A Budapesten először tesztüzembe helyezett hidrogénüzemű kamion bemutatóján jártunk. Az eseményen megszerzett tapasztalatainkat az alábbiakban foglaltuk össze.
A bemutató apropójául szolgált, hogy a Gebrüder Weiss Kft. elektromos meghajtású folttájának működtetése után, Magyarországon elsőként hidrogén meghajtású teherautót is tesztel disztribúciós fuvarfeladati végrehajtása céljából. Június harmadik hetében országszerte H2 üzemű, 18 tonnás járművel továbbít küldeményeket a Linde Gáz Magyarország Zrt. közreműködésével. A társaság a CO2 kibocsátás-mentes jármű tesztfutásával erősíti a zöld logisztika iránti elkötelezettségét. A Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén üzembe helyezett H2 töltőállomás és a kamion együttes bemutatása tökéletes ötlet volt arra, hogy a szakemberek gyakorlati tapasztalatokra is szert tegyenek az elméleti és a terv információk meghallgatása mellett.
Az eseményen több a témában jártas szakmai szervezet képviselője is kifejtette a H2 technológiában eddig tapasztaltak véleményét az induló projekttel kapcsolatban. Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke többek között megemlített, hogy a közel száz tagból álló szövetség úgy látja, hogy a H2 technológia jó üzleti perspektíva. A 2050-ig prognosztizált célokat el kell érni és ehhez nem elég csak a cikkeknek megjelenni, hanem a gyakorlati folyamatoknak is el kell indulniuk. Az ipari méreteknek is megfelelő H2 gyártásra országosan tekintve két telephelyen folyik próbagyártás. Ezekkel a mutatókkal az európai tendenciához képest nem állunk rosszul, mert kontinentálisan sem értek el érdemi gyakorlati eredményeket. Nem véletlen, hogy ezen a bemutatón sem egy európai járműgyártó szortimentjéből láthatunk kamiont. A szövetség által 2019-ben elkészített fehér könyv mobilitás fejezetét idén felülvizsgálat alá vették. A honlapjukon keresztül a várják a szakemberek hozzászólásait is. A hazai viszonyokat áttekintve megemlítette, hogy sok pilot projekt zajlik már. A különböző fázisban tartó munkák többek között buszt, hulladékszállító-járműveket, vagy a repülés területét is érinti.
Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy szervezete a mobilitásban érintett szereplők közötti meditációs szerepkört is igyekszik betölti. Szervezetükkel már vizsgálják, hogy az új H2 technológiára épülő hálózatok létesítésének infrastrukturális feltételeit. Alapvető kérdésük, hogy hol vannak a H2 meghajtásra alapozott logisztikai folyamatok térnyerési területei? Ezzel összefüggésben országosan vizsgálva hova érdemes telepíteni 20db közúti töltőállomást, valamint hol lesznek azok a keresletet mutató potenciális források, ahol el kell kezdeni a gyakorlati fejlesztéseket. A svájci példa bemutatását követendőnek tartotta.
Hegedüs Ákos, a LINDE GÁZ Magyarország Zrt. vezérigazgatója a vállalat budapesti telephelyén tartott sajtótájékoztatón ismertette a hidrogén-üzemanyag magyarországi tankolásának jelenlegi lehetőségeit és a zöld hidrogén hazai gyártásával összefüggő terveket.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a LINDE Magyarországon elsőként és egyedüliként teszi lehetővé karbonsemleges hidrogénnel működő személy- és haszongépjárművek tankolását, továbbá bízik benne, hogy hamarosan több helyszínen indul meg a buszok és vonatok hidrogénnel való ellátása, hasonló módon, mint több európai országban.”
A bemutató alatt megtekintett töltőállomás már két éve üzemel. A használatával kapcsolatban elmondta, hogy az említett közúti járműveken túlmenően volt már példa hajó üzemanyaggal való ellátására is. A trélerrel a telephelyre szállított vízi járművet is gond nélkül tudták kiszolgálni. A vasúti töltőállomásokkal kapcsolatban egyelőre fejlesztési elképzelések állnak rendelkezésre. A pénzügyi feltételek megteremtése után a MÁV két vonalon szeretne a villamosítás alternatívájaként H2 üzemanyaggal működtetett vonatokat forgalomba állítani.
Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezetője bejelentette, hogy a Hyundai XCIENT típusú kamion ezekben a napokban a Linde Gáz Magyarország Zrt. közreműködésével CO2 kibocsátás-mentesen továbbítja GW ügyfeleinek küldeményeit. A tesztfutás része a cég elkötelezett fenntarthatósági politikájának, amelynek célja a működéssel összefüggő emisszió nullára csökkentése.
A 17 tonna hasznos teherbírású, 400 kilométer hatósugarú járművet sajtótájékoztatón mutatta be Varga Bálint. Mint mondta, a Gebrüder Weiss a világon az elsők között alkalmaz zöld hidrogén üzemű teherautót logisztikai feladatokra, a jármű két éve sikeresen működik Svájcban. A tapasztalatok kiválóak: a 36 tonna össztömegű kamion áruterítési feladatok teljesítése során évente 70 ezer kilométert tesz meg, és már ezzel az egy járművel is évente 80 tonna széndioxidtól mentesíti a környezetet.
Felhívta a figyelmet, hogy egy ilyen jármű az eddigi gyakorlatoknak megfelelően használt járművekhez hasonlóan minden érintett szemszögéből vizsgálva kompromisszum mentes. Azaz az üzemanyagán túlmenően semmi egyéb különbség nem tapasztalható a műszaki vagy szolgáltatási színvonal tekintetében. Sőt mivel nagy tapasztalattal rendelkeznek a belváros elektromos járművekkel történő kiszolgálása terén, elmondhatja, hogy az évek alatt felmerült problémák nagy részében a H2 technológia esetében A probléma fel sem merült volna vagy gyorsabb megoldási módot lehetett volna találni rá. A technológia elterjedéséhez napjainkban az üzemanyag-gyártás költséges volta jelenti a legnagyobb akadályt. A szabályozási környezet és a technológiai feltételek javításával ez az akadály gyorsan kiküszöbölhető volna.
A bemutatónap során alkalmunk volt megtekinteni a kamion biztonságos töltését. A szerencsések pedig rövid utat is tehettek a szakképzett sofőr mellé beülve. Tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy mozgékony, jól gyorsuló, nagyon kényelmes vezetőfülkéjű járműről beszélhetünk. Csendes motorhanggal, ami kifejezetten élvezetessé teszi az utazást. A magyar utaknak köszönhetően a tesztút alatt a lengéscsillapítók működését is jócskán megtapasztalhattuk. Utóbbiak is remekül helytálltak. A Hyundai XCIENT típusú kamion főbb műszaki paramétereit a lenti táblázatban tanulmányozhatják.
Köszönjük szépen a tájékoztatóval egybekötött bemutatón való részétel lehetőségét!
Számok, adatok, tények a Gebrüder Weiss hidrogén üzemű teherautójáról |
|
Jármű típusa | Hyundai XCIENT Fuel Cell |
Jármű össztömege | 36 tonna |
Maximális sebesség | 85 km / óra |
Tartály kapacitása | 32 kilogramm hidrogén |
Tankolási idő | 12 perc |
Tartálynyomás | 350 bar |
Átlagos napi teljesítmény | 400 km |
Fogyasztás | kb. 7.5 kg / 100 km |
Hatótávolság feltöltött tartállyal | kb. 400 kilométer |
Motorteljesítmény | 350 kilowatt |