fbpx
Kitiltaná az üzleti gépeket és megszüntetné az éjszakai járatokat Schiphol

Kitiltaná az üzleti gépeket és megszüntetné az éjszakai járatokat Schiphol

Új, markáns környezetvédelmi és zajcsökkentési stratégiával rukkolt elő az amszterdami repülőtér, valamint feladja az újabb futópálya építésére vonatkozó terveit. A KLM tiltakozik, hogy az üzemeltető egyoldalúan terjeszt elő javaslatokat.

Schiphol egy olyan rendszer bevezetését tervezi, amely a párizsi klímamegállapodással összhangban a zaj- és a szén-dioxid-kibocsátás strukturális csökkentésére összpontosít, nem pedig a gépmozgások számát veszi figyelembe.

A reptérüzemeltető első javaslata az éjszakai zárás, ami azt jelentené, hogy 0 és 6 óra között nem szállhatna fel, 0 és 5 óra között pedig nem szállhatna le egyetlen járat sem.

Ezzel éves szinten tízezerrel csökkenne az éjszakai időszakban közlekedő járatok száma, sőt korlátoznák azt, hogy a légitársaságok közvetlenül az éjszakai reptérzár kezdete elé, vagy a vége után, a kora reggeli időszakra csoportosítsák át az érintett járataikat.

Emellett a nagyobb zajkibocsátású típusokra vonatkozó előírásokat fokozatosan szigorítanák, a magánrepülőgépeket pedig teljesen ki is tiltanák.

Utóbbit azzal indokolja az üzemeltető cég, hogy ezek aránytalanul nagy zajterhelést és egy utasra vetítve mintegy hússzor nagyobb szén-dioxid-kibocsátást okoznak, mint a kereskedelmi járatok, sőt ezek forgalmának 30-50 százaléka olyan nyaralóhelyekre irányul, ahova elérhető kereskedelmi járat is. A szigorítás természetesen nem érintené az olyan jellegű kisgépes forgalmat, mint a rendőrségi és mentőjáratok.

A három intézkedés legkésőbb 2025-2026-ban lépne életbe, a repülőtér szorgalmazza, hogy a kormány ezt a rendszert foglalja törvénybe. Azt várják, hogy Schiphol környékén a súlyos kellemetlenségeket tapasztaló emberek száma körülbelül 17 százalékkal (mintegy 17 500 fővel), a komoly alvászavarokat tapasztaló helyi lakosok száma pedig 54 százalékkal (nagyjából 13 000 fővel) csökken majd.

Az üzemeltető egyúttal azt is közölte, hogy lemond a jelenlegi, Kaagbaan nevű (06/24 jelű) futópályával párhuzamos újabb pálya építésének tervéről, az erre a célra Rozenburg, Rijsenhout és Schiphol-Rijk térségében kijelölt fejlesztési terület fenntartására vonatkozó intézkedés visszavonását kéri a kormánytól.

A repülőtér üzemeltetője ehelyett 2030-ig összesen 70 millió eurót helyezne el egy környezetvédelmi alapban, amelyből zajszigetelési és területfejlesztési programokat finanszíroznának a kormányzattal együttműködésben.

Schiphol ugyanakkor meg kívánja óvni a repülőtér légiáru-szállítási központ szerepét azzal, hogy az éves szinten rendelkezésre álló fel- és leszállási résidők 2,5 százalékát a cargo-járatoknak tartaná fenn.

Ezt azzal indokolja, hogy az áruszállítás viszonylag sok munkahelyet biztosít, értékes a gazdaság és az üzleti környezet szempontjából. Ugyanakkor a cargo-járatokra is vonatkozni fog a szigorúbb zajkibocsátási szabály és az éjszakai zárlat.

Az üzemeltető javaslatait a repülőtér forgalmának jelentős részét adó KLM megdöbbentőnek nevezte, mondván, Schiphol az érintett iparági szereplők bevonása nélkül, egyoldalúan terjeszt elő olyan javaslatokat, amelyek messzemenő következményekkel járnak a légitársaságokra nézve. Emiatt az Európai Unió kiegyensúlyozott eljárásra vonatkozó irányelvei szerinti vizsgálatot kezdeményez.

Az ügy előzménye, hogy a holland kormányzat 2023 novemberétől éves szinten 460 000-re csökkentené a le- és felszállások számát a repülőtéren a jelenlegi 500 000-ről, aztán 2024-től még tovább, évi 440 000-re. A KLM több másik légitársasággal közösen gyorsított eljárásban, bíróságon támadta meg a kormányzat általuk egyoldalúnak és politikainak nevezett döntését, amely szerintük nem veszi figyelembe a zajcsökkentésre irányuló alternatív és működőképes megoldásokat.

Frissítés: ez utóbbi üggyel kapcsolatos fejlemény, hogy április 5-én egy holland bíróság a légitársaságok keresetének adott igazat, így a holland kormány nem korlátozhatja idén ősztől évi 460 000-re a le- és felszállások számát Schipholon. Az ítélet szerint ilyet csak akkor lehet bevezetni, ha a zajcsökkentést célzó egyéb intézkedések nem hozták meg az elvárt eredményt.

 

Forrás: airportal.hu