5 egyszerű tipp a raktári hatékonyság növelésére
A raktárban a hatékonyság nem csak az áruk megfelelő helyen történő tárolását, illetve a megbízások időben történő elküldését jelenti. Ezen kívül nagyon fontos a termelékenység növelése, illetve ezzel párhuzamosan a költségek csökkentése.
Rugalmas Omni Channel disztribúció a Fenix Outdoor Logisticsnál (Kép forrása: SSI SCHÄFER)
Legyen szó egy Omni Channel elosztóközpontról vagy akár egy kisebb raktárról, az alábbi néhány tippünk segítségével a készletezés hatékonysága nagymértékben növelhető.
KPI mutatók mérésének és kommunikációjának javítása
Ismert egy rendeléshez tartozó költség nagysága? Vagy esetleg ez minden egyes tételre lebontva is lekérdezhető? Mibe kerül a vállalatnak egy hibásan kikomissiózott tétel? Milyen költségterhet jelentenek a visszaszállított áruk?
Ha valamit nem mérünk azon nem is lehet javítani!
A raktár hatékonyságának javításához tehát elsődlegesen a mérendő CPI körét kell tisztázni. Itt is érvényes a mondás, hogy csak akkor tudjuk megtervezni a célhoz vezető utat, ha azzal is tisztában vagyunk, hogy honnan indulunk. De folytassuk a komplex mutatószámok kérdésével. A KPI tényezőket könnyen és gyorsan kell tudnunk mérni. Ha a mutatószámaink túl bonyolultak, és előállításuk túl sok erőforrást igényel, akkor gyorsan elveszíthetik jelentőségüket. Ezért az a helyes módszer, hogy először meg kell állapítani a mérendő jellemzők körét, majd ezt le kell bontani több könnyen mérhető KPI tényezőre. Általában 3-5 könnyen érthető és mérhető CPI mérőszám jobb, mint 10-20 olyan KPI tényező, melyeket bonyolult előállítani.
Miután definiáltuk a számunkra megfelelő KPI tényezőket, ezeket a munkatársak felé is kommunikálni kell, lehetőleg vizuálisan is. A legtöbb munkavállalót motiválja, ha a paraméterek javulnak. Jó ötlet egy nagy monitor kihelyezése a raktárban, melyen látható a kikomissiózott tételek száma, az átlagos komissiózási idő, a még fel nem dolgozott megrendelések száma, és más hasonló mutatószámok. Ezeket a paramétereket egyénre és csoportosan is meg lehet jeleníteni, mely egy egészséges versenyt is generálhat.
A területen dolgozó munkatársakat is be kell vonni a fejlesztés folyamatába (Kép forrása: SSI SCHÄFER)
További információt jelent, ha azokat az értékeket, melyek nem érnek el egy meghatározott szintet pirossal, míg a kiemelkedő teljesítményt zölddel jelenítjük meg.
Munkavállalók bevonása a folyamatokba
A második tipp az első kiterjesztéseként is értelmezhető. A fontos KPI tényezők meghatározása után ezeket a munkavállalók felé is kommunikálni kell. Ha ennek során egyetértés alakul ki abban, hogy például a készletezés hatékonysága fontos paraméter a vállalat számára, akkor a területen dolgozó munkatársakat is be kell vonni a fejlesztés folyamatába. Vonja be a dolgozókat, és legyen figyelemmel a részvételük jelentette innovációs potenciálra. A kollégáktól meglepően sok, jó ötlet fog származni.
Mivel ismert, hogy az emberek számára a munkahelyváltás legfontosabb okai a motiváció és a vállalat irányába történő elkötelezettség hiánya, bevonásuk számukra és a vállalat számára egyaránt előnyös.
Meglévő hely optimális használata
Nézzen jól körül.
Biztos, hogy a legjobban használnak minden területet?
Gyakran találkozunk olyan esettel, amikor egy vállalat bővítést tervez, viszont nem használja jól meglévő területeit.
Harmadik tippünk tehát, hogy ügyeljen a rendelkezésre álló hely optimális használatára.
Sok olyan megoldás létezik, mellyel a raktár magassági irányban is kihasználható. A felrakógépek és a galériák kialakítása csak néhány opció azok közül, melyekkel a hatékonyság nem növeli a szükséges alapterületet. Még a kis alapterületű raktárcsarnokokban is optimálisan használja ki a helyet, és lehetővé teszi a sérülékeny vagy értékes árucikkek biztonságos raktározását. Forduljon szakembereinkhez!
Termékek A-B-C kategóriákba sorolása
Egy raktárban általában tudják, hogy mely termékekre van a legnagyobb kereslet. Ismert az is, hogy mit szoktak együtt vásárolni. Miért tapasztaljuk mégis azt, hogy ezek az áruk gyakran nem strukturáltan vannak elhelyezve?
Meglepő, hogy mennyi időt lehet megtakarítani, ha a gyakran igényelt árukat a komissiózó helyhez közel helyezik el, a véletlenszerű elrendezéshez képest. Ha a kapcsolódó árukat egymáshoz közel helyezi el, a komissiózási idő drámaian csökken.
WMS rendszer bevezetése
Az előzőekben felsorolt tippek menedzseléséhez és a tevékenységek irányításához egy ötödik tippet emelnénk ki: a vállalat igényeire szabott raktárirányítási rendszer (WMS) bevezetését. Az egyéni igényekre szabott WMS a teljes ellátási láncot optimalizálja, és rendkívüli mértékben hozzájárul a takarékos idő, erőforrás és munkaerő felhasználáshoz.
Optimális komissiózás és folyamat WMS-sel (Kép forrása: SSI SCHÄFER)
A WMS nagymértékben megnöveli a hatékonyságot, mivel optimális komissiózást és folyamatokat eredményez. Képes automatikusan komissiózó listákat generálni, melyet mobileszközre is automatikusan át lehet küldeni, így papír- és hibamentes rendszert tudunk megvalósítani. Az árukivétel során RFID-szkennereket használva a pontosság növekszik, a hibázás lehetősége csökken.
Reméljük az SSI SCHÄFER gondolatébresztő ötleteit Önök is tovább gondolják. Forduljanak hozzánk bizalommal és gondolkodjunk együtt meglévő rendszerek automatizálásán!
Forrás: https://transpack.hu/