zajlanak a munkálatok annak érdekében, hogy az legyen.
Történelmi eseménynek lehettek szemtanúi azok, akik június 1-jén délelőtt jelen voltak a budapesti Illatos úton, a Linde Gáz Magyarország telephelyén. A nagy nyilvánosság számára ugyanis ekkor mutatták be azt a hidrogén töltőállomást, aminek a telepítését egyébként április 29-én fejezték be. A töltőállomást rögtön ki is próbálták, egy hidrogénnel hajtott targoncát, valamint az első Magyarországon forgalomba helyezett Toyota Mirai-t tankolták meg.
Az átadást megelőzte egy rövid biztonságtechnikai ismertető is, hiszen a hidrogén veszélyes üzem: az persze a hagyományos üzemanyaghoz szokott emberek számára sem okozhatott meglepetést, hogy a kút közelében tilos a dohányzás és a nyílt láng használata
Fontos szerepe lesz a hidrogénnek a jövő mobilitásában
Lepsényi István, a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform elnöke első felszólalóként elmondta, hogy a hidrogén, mint üzemanyag jelentősége 2016 óta növekszik, a Párizsi Klímaegyezményben megfogalmazott célok elérésének érdekében. Azóta számos ország dolgozott ki stratégiát a hidrogénnel kapcsolatban: vannak, akik exportálni, mások importálni fogják a hidrogént, Magyarországon pedig az önellátás a cél.
Magyarországon 2020-ban alakult meg a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform, míg uniós szinten 2019 óta kiemelt terület a hidrogénes hajtás fejlesztése, kutatása. A magyar platformnak 70 tagja van, akad köztük kis- és középvállalkozás, nagyvállalat, egyetem és állami intézmény is.
Lepsényi szerint az idei május a hidrogén hónapja volt, és a június is az lesz, többek között a Linde telephelyén átadott kút miatt is, ami egyben magával hozta annak a lehetőségét is, hogy megjelenjen a magyar utakon az első magyar (zöld) rendszámos, hazánkban forgalomba helyezett hidrogénes autó. Ez egy Toyota Mirai, amit az eseményen töltöttek is.
A Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform elnöke szerint az már eldőlt, hogy a közlekedésben az elektromobilitásé a jövő, azonban az még nyitott kérdés, hogy az akkumulátoros, vagy az üzemanyagcellás technológia lesz-e a legmeghatározóbb.
Zöld hidrogén
Természetesen az sem mindegy, milyen módon állítják el a kútból felvehető hidrogént. Hegedűs Ákos, a Linde Gáz Magyarország vezérigazgatója elmondta, hogy a Linde Németországban gyárt zöld hidrogént, az Európai Unió pedig csak az olyan projekteket támogatja, amik eredményeképpen megújuló forrásból származó, zöld hidrogént tankolhatunk. A Linde budapesti töltőállomása tanúsítvánnyal is rendelkezik arról, hogy ott zöld hidrogénnel tölthetők a járművek.
A vezérigazgató kitért arra is, hogy a Linde 1992 óta van jelen Magyarországon, és az elmúlt 25 évben 300 millió eurós nagyságrendben hajtott végre beruházásokat hazánkban – kettő beruházás most is zajlik.
Kérdésre válaszolva Hegedűs Ákos azt is elárulta, hogy a budapesti, kombinált hidrogén töltőállomás 1,5 millió eurós beruházásból valósult meg, de a költségeket növelte, hogy meglévő infrastruktúra hiányában Bécsben gyártották le a szükséges elemeket. Az, hogy a kút kombinált, azt jelenti, hogy 350 és 700 baros nyomással is lehet tölteni ott járműveket, így személyautókat, targoncákat, vagy akár buszokat és teherautókat is lehet a Linde telephelyén hidrogénnel tankolni.
A Toyota már várja, hogy legyen több hidrogénkút az országban
László Richárd, a Toyota Central Europe Kft. Magyarországért felelős igazgatója az előző megszólalókhoz hasonlóan történelmi eseménynek nevezte a kút átadását. Kiemelte, hogy a Toyota élen jár a hidrogénes hajtás fejlesztésében, erre tökéletes példa a most már Magyarországon is elérhető Mirai. A vállalat örül, hogy megjelenhet hazánkban is a modell, éppen ezért várják a hidrogénkutak további terjedését.
Pesthy Péter, a Linde Magyarország Anyagmozgató Kft. vezetője pedig arról beszélt, hogy óriási a kereslet a hidrogénes targoncákra, ami különösen jó hír, hiszen egy targonca károsanyag-kibocsátása nagyjából egy tucat személyautóénak felel meg, emiatt különösen fontos ezen gépek lecserélése környezetbarát targoncákra.
Utoljára Hirth Ferenc, a Kontakt Elektro Kft. vezérigazgatója szólalt fel a rendezvényen. A 39 éve létező, jelenleg nagyjából száz embert foglalkoztató kisvállalkozás vezetője a hidrogénes hajókról beszélt, egy ilyen járművet az érdeklődők meg is tekinthettek a helyszínen. Mint fogalmazott, az is a zöld közlekedés része, hogy a Balatonon “pöfékelő dízelhajókat” leváltják hidrogénnel hajtott, teljes mértékben karbonsemleges, zéró emissziós hajókra.
Forrás : https://autopro.hu