2022. november 15-én utazással egybe kötött, egész napos program keretében megtekintettük a MH Pápa Bázisrepülőteret. A katonai logisztikának egy újabb speciális területét megismerve a látogatás során. Az esemény a katonai logisztikával foglalkozó programsorozatunk keretén belül, a Honvédelmi Sportszövetség támogatásával valósult meg.
Beszámoló a galéria alatt folytatódik
Látogatócsoportunk egyik fele az MLE által szervezett busszal Budapestről, másik része egyéni megközelítést választva gépjárművel érkezett a helyszínre. Rövid regisztrációs folyamat után teljes csoportunk beléphetett a fogadóépületbe. Gadó Imre alezredes, a Bázisrepülőtér általános parancsnokhelyettese invitált bennünket az előadóterembe.
Parancsnokhelyettes úr köszöntötte a megjelenteket és vázolta a bemutatónap menetét. A nap első szekciójában bő egy órás előadást tartott az MH Pápa Bázisrepülőtér történetével és működésével kapcsolatban. Felidézte azokat az egységeket, amik a mai infrastruktúra elődjét létrehozták és használták. Magát a területet nagyon régóta használják katonai célra. Nagyon sok alakulat megfordult itt. Az utóbbi évtizedekben már a különböző légierökhöz köthető feladatok összpontosultak a bázison.
A jelenlegi állapotokhoz vezető fejlesztések megindulása 2000. óta számítandók. 2001-ben nemzeti felajánlás alapján került be azon bázisok közé, amik NATO-feladatok ellátására bevonható repülőtérnek minősülhetnek. Ez a kiinduló momentum vezetett el a SAC (Strategic Airlift Capability, azaz Stratégiai Légiszállítási Képesség) feladatok megoldhatóságának lépcsőjén keresztül a 2007-es NATO követelményeknek való megfelelésig. A célok elérése nagy mértékű financiális műveletek alapján valósult meg. Ezek a források mind hazai, mind nemzetközi csatornákon keresztül érkezve biztosították a bázis fejlődését napjaink szintjére/színvonalára. Alezredes úr néhány képpel illusztrálta a bázis különböző épületegyütteseinek állapotkülönbségét a múlt és a jelen között. A változások mértéke mindenki számára egyértelműen látható volt. Nem csak a szakmai, hanem a Bázisrepülőtér szociális körülményeit biztosító infrastruktúráját is a kor színvonalának megfelelően építették ki. Az itt szolgálatot teljesítő katonáknak és polgári alkalmazottaknak minden feltétel adott a jó minőségű munkavégzésre.
A Bázisrepülőtér jelenlegi állapota és ellátóképessége nem a fejlesztési folyamatok végeredménye, hanem a többedik teljesült fázisa. Gadó Imre alezredes úr felvázolta azokat a terveket, amik szakmai elképzeléseken alapulva nagyobb feladatok ellátására teszik majd képessé a Bázisrepülőteret. Az 5, 10, vagy 15 éves távlatokban lévő fejlesztések a bázis területi növelésén túlmenően a belső infrastruktúra átalakításáról is szólnak. Ezek megvalósulása esetén a több és nagyobb kapacitású repülőgépek kiszolgálása válik majd lehetővé Pápán.
A részletes előadás után a közönség soraiban felmerült sok kérdésre is minden tekintetben kimerítőválaszokat kaptunk. Az előadás így jó hangulatú szakmai beszélgetéssé alakult át.
A szakmai területek megtekintése előtt Kunyik Csaba, az MLE programszervezésért felelős munkatársa is köszöntötte a megjelenteket. Néhány mondatban elmondta, hogy az MLE kitűzött célja, a polgári vagy civil szakterületek mellett a katonai logisztika bemutatása is tagjai és az érdeklődők számára. A Honvédelmi Sportszövetséggel együttműködve már évek óta szervezi programsorozatát, aminek a mai alkalom is egy újabb állomása.
A vendéglátó által biztosított belső busz igénybevételével három helyszínt tekinthettünk meg közelebbről. Az első helyszínen a belső repteret tekinthettük meg, ahogy vezetőnk mondta korábban egy „mini Liszt Ferenc repülőtér”. Az épület mellett közelről megnézhettük az árurakodó és szállító kiszolgáló gépeket. Ezek között különböző targoncákat, csomagszállító-kocsikat, légi paletta szállítót, valamint a különböző nagy teljesítményű vontatókat. A vállalkozó kedvű érdeklődők a részletes információk begyűjtése mellett a vezetőfülkék komfortját is kipróbálhatták. Az épület belső infrastruktúrája valóban leképezi egy civil reptér szerkezetét. Indulási és érkezési oldallal, checkin pultokkal, csomag és személyellenőrzés minden technológiai követelményével. A biztonságtechnikán túlmenően a jogi megfelelőség is minden igényt kielégít. A ki- és beléptetések során van schengeni övezet, illetve egyéb ország elhatárolás, valamint a katonák ki- és beléptetésekor szükség szerint vámellenőrzés is zajlik. Az épületből kilépve néhány távolabbi pillantást vethettünk az éppen felszálláshoz elkészülő C-17 es teherszállítógépre. Így a legkedveltebb attrakcióból is jutott a csoport tagjainak. Sokan ezt a gépet szerették volna látni leginkább. Második állomásunkon a forgószárnyasok hangárjába nyertünk bebocsátást. A hatalmas csarnok több előkészített helikoptert is tárolt. A legérdekesebb az év minden napján készenlétben lévő MI-17-es gép volt. 1986-os gyártmány, de még mindig remek műszaki állapotban látja el feladatát. Az ország nyugati feléért felelősen lát el ügyeletet. Munkája során nem csak katonai célokat kell teljesítenie, hanem a civil egységek által nem megoldható feladatok esetén is rendelkezésre áll. Így részt vehet mentő, kutató, vagy akár tűzoltási feladatokban is. Ottlétünk alatt is készenlétben volt. Harmadik helyszínünk a Bázisreptér tűzoltó alegységének szertárépülete volt. a számunkra tervezett bemutató keretében 2-2 MAN és Rosenbauer típusú szerkocsi állt elő, előttük felsorakozva a 3-3 fős személyzetükkel. Megtudtuk, hogy a szabályzat szerint ez az alegység biztosít minden repüléssel kapcsolatos mozgást, de a Bázisrepülőtéren bekövetkező bármely egyéb eseményhez is ők vonulnának. A két Rosenbauer szerkocsi kapacitása egyenként 1500l habanyag és 4000l oltóvíz, ami fedezi az előírt minimális készenléti mennyiséget. A gépek akció közbeni teljesítményéről képet kaphattunk egy rövid bemutató keretében. A két gép tető-, illetve orrmonitorjai segítségével különböző helyzetű tűzesemények oltási lehetőségeit demonstrálta látványosan. Az olykor egymáson is átcikázó oltósugarak a megközelítőleg két perces performansz alatt a töltési kapacitás 40%-át elhasználták, ami utal egyrészt a hatalmas technikai kapacitásukra, másrészt a szakszemélyzettől igényelt speciális képzettségére.
A nagyon informatív és rendkívül élménygazdag bemutatónapunk végén a csoport visszabuszozott a kiindulópontra. Itt Gadó Imre alezredes, bázisparancsnokhelyettes úrral elkészítettük csoportképünket. Az elköszönéskor abban maradtunk, hogy minkét fél részéről van nyitottság a program megismétlésére.
Reméljük, hogy 2023-ban ismét eljöhetünk egy látogatás erejéig. A Magyar Logisztikai Egyesület igyekszik jövőre is fenntartani katonai logisztikához kapcsolódó programsorozatát, amibe szervesen beleillik a MH Pápa Bázisrepülőtér tevékenysége.