A targoncák telematikai rendszereiből úgy hozhatunk ki többet, ha azokat összekapcsoljuk más, például helymeghatározásra szolgáló rendszerek adataival. A különböző forrásokból származó adatok kombinálása csökkentheti a papírmunkát, és segítheti a folyamtok optimalizálását.
A telematika által a targoncák is összekapcsolt eszközökké váltak. Ugyanakkor önmagukban ezek a rendszerek nem elégségesek a folyamatok teljes optimalizálásához, ehhez a telematikai adatokat párosítani kell más, például raktármenedzsment-rendszerek (WMS) adataival. Ma a telematikai megoldások szállítói alkalmazásprogramozási felületeket (API) és más eszközöket is kínálnak az adatok elemzési célú kombinálásához. Ezek az elemzések végső soron segíthetnek a targoncák működését biztonságosabbá és produktívabbá tenni.
Kiváló helyzetismeret
A targoncák telematikai rendszerei összekapcsolhatóak például valós idejű helymeghatározási rendszerekkel (RTLS), lehetővé téve, hogy a gépkezelő figyelmeztetést kapjon, ha például egy gyalogos kolléga van a közelben vagy ha a targonca egy olyan területre hajtott be, ahol magassági korlátozás van érvényben, esetleg egy felüljáró vagy daru miatt.
„A valós idejű helymeghatározó-rendszer segíti az operátort, hogy teljes mértékben tisztában legyen környezetével” – mondta el John Rosenberger, a The Raymond Corp targoncagyártó igazgatója a Logistics Management szaklapnak.
A Raymond RTLS-megoldása helyhez rögzített és mobil, objektumokra erősített és emberek által hordott jeladókat használ a lokalizációhoz. Lehetővé teszi többek között, hogy a targonca vezetője akkor is tudja, hogy egy gyalogos kollégája a közelben tartózkodik, ha nem látja őt.
A telematika, az RTLS, pluszban a munkamenedzsment rendszer integrálása kiváló lehetőségeket kínál a folyamatok elemzéséhez és optimalizálásához. Például a raktár átrendezése után az összekapcsolt rendszerek együttese alkalmas az egyes műveletek, például a komissiózás időszükségletének méréséhez, anélkül, hogy ebből a célból külön méréseket kellene lefuttatni a dolgozókkal.
Kevesebb papírmunka
Ugyancsak hasznos lehet a telematika kombinálása a HR-rendszerrel. Ez csökkenti az új targoncavezetők felvételének adminisztratív terhét, mivel a HR-rendszer adatai automatikusan átültethetőek.
Az API szoftverek az integrálás által lehetővé teszik eltérő perspektívájú adatok kombinálását. „A telematika megmutatja, mi történik a targoncán, míg a WMS-rendszer megmondja, mi történik komissiózási szempontból – mennyi terméket mozgatnak (a targoncák). Az ügyesebb felhasználók kombinálhatják ezeket az adatforrásokat, és fő teljesítménymutatókat képezhetnek, hogy termelékenyebbé váljanak” – mondta el Collin Rush, a Crown Equipment targoncagyártó egyik vezetője.
Mindent csak sorjában!
A számtalan elemzési lehetőség mellett ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy a telematika önmagában is megannyi előnnyel szolgál. Tom Ryder, a raktártechnológiai megoldásokat fejlesztő OnPoint Group Company kereskedelmi vezetője szerint az alapvető telematikai funkciók, vagyis a hozzáféréskontroll, a biztonsági ellenőrzőlista, az ütközésfigyelés és a vezetőfelügyelet négyese az, amit először érdemes implementálni.
Ryder szerint a biztonsági szint javításának kell prioritásnak maradnia. „A biztonsági statisztikák ijesztőek. Minden harmadik nap meghal valaki egy targoncás balesetben” – mondta el Ryder. „A telematikával a szabálykövetés, valamint a biztonsági szint gyorsan javítható, és azt tanácsoljuk a csapatoknak, hogy itt kezdjenek.”
Forrás: https://autopro.hu
Kép: https://www.macallisterrentals.com/