Önvezető mozdonyok a teherszállítás szolgálatában – a DB Cargo és a Bosch közös fejlesztése új korszakot nyithat a vasúti logisztikában. A cél a hatékonyabb, gyorsabb és zöldebb árufuvarozás, teljesen automatizált rendezőpályaudvari műveletekkel.
Automatizált mozdony a fenntarthatóbb vasúti teherszállításért
A DB Cargo, Európa legnagyobb vasúti teherszállító vállalata, és a Bosch két leányvállalata – a Bosch Engineering és az ITK Engineering – közösen fejlesztik a kontinens első teljesen automatizált tolatómozdonyát, amelyet kifejezetten a rendezőpályaudvarokon végzett vagonmozgatási feladatokra terveztek. Ezeken a pályaudvarokon a tehervonatokat darabjaira szedik, a vagonokat újrarendezik, majd új vonatokat állítanak össze – ez a folyamat jelenleg többnyire kézi irányítással történik, ám hamarosan teljesen önálló mozdonyok végezhetik majd el.
A fejlesztés középpontjában olyan automatizált technológia áll, amely érzékelők és intelligens szoftverek segítségével ismeri fel a környezetet, és képes önálló döntéseket hozni a mozgások irányításáról. Az új rendszer célja, hogy csökkentse a humánerőforrás igényt, gyorsítsa a szállítási ciklusokat, növelje a pontosságot és csökkentse a költségeket – mindezt környezetbarát módon, a közúti áruszállítás alternatívájaként.
A próbaüzem már zajlik, 2028-tól jöhet az éles bevetés
A prototípus már sikeresen működött a müncheni északi rendezőpályaudvaron, és a projekt most a sorozatgyártásra való felkészítés fázisába lépett. A mozdonyok hivatalos engedélyezését 2027 végére várják a német Szövetségi Vasúti Hatóságtól, és 2028-tól kezdhetik meg működésüket a DB Cargo legnagyobb németországi pályaudvarain.
A fejlesztés során a Bosch Engineering azokat az automatizálási egységeket készíti, amelyek érzékelőket és algoritmusokat tartalmaznak a környezet felismeréséhez, míg az ITK Engineering egy partvonalról vezérelhető kezelőfelületet fejleszt, amellyel megadhatók a tolatási utasítások. A projektet a német Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) is támogatja, mivel az úttörő vasúti technológiák fejlesztését kiemelten kezeli.
A DB Cargo vezetője, Dr. Sigrid Nikutta szerint az új technológia nemcsak a működési hatékonyságot és a szolgáltatás minőségét növeli, hanem a vasúti teherszállítás jövőjét is alapjaiban formálja át. A Bosch mérnökei pedig azt emelték ki, hogy az intelligens szoftverek és az automatizált vezérlési rendszerek révén valóban megvalósítható az önvezető mozdonyok működése, ami mérföldkő a vasúti digitalizációban – írja a Robotics&Automation News.
Forrás: autopro.hu

