A japán kormány azt tervezi, hogy a nagyvárosokat automatizált, zéró emissziójú logisztikai szállítószalagokkal köti össze, amelyek több millió tonna rakományt képesek csendesen és hatékonyan mozgatni, havonta több tízezer teherautót kiváltva. A logisztikai rendszer szállítószalagokat vagy kis, autonóm kocsikat használ majd a rakomány mozgatására.
A The Japan News szerint a projektet február óta tárgyalja a földügyi, infrastrukturális, közlekedési és idegenforgalmi minisztérium szakértői csoportja. Egy időközi jelentés tervezete szerint a projekt első szakasza Tokió és Oszaka között fog megvalósulni 2034-re.
Japán jól ismert népességfogyási problémái komoly munkaerőhiányt vetítenek előre az elkövetkező évekre. Mivel az online vásárlás folyamatosan növekedik, az áruszállítás, a logisztika lesz az első kritikus terület, ahol komoly nehézségekkel kell szembenéznie a munkáltatóknak. Szakértők szerint Japánban 2030-ra a csomagok mintegy 30 százaléka egyszerűen nem jut el A-ból B-be, mert nem lesz, aki elszállítsa őket.
A kormány szerint az új, automatizált szállítórendszer Tokió és Oszaka között mintegy 25 ezer kisteherautót tud tehermentesíteni. Ráadásul a sofőr nélküli rendszer nulla károsanyag-kibocsátással rendelkezik. A tervek szerint a raklapok akár egy tonna kis rakományt is szállíthatnak, és emberi beavatkozás nélkül mozognak majd az egyik végétől a másikig. Az 500 kilométeres távolságot hatalmas szállítószalagok segítségével teszik meg, amelyek az autópálya mellett vagy az út alatti alagutakban futnak. Utóbbi megoldás elképesztően drága lenne, körülbelül 23 milliárd dollárba kerülne, ezért nem valószínű, hogy a kormány ezt választja. Az illetékes japán minisztérium mindenesetre felhívást intézett magáncégekhez a projekt társfinanszírozására.
Forrás: New Atlas