A nemzeti vasút SNCF árufuvarozó leányvállalata, a Fret SNCF viszont év végén megszűnik, majd korlátozott tevékenységgel újraindul.
Az SNCF Group összes vasúti árufuvarozási és logisztikai tevékenységét összefogó Rail Logistics Europe (RLE) bevétele a tavalyi év első hat hónapjában 9,5 százalékkal, 917 millió euróra (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 361 milliárd forintra) nőtt, míg az EBITDA-ban – vagyis a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményben – kifejezett jövedelmezősége 91 millió euróra (cirka 36 milliárd forintra) emelkedett, a 2023. első félévi 28 millió euróval (11 milliárd forinttal) szemben.
A vasúttársaság kihangsúlyozta, az RLE piacai nagyon egyenetlen trendeket mutattak az idei év első félévében, egyes ipari vertikumok nehézségekkel küzdöttek (például az acéltermékek), míg mások (például a gabonaszállítmányok) megélénkültek. A vegyipar jól teljesített Franciaországban, de nem minden olyan országban, ahol a csoport aktív. Ezen felül a Franciaország és Olaszország között a Maurienne-völgyön keresztül zajló vasúti forgalomnak a 2023 augusztusi földcsuszamlást követő leállítása továbbra is hatással volt a nemzetközi forgalomra.
A különféle incidensekkel és fennakadásokkal tarkított, nehéz évkezdés után a VIIA „gördülő autópálya” szolgáltatásai pozitív teljesítményt értek el. A luxemburgi Bettembourg és a francia baszkföldi Le Boulou között működő kamionszállító szolgáltatás rekordszintű kihasználtságot ért el. A VIIA Autoroute Ferroviaire Alpine szolgáltatása viszont továbbra sem üzemel a Maurienne-völgyi földcsuszamlás miatt.
A csoport szállítmányozási és multimodális fuvarozási szolgáltatója, a Naviland Cargo számára is javultak a piaci feltételek az év eleji visszaesést követően. A fő problémákat a hajók Afrika környéki útvonalának a vörös-tengeri válság miatti tömeges átirányítása okozta. Az RLE vasúti árufuvarozási részlege, a Forwardis egyetértési megállapodást írt alá a kínai Hofej kikötőjét üzemeltető Hubei Port Grouppal a Kína és Európa közötti európai intermodális szállítási és logisztikai projektekkel.
A csoportnak a belgiumi, franciaországi, lengyelországi, németországi, olaszországi, portugáliai és spanyolországi piacokon jelen lévő leányvállalata, a Captrain egyenetlen, de rugalmas volt az év első felében. Franciaországban az Eiffage Rail építőipari csoporttal közösen nyert el szerződést a nagysebességű és hagyományos vasútvonalak speciális pályaépítő szerelvényekkel történő felújítására a 2025 és 2030 közötti időszakra. Idén május végén pedig a hollandiai leányvállalatot (Captrain Netherlands) értékesítették az osztrák Rail Cargo Groupnak (RCG).
A vasúti árufuvarozó üzletág Fret SNCF megszüntetését az Európai Unió által beígért durva pénzügyi szankciók elkerülése érdekében hajtják végre. Az előrejelzések alapján a vállalat áruforgalmát harminc százalékkal, pénzügyi forgalmát húsz százalékkal, a dolgozók létszámát pedig tíz százalékkal csökkentették. Ennek eredményeként a legjobban teljesítő útvonalak közül tizenöt–húszat átengedett a versenytársaknak, többet a DB Cargo France-nak.
A Fret SNCF 2024 végével megszűnik, átadva a helyet két új vasúti árufuvarozási vállalatnak: a New Fretnek és a New Maintenance-nek – előbbit a Fret SNCF jelenlegi vezérigazgatója, Charles Puech d’Alissac fogja vezetni. A vállalat tevékenységei köre azonban korlátozott lesz, mivel a leállítási terv tíz évre megtiltja a menetrend szerinti blokkvonatok és a kombinált fuvarozás üzemeltetését – jelenti a Rail Freight.
(Nyitókép forrása: Wikimedia Commons / railfreight.com)
Forrás és írta: iho.hu iho/vasút