fbpx

Rossz irány helyett intermodalitást javasolnak

Az EU által kitűzött klímacélok elérésének elengedhetetlen feltétele az intermodalitás fejlesztése, és a közlekedési módok közötti egyensúly megteremtése. Kérdés, erre halad-e az uniós szabályozás.

A közúti lobbi

Idén február végén zárult le a közúti járművek paramétereiről szóló rendelet-tervezet első körös konzultációja. Ebben az Európai Bizottság – a közúti lobbi támogatásával – engedélyezné a közúti járművek súlyát 40 tonnára és hosszát 45 lábra. A konzultációra beérkezett 224 válasz között csupán 5 vasúti érdekeltségű vállalat adta le véleményét a Bizottság felé. Köztük a Hungrail is, amely rámutatott a közúti járművek kapacitásbővítésének légszennyezettségre, közúti infrastruktúrára várható negatív hatásaira, illetve a környezetbarát vasúti közlekedés versenyképességét csökkentő hatására.

Sokkal kevesebb kibocsátás

Hungrail azzal érvel, hogy a közlekedési szektor a maga 25%-os részesedésével az egyik legjelentősebb CO2 kibocsátó, míg a vasút környezetbarát. A közúthoz képest 30-szor, a légi közlekedéshez képest 50-szer kedvezőbb a vasúti közlekedés CO2-kibocsátása. Az EU által kitűzött klímacélok elérését a Hungrail akkor látja megvalósíthatónak, ha az intermodalitás fejlesztése, valamint a közlekedési módok közötti egyensúly megteremtése felé mozdul el az uniós szabályozás.

Túlméretes közúti járművek helyett vasúti fuvarozást!

Az Európai Bizottság április végén második körös, publikus konzultációt hirdetett a rendelettervezetről, amelyhez a kérdőívet bárki és bármely szervezet kitölthette július 19-ig. A Hungrail ebben a körben is leadta állásfoglalását, hogy minél több olyan vélemény érkezzen az Európai Bizottsághoz, amely szerint a túlméretes tehergépjárművek engedélyeztetése helyett a vasúti fuvarozás előnyben részesítését kellene támogatni. A rendelet-tervezet elfogadását 2022. negyedik negyedévre tervezi az Európai Bizottság.

 

Forrás: transpack.hu