Az Amazon nemrégiben kezdett el tesztelni egy új robotot a raktárüzemeltetésben – ismerkedjünk meg Digittel, a humanoid, kétlábú robottal, türkizkék törzzsel és mosolygós szemekkel.
Az Agility Robotics által tervezett Digit, amelybe az Amazon az Ipari Innovációs Alap keretében fektetett be, csak egy a legújabb, a vállalat által az elmúlt években bemutatott raktárrobotok sorában. A többi raktárrobot többsége azonban kocsi alakú vagy robotkaros volt, nem pedig humanoid, mint a Digit.
A Digit üzemeltetése jelenleg óránként körülbelül 10-12 dollárba kerül az ára és élettartama alapján, de a vállalat előrejelzése szerint ez a költség a termelés felfutásával óránként 2-3 dollárra csökken, plusz a szoftver általános költségei, mondta Damion Shelton, az Agility Robotics vezérigazgatója. Persze a Digit emberformájú megjelenése valószínűleg nem fogja eloszlatni a dolgozók félelmét, akik attól tartanak, hogy végül lecserélik őket, de az Amazon azt mondja, hogy a Digitet úgy tervezték, hogy együttműködjön az alkalmazottakkal, és ne helyettesítse őket.
Épül a robotflotta
Az Amazon évek óta építi robotflottáját. 2017-ben 45 ezer robotja volt 20 központban, jelenleg pedig 750 ezer robot dolgozik együtt az alkalmazottakkal a vállalat szerint. 2021 júniusában a vállalat bemutatta a „Szezám utca” és a „Muppet Show” szereplőiről elnevezett négy robotból álló flottáját: Bert, Ernie, Scooter és Kermit. Egy évvel később az Amazon bemutatta a Proteust, egy teljesen autonóm raktárrobotot, amely közvetlenül az emberi alkalmazottak mellett üzemelhet, ellentétben a hagyományos robotokkal, amelyek csak elkerítve, az emberi dolgozóktól távol működnek. 2022 novemberében pedig megérkezett Sparrow, egy tapadókorongos kézzel rendelkező komissiózó robotkar, amely a raktárkészletben lévő egyes tételek kezelésére szolgál.
A vállalat más raktárrobotjaitól eltérően az Amazon szerint a Digit jobban alkalmas arra, hogy az emberek számára kialakított terekben működjön.
„A Digit képes újszerű módon mozgatni, megragadni és kezelni a raktárak tereit és sarkait. A technológia kezdeti felhasználása az lesz, hogy segítse a munkatársakat a konténerek újrahasznosításában, ami egy erősen ismétlődő folyamat, amikor az üres konténereket felszedjük és mozgatjuk, miután a készletet teljesen kiszedtük belőlük,” -írta az Amazon a honlapján közleményében.
Az Amazon gyakran reklámozta robotjait, mint a munkavállalók biztonságának és tapasztalatainak támogatóját.
„Szenvedélyesen rajongunk az olyan technológiákért, amelyek biztonságosabbá, könnyebbé és kevésbé ismétlődővé teszik alkalmazottaink munkáját. Ezzel időt és lehetőséget adunk munkatársainknak arra, hogy egy lépést hátralépjenek, megnézzék, hogyan haladnak a megrendelések a telephelyeinken keresztül, és új utakat találjanak arra, hogy örömet szerezzenek és kiszolgálják vásárlóinkat,” – áll az Amazon weboldalán.
Cél a humán munkaerő csökkentése?
A dolgozók már akkor aggódtak, amikor tavaly bevezetésre került a Sparrow. A közösségi fórumokon a raktári dolgozók megvitatták annak lehetőségét, hogy a Sparrow üres raktárakat eredményezhet, ahol csak kis létszámú emberi csapatok javíthatják a robotokat. Az Amazon visszautasította ezeket az aggodalmakat, mondván, hogy robotjai csak új munkahely-kategóriákat teremtenek majd a vállalaton belül.
És még mindig nem világos, hogy a robotok valóban erősítik-e a munkavállalók biztonságát.
Egy 2020-ban napvilágot látott kiszivárogtatás olyan belső adatokat tartalmazott, amelyek azt mutatták, hogy az Amazon robotizált raktáraiban magasabb a sérülési arány, mint a robotokat nem használó raktárakban. Az Amazon akkoriban határozottan cáfolta a jelentést, mondván, hogy félreértelmezték az adatokat: „A vállalati adatok azt mutatják, hogy 2022-ben az Amazon Robotics telephelyein 15-18 százalékkal alacsonyabb volt a regisztrálható incidensek és a veszteséges munkaidős incidensek aránya, mint a nem robotizált telephelyeken”, olvasható az Amazon honlapján.
Forrás: ITBusiness