Ezúton szeretettel meghívjuk Önöket a „Múlt és jövő: Városi közösségi közlekedés újra tervezve!” című rendezvényünkre, melynek fókuszában az elektromos buszok állnak. Rendezvényünk a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban kerül megrendezésre. Programunk zártkörű, részt venni csak regisztrációval lehet.
Helyszín: | Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 1101 Budapest, Kőbányai út 24-28. |
Időpont: | 2022. május 20., 10:00 – 14:30 |
Program: | 09:30 – 10:00 Regisztráció |
Moderátor: Bakay László: a Magyar Logisztikai Egyesület elnökségi tagja | |
10:00 – 10:10 Köszöntő – Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke | |
10:10 – 10:30 Dr. Zsigmond Gábor főigazgató-helyettes, MMKM: Az elektromos autóbusz közlekedés múltja és jelene | |
10:30 – 10:50 Dr. Takács Zoltán főosztályvezető, ITM IKOP IH: Európai uniós források 2021-2027 | |
10:50 – 11:10 Huszár Richárd Zöld mobilitás igazgató, HUMDA Zrt.: Zöld Busz Program | |
11:10 – 11:30 Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes, BKV Zrt.: Elektromos buszok a budapesti közösségi közlekedésben | |
11:30 – 11:50 Ruzsa Csaba alpolgármester, Pécs Megyei Jogú Város: Városi közösségi közlekedés – e-buszok eddigi üzemeltetési tapasztalatai | |
11:50 – 12:20 Kávészünet, konzultáció az előadókkal | |
12:20 – 12:40 Tankó Zoltán vezérigazgató, Ikarus Global Zrt.: Az elektromos buszgyártás kihívásai és iparági trendjei | |
12:40 – 13:10 Az Ikarus 120 EL típusú városi elektromos autóbuszának megtekintése, kipróbálása | |
13:10 – 14:30 Ebédszünet, kötetlen szakmai eszmecsere a résztvevőkkel |
Miről szólunk?
A klímaváltozás korunk egyik legnagyobb környezeti kihívását jelenti, amely a változásokhoz történő tervszerű alkalmazkodás hiányában nemcsak globális, hanem helyi szinten is, különösen városokban okoz egyre súlyosabb problémákat. A mobilitás az egyes ember mindennapi életében központi jelentőséggel bír, a legtöbben kisebb-nagyobb távolságokat megtéve ingázunk a munkahely, az iskola, közösségi intézmények és a lakóhelyünk között. Földünknek ezen a részén mindeddig általában növekedett a jólét, intenzívebb lett az egyéni személygépkocsi használat, ezáltal azonban a városok környezeti terhelése (levegőminőség, zaj, por, rezgés) egyre nagyobb lett, amiért jelentős mértékben a közlekedés károsanyag kibocsátása a felelős. A környezettudatosabb, városon belüli közlekedési módok, köztük egy ideális esetben karbonsemlegesen előállított villamos energiával működő, kizárólag elektromos meghajtású autóbuszok üzemeltetetése a közösségi közlekedésben ezt a káros hatást jelentősen csökkentheti. A fosszilis üzemanyagok közelmúltbeli jelentős drágulásával szemben lényegesen olcsóbb, biztonságos, társadalmilag is hasznos, közösségi közlekedési e-mobilitás valós, versenyképes alternatívát képes kínálni egy élhetőbb, fenntarthatóbb város lakói, hivatásszerű használói, turistái számára. A rossz környezetvédelmi besorolású, magas károsanyag és széndioxid kibocsátású dízel autóbuszok cseréje, a jelenlegi városi autóbusz állomány radikális megújítása, a buszok napi rendszeres töltését lehetővé tevő hálózati infrastruktúra kiépítése Magyarországon is elkerülhetetlen. Mindez jelentős pénzügyi támogatást, különböző forrásokat, beruházásokat igényel, azonban a társadalmi szinten jelentkező hasznosság, a jobb életminőség, az egyébként jelentősen alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségek összességében bőven ellensúlyozhatnak. Helyi szinten a közlekedésre, az „okos város” fenntartásának egyik kulcsterületére is érdemes tehát fókuszálni, végső soron a rendszerszintű energia hatékonyság növelését, az alternatív energiákra történő átállás, a termelés-fogyasztás időbeli eltérésének kiegyenlítése, a helyi szintű energiatárolás lehetőségét is újra gondolni.
Előadóink segítségével az érdeklődők, a konferencia résztvevői bepillantást nyerhetnek, jelenleg hol tartunk. A jövő elkezdődött, együtt menjünk elébe a változásoknak!