A szállítmányozás az FMCG iparág központi eleme és a globális gazdaság egyik legfontosabb hajtóereje. Az ellátási lánc hatékonysága és rugalmassága kulcsszerepet játszik a termékek időben történő eljuttatásában a végső fogyasztókhoz, miközben minimalizálja a költségeket és fenntartja a minőséget. Az e-kereskedelem robbanásszerű elterjedése, a technológiai innovációk és a fenntarthatósági követelmények az utóbbi években együttesen forradalmasították a szektort.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
Üveges Zoltán, a Raben Trans European Hungary Kft. értékesítési és marketingvezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a gazdaság számos területe stagnálással vagy visszaeséssel kezdte az idei évet. A húzóágazatnak számító autóiparban hektikus a hangulat, illetve egyfajta kivárás érződik az új technológiákra történő átállás kapcsán. Május óta látszik némi fellendülés néhány iparágban, ami a készletezésekből és a rendelésállomány növekedéséből szűrhető le, ez bizonyos esetekben már meghaladja a tavalyi szinteket.
– A belső fogyasztás az év elején még a tavalyi magas infláció hatása alatt állt, ez többek között az e-kereskedelmi mutatókon is látszik, alacsonyan maradtak a belföldi szállítási volumenek – elemzi a piacot a szakember.
Bővülő paletta
A Raben Group Dunaharasztiban az FMCG szektor szereplőire optimalizált, többfelhasználós, három hőmérsékleti zónára osztott logisztikai központot működtet, amely az élelmiszer és nem élelmiszer szegmens számára egyaránt kínál hagyományos raktárlogisztikai tevékenységet. Továbbá többféle értéknövelő szolgáltatást nyújt, úgymint csomagolást, címkézést, zárjegyezést és jövedéki termékek kezelését. Az élelmiszeripari cégeknek mindezeken túl teljes körű belföldi disztribúciót is kínál, átlátható, auditált rendszerben, dedikált járműflottával.
– A myRaben önkiszolgáló platform a digitális megoldások zászlóshajója a Raben Groupnál. Az erre regisztrált ügyfelek Európa-szerte önállóan adhatnak fel megbízásokat, nyomon követhetik a küldeményük státuszát, hozzáférhetnek valamennyi dokumentumhoz és ügyfélszolgálati ügyeket is intézhetnek. Az egyik legjelentősebb modul a myOffer, amelyből 2–3 percen belül automatikus ajánlatot küldünk – avat be Üveges Zoltán.
A Raben 2018-ban az elsők között vezette be az ETA-t, azaz a várható kézbesítési idő meghatározására szolgáló megoldást. Ennél is kifinomultabb a díjmentes EML szolgáltatás, amelynek keretében a megbízó saját címzettje közvetlenül a szállítmányozótól értesülhet minden korábbinál pontosabb érkezési időről e-mailben.
– Az idei év egyik legkiemelkedőbb fejlesztése a nemzetközi gyűjtőszállítmányozás további bővítése volt, amelynek során déli és délnyugati irányban terjesztettük ki a lefedettségünket. Jelenleg is zajlik egy nagyszabású beruházásunk, amely amellett, hogy a logisztikai funkciónk bővítésével és technológiai fejlesztésével is jár, az új ESG standardok szerint épül – vetíti előre a Raben Trans European Hungary Kft. értékesítési és marketingvezetője.
Kevés, de lényeges változás
A tavalyi inflációs környezet itt is éreztette hatásait.
– Külön terhet jelentett január 1-jétől az útdíjak nagymértékű emelkedése, illetve a rapszodikusan változó, jellemzően dráguló üzemanyagárak is nehezítik a tervezést.
A nemzetközi szállítmányozásban jelentős változás, hogy idéntől Románia bevezette a RO e-Transport rendszert, amely az 500 kg feletti áruk közúti szállításának nyomon követését szolgálja. Ez az adminisztrációban jelent pluszmunkát a logisztikusok számára – mondja Horváth Tamás, a DACHSER Hungary Kft. élelmiszer-logisztikai üzletágának a vezetője.
Értékkel növelve
A DACHSER hálózata az egész világra kiterjed. Két üzletágban nyújt átfogó szolgáltatást, személyre szabott ügyfélkiszolgálással: Dachser Air & Sea Logistics légi és tengeri, a Dachser Road Logistics közúti szállítmányozással foglalkozik elsősorban. Ez utóbbi két további üzleti vonalra tagolódik: Dachser European Logisticsre és Dachser Food Logisticsre.
– A fogyasztási javak szinte valamennyi kategóriájában rendelkezünk logisztikai tapasztalattal, mind belföldi, mind nemzetközi disztribúcióban. A DACHSER alapítója a European Food Networknek, amely egész Európára kiterjedő partnerhálózata révén 34 országba teljesít hőmérséklet-szabályozott szállításokat – fejti ki Horváth Tamás, akitől azt is megtudjuk, hogy nagy igény mutatkozik az értéknövelt szolgáltatásokra, mint például a vegyes gyűjtőcsomagolás, a termékdisplayk összeállítása, a címkézés, a homogén gyűjtőcsomagolások, a csomagolásokra nyomtatott hirdetések, a visszárukezelés és a mintavétel.
– A DACHSER által a közelmúltban nemzetközi akvizíciói révén felvásárolt cégek – a Brummer Logistik Németországban/Ausztriában, a skandináv Frigoscandia vagy a Müller Fresh Food Logistics Hollandiában – jelentős szakértelemmel rendelkeznek a fagyasztott áruk szállítása és raktározása terén. Magyarországról is mielőbb csatlakozni szeretnénk a hálózat ezen részéhez. Úgy látjuk, az ügyfelek oldaláról kifejezetten lenne érdeklődés erre. Bár közvetlen járatként már meg tudjuk valósítani a fagyasztott áruk szállítását, de raktározásban, gyűjtőszállítmányozásban még kialakításra vár ennek a háttere – jelzi az élelmiszer-logisztikai üzletág vezetője.
Sorakozó kihívások
Az év elején jelentősen megemelkedtek az útdíjak Magyarországon és több európai országban, emellett az üzemanyagárak is felfelé mutató tendenciát mutatnak. A járműflotta fenntartási költségei szintén gyarapodnak, és ezek szolgáltatási díjakban való érvényesítése nem mindig kivitelezhető.
Az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályozások és a fenntarthatósági elvárások arra kényszerítik a szállítmányozó cégeket, hogy az alvállalkozóik kiválasztása és foglalkoztatása során kiemelt figyelmet fordítsanak a károsanyag-kibocsátás csökkentésére és a fenntarthatóság növelésére, ami költségnövekedést eredményez, hiszen az elektromos és alternatív üzemanyaggal működő járművek üzemeltetése nagymértékben növeli a vállalkozások terheit.
Központi helyet foglal el a humánerőforrás kérdése is. Az ágazatban jelenleg hiány mutatkozik jól képzett szakemberekből, akik képesek megfelelni a modern technológiák által támasztott kívánalmaknak és a logisztikai kihívásoknak. Emiatt megkerülhetetlen a munkatársak folyamatos képzése és fejlesztése, mind szakmai ismereteik bővítése, mind kompetenciáik fejlesztése terén.
– 2024 első időszakában érzékelhetően nem nőtt a szállítási megrendelések volumene, de a második negyedévben, főleg az FMCG szektorban, a DRS-rendszerre átállás miatt projekt jelleggel igaz, de megnőtt a kapacitásszükséglet. A legnagyobb kihívás, hogy a fuvarozók gazdaságosan tudják működtetni a flottáikat és elkerüljék a tudatos flottacsökkentések esetleges felgyorsulását. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy amikor a kereslet erősödni kezd, elegendő kapacitás álljon rendelkezésre. Ennek érdekében különös figyelmet fordítunk az állandó fuvarozókra, biztosítva számukra a rendszeres feladatokat. Kiszámíthatósággal és biztonsággal ebben az időszakban is törekednünk kell a win-win együttműködésekre, amelyekkel hosszabb távra tervezhető és versenyképes opciókat lehet garantálni. Pozitív jelként vesszük, hogy az exportáló vállalatok fokozottan igyekeznek új külföldi piacokra lépni – mutat rá Kiss Nikoletta, a Palmsped tulajdonos-ügyvezető igazgatója.
Egyszerűsödő folyamatok
A Palmsped Cargo Kft. már a piacra lépés előkészítési fázisában támogatást nyújt ügyfeleinek fuvardíj-kalkulációkkal, útvonaltervekkel, tranzitidő-előrejelzésekkel és gazdaságos megoldási javaslatokkal.
– Célunk, hogy partnereink nemzetközi terjeszkedését támogassuk, és Európán belül minden irányban pontos és megbízható szállításokat végezzünk. Sikerként könyveljük el, hogy ebben a változó piaci környezetben is növelni tudjuk eredményességünket. Alapvető számunkra, hogy ügyfeleink igényeihez rugalmasan igazítsuk erőforrásainkat, stratégiai céljainkra összpontosítsunk, és egyszerűsítsük, gyorsítsuk és automatizáljuk a folyamatainkat – hangsúlyozza Kiss Nikoletta.
Az alapokon túl
A szolgáltatóknak fel kellett ismerniük a változó fogyasztói igényeket, amelyek egyrészt az e-kereskedelem térnyerésében mutatkoztak meg, megnövelve a B2C szállítások számát, amelyek gyorsabb és rugalmasabb eljárásokat követelnek. Másrészt, felértékelődött a rugalmasság és átláthatóság kérdése: a megrendelők alapelvárásaként jelent meg a küldemények valós idejű nyomon követése és a gyors kiszállítás, amely szintén újabb nyomást helyez a logisztikai rendszerek működésére.
– A túlméretes szállítások iránti kereslet szélesedését jól mutatja, hogy az idei év első félévében az ezzel kapcsolatos feladataink száma több mint 50%-kal meghaladta a 2023. év azonos időszakának szintjét – jegyzi meg Szécsi Gabriella, a BI-KA Logisztika Kft. ügyvezetője.
Az intermodalitás iránt szintén megnövekedett érdeklődést érzékelnek. Meglátásuk szerint ez egyrészt a kiszámíthatatlan gazdasági környezet és a szabályozások miatt, másrészt a piaci mechanizmusok változásából eredő új teendők és kihívások kialakulásával került középpontba.
– Az intermodalitást szállítmányozói és fuvarozói szemmel vizsgálva megállapítható, hogy a daruzható félpótkocsik hiánya problémát jelenthet, mivel a pótkocsik jelenlegi piaci áron történő beszerzése egyelőre nem rentábilis. Aki egy adott útvonalon nagy volumenű, kétirányú forgalmat bonyolít, az képes lehet ennek a rendszerét kialakítani és költséghatékonnyá tenni, de a jelenlegi jogszabályi környezet és támogatási rendszer ezt nem feltétlenül segíti. Az ügyfelek körében is csak úgy tudna népszerűbbé válni a megoldás, amennyiben az nem jelentene ár- és fuvaridő-növekedést számukra – magyarázza Szécsi Gabriella.
Hozzáadott érték
A BI-KA Logisztika Kft.-nél az 1991-es cégalapítás óta szüntelenül törekednek portfóliójuk szélesítésére, a felmerülő igények figyelembevétele mellett.
– A közel 15 milliárd forintos árbevételű, 250 főt foglalkoztató cégcsoportunknál a „legnépszerűbb” szegmens a nemzetközi közúti szállítmányozás, amelyet a saját eszközeinkkel végzett nemzetközi közúti fuvarozás követ. Ezenkívül belföldi szállítmányozást és fuvarozást is végzünk, legfőképp autóipari és mezőgazdasági gépgyártó cégek megbízásából, emellett meghatározó a raktárlogisztikai szolgáltatásunk is, amelyet jelenleg két helyszínen folytatunk: Szolnokon és Dunaharasztiban, összesen 40 000 négyzetméteren. Kisebb arányban, de belföldi disztribúciós szolgáltatást, nemzetközi gyűjtő szállítmányozást, továbbá vámtevékenységet is nyújtunk partnereink részére – sorolja Szécsi Gabriella.
Az ügyvezető arról is szót ejt, hogy a szakmában egyre fokozódik a verseny, ezért céljuk, hogy hozzáadott értéket nyújtó szerepkörben legyenek jelen a piacon. //
Zöld hullámon a hajók
A belvízi hajózási szektor innovációi hozzájárulnak a logisztikai iparág szénlábnyomának csökkentéséhez, különösen az élelmiszeriparban. A vízi útvonalak használata az úti közlekedéshez képest akár 40%-kal csökkentheti a kibocsátásokat.
Az új fejlesztések közé tartoznak a hibrid és teljesen elektromos teherhajók, amelyek számottevően mérséklik az üvegházhatású gázok kibocsátását, és hatékonyabb kézbesítési módot kínálnak. A bioüzemanyagok és a hidrogén is fontos tényezők a vízi útvonalak zöldítésében.
A francia VNF sikeres kísérleteket végzett hidrogénhajtású teherhajókkal, amelyek csak vízpárát bocsátanak ki. A vízi logisztika további előnye a közúti torlódások csökkentése, ami jelentős gazdasági és környezeti előnyökkel járhat. A multimodális ellátási láncokban a vízi utak integrálása optimalizálja a logisztikát, csökkenti a környezeti terhelést és a költségeket, összhangban az Európai Zöld Megállapodás céljaival. //
Magyarország is csatlakozik az e-CMR egyezményhez
Magyarország Kormánya hivatalosan is kinyilvánította szándékát az elektronikus fuvarlevélre vonatkozó nemzetközi egyezményhez való csatlakozásra. A hazai logisztikai szolgáltatók, szállítmányozók és közúti fuvarozók lelkesen üdvözlik a magyar kormánynak az e-CMR hazai bevezetése érdekében tett határozott lépéseit.
Az e-CMR használata gyorsítja és egyszerűsíti a fuvarozási folyamatokat, csökkenti a kiadásokat, növeli a hatékonyságot és zöldebbé teszi a logisztikát. A digitalizált fuvarlevél segítségével könnyebben nyomon lehet követni és ellenőrizni a szállítmányok útját, valamint gyors, biztonságos és megbízható módon lehet kezelni a dokumentumokat. Az e-CMR bevezetése pozitív hatással lesz a logisztikai ágazat fejlődésére és versenyképességére, valamint hozzájárul a hazai vállalkozások gazdasági növekedéséhez.
A kizárólag magyar tulajdonosi háttérrel létrejött e-CMR Europe Kft. már ugrásra készen várja az e-CMR hazai ratifikációját. A magyar logisztikai és fuvarozói ágazat érdekképviseletei – a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete NiT Hungary, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége − és az i-Cell Mobilsoft Zrt. közreműködésével alakult társaság célja az elektronikus belföldi és nemzetközi fuvarlevél minél gyorsabb és minél gördülékenyebb hazai bevezetése. A hazai e-CMR platform és a hozzá tartozó applikáció elsősorban a magyar vállalkozásokat kívánja maradéktalanul kiszolgálni, miközben megteremti a lehetőségét annak, hogy az érintettek nemzetközi színtéren is elérjék és élvezzék a digitalizált okmánykezelés minden előnyét.
Az elektronikus fuvarlevél bevezetése újabb jelentős mérföldkő lesz a logisztikai műveletek digitalizációjában, a fuvarozók versenyképességének növelésében, amely jelentősen hozzájárulhat az ellátási lánc hatékonyabb működéséhez és átláthatóságához. //
Ismét válságközeli állapotban a nemzetközi kereskedelem
A koronavírus-járvány utáni felépülést követően újabb krízis fenyegeti a nemzetközi kereskedelmet: a vörös-tengeri konfliktus okozta tömeges konténerhiány drámai méreteket ölt. A hajózási főszezon közepén a piaci szereplők magas tarifákkal, növekvő szállítási időkkel és kapacitáshiánnyal küzdenek. A jelenlegi válságot Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője elemezte.
A világkereskedelem több gócpontjában háborús konfliktusok zajlanak. Bár Európában recesszió tapasztalható, az e-kereskedelem gyorsan fejlődik. A légi és vasúti szállítmányozás jól üzemel, de a közúti szállítás költségei drasztikusan növekedtek. A tengeri szállítmányozás helyzete a legrosszabb, a geopolitikai feszültségek miatt az ágazat működése súlyosan sérült.
A vörös-tengeri válság továbbra is súlyosbodik. A nagy hajózási társaságok elkerülik a veszélyes szakaszokat, így az áthaladó hajók száma harmadára csökkent. Az afrikai kerülőút miatt kimagasló áremelkedések és kapacitásproblémák jelentkeztek, a szállítási idők pedig meghosszabbodtak.
A COVID utáni konténerhiány idején az árak drasztikusan megugrottak, most ismét 10-11 ezer dollár körül mozognak, Kínában pedig újra konténerhiány lépett fel. A legnagyobb gondot az afrikai kerülőút okozza, ami miatt a konténerek 2-3 héttel tovább vannak úton, a teherhajók kapacitása globálisan 20%-kal csökkent.
A rakományok biztosítása és a fenntarthatóság is nehézséget jelent. A biztosítótársaságok felfüggesztették a Vörös-tenger térségében közlekedő hajók fedezetvállalását, ezért a hajótársaságok elkerülik ezt a szakaszt. A kerülőutak miatt a hajók üzemanyag-felhasználása és a károsanyag-kibocsátásuk is drasztikusan nőtt.
A piaci résztvevők új beszerzési forrásokat és költséghatékonyabb szállítási módokat keresnek. A készletfelhalmozás és a raktározás felé mozdulnak el, mivel a szállítási díjak növekedése az inflációs rátát is emeli. Az üzleti kilátások javításán dolgoznak, miközben remélhetőleg hamarosan normalizálódik a helyzet, visszatérnek a biztonságos közlekedési útvonalak, és a világgazdaság felfelé ívelő pályára áll. //
Forrás: trademagazin.hu