fbpx
Ők lesznek a logisztika királyai, akik újrateremtik a modern ellátási láncokat!

Ők lesznek a logisztika királyai, akik újrateremtik a modern ellátási láncokat!

Az ellátási láncok az elmúlt évtizedek legnagyobb átalakulásán mennek keresztül – derül ki a PwC több mint 1000 ellátási lánc vezetőjét vizsgáló „Supply Chain Compass” globális tanulmányából. A geopolitikai válságok, a technológiai fejlődés és az éghajlatváltozás arra kényszerítik a vezetőket, hogy ismét megerősítsék az ellátási láncokat, hogy azok alkalmazkodóbbak és fenntarthatóbbak legyenek. A vezetők azt mondják, hogy fokozzák az átláthatóságot, olyan technológiákat építenek be, mint a mesterséges intelligencia és a robotika, így növelhetik a hatékonyságot és összekapcsolhatják az összes érdekelt felet a problémák megoldása érdekében.

A PwC által megkérdezett vezetők szerint az átalakulás összetett folyamat, ahol kifinomult képességekre és technológiákra, valamint új munkamódszerekre van szükség világos jövőkép és ütemterv mellett. Jelenleg ugyanis az ellátási láncok súlyos zavarokkal néznek szembe, itt említhetjük meg többek között a geopolitikai válságokat, az éghajlati hatásokat, az emelkedő költségeket és inflációt, illetve a növekvő igényeket az ESG-nek való megfelelésre.

Emellett a fogyasztók azt szeretnék, hogy a vállalatok fokozzák a környezetvédelmi és társadalmi erőfeszítéseiket, miközben kiváló minőségű és alacsony árú termékeket szállítanak házhoz. Ezek a változó igények új ellátási lánc modelleket és versenyképes ökoszisztémákat eredményeznek. A képet tovább bonyolítja a világszerte tapasztalható gyors technológiai fejlődés.

Hat bomlasztó trend

A PwC a megkérdezettek válaszai alapján a jelentősebb zavarokat hat fő trendre bontotta.

1. Egyre gyakoribbak az ellátási lánc súlyos zavarai

Az ellátási láncokat egyre inkább sújtják a geopolitikai, kereskedelmi és energiaválságok, a szélsőséges időjárás, az áremelkedések, az infláció és az infrastrukturális leállások. Ezek a fennakadások súlyosan érintik többek között a munkaerő-, a szállítási és a nyersanyagköltségeket. 

2. Az ESG

Az ESG-követelmények a vállalatokat a fenntarthatóbb és átláthatóbb magatartásra kötelezik. A szabályozások egyre összetettebbek, ezzel párhuzamosan egyre kisebb cégeknek és teljes ellátási láncuknak kell megfelelniük, vagy súlyos pénzügyi szankciókkal, a közbeszerzési szerződésekből való kizárással és a jó hírnév megsértésével kell szembenézniük.

3. Az integrált ökoszisztémák növekvő versenye

Az anyagok és áruk értékláncokon keresztüli nyomon követésére vonatkozó szabályozási követelmények, valamint a rugalmasság és a hatékonyság iránti igény serkentik a versenyt a teljesen integrált ökoszisztémákhoz való csatlakozásért, illetve azok között is. Az ökoszisztémák segítenek az érdekelt feleknek – a nyersanyaggyártótól a vásárlóig – zökkenőmentes, átlátható és hatékony együttműködést folytatni az adatok megosztása, a problémákra való gyorsabb reagálás és a vásárlói élmény javítása érdekében.

4. Egyre nagyobb az igény az új üzleti modellek támogatására

A vásárlók egyre inkább igénylik a fenntartható, klímasemleges termékeket és szolgáltatásokat. Átláthatóságot és etikus magatartást, valamint kényelmet, gyors szállítást és kiváló ár-érték arányt akarnak. Az ellátási lánc modelljei szolgáltatás-orientáltabbá, fenntarthatóbbá és körkörösebbé fejlődnek, hogy megfeleljenek ezeknek az igényeknek.

5. Növekvő munkaerőhiány

A hatalmas globális munkaerőhiány – több millió betöltetlen állás – megzavarja a napi működést, és szűk keresztmetszetek kialakulásához, illetve késésekhez vezet. Ugyanakkor a technológiai fejlődés megváltoztatja a munka jellegét és a szükséges készségeket is. A munkaerőhiány összességében csökkenti a termelékenységet és a hatékonyságot, továbbá akadályozza a vállalat növekedését és versenyképességét.

6. Technológiai fejlődés

A technológiák drámaian megváltoztatják az ellátási láncok működését, így többek között javítják az adatok átláthatóságát, automatizálják a kézi munkát, a folyamatokat és a döntéshozatalt, valamint fejlesztik a kommunikációt és az együttműködést a teljes értékláncokon belül.

Kik lesznek a nyertesek?

Az ellátási lánc vezetői proaktív terveket készítenek, de ezek csak kisebb részben teljesülnek. Az iparág nyertesei azok lesznek, akik holisztikus, integrált megközelítést alkalmaznak, így átláthatóan, produktívan és az érdekelt felekkel együttműködve dolgoznak a közös kihívások kezelése és a gazdasági növekedés előmozdítása érdekében.

A változás „bajnokai” háromszor nagyobb valószínűséggel lesznek egy ökoszisztéma részei, mint más vállalatok, és nagyobb valószínűséggel igazítják az üzleti modelleiket a változó vevői és szabályozási követelményekhez. A kiemelt képességekkel és technológiákkal rendelkező „bajnokok” 19%-os költségcsökkenést és 16%-os bevételnövekedést várnak az ellátási láncban.

Technológiai újítások

De beszéljünk külön a technológiai változások gyors üteméről is, amely jelentősen megzavarja az ellátási láncokat, ugyanakkor új lehetőségeket kínál! A szervezetek olyan technológiákat építenek be, amelyek javítják az adatok átláthatóságát, automatizálják a folyamatokat és a döntéshozatalt, javítják a kommunikációt és az együttműködést, és végső soron az értékláncokat fenntarthatóbbá és ellenállóbbá teszik. Négy fontos technológiát érdemes kiemelni!

1. Digitális ikrek

A digitális ikrek – a fizikai objektumok, rendszerek és folyamatok interaktív virtuális másolatai – figyelik az ellátási láncokat és a logisztikát, és optimalizálhatják a teljes ellátási lánc hálózatait. A vállalatok 56%-a szerint a digitális ikermegoldások azonnali hatással lesznek az ellátási láncukra. 

2. Mesterséges intelligencia (MI)

A MI azonosítja a szétválasztott adatok mintázatait összetett globális ellátási láncokon keresztül, így valós idejű adatok felhasználásával hozhat döntéseket, és szimulálja a jövőbeli eredményeket. A piaci innovátorok mesterséges intelligenciát alkalmaznak az ellátási lánc tervezésében és a készletoptimalizálásában, a logisztikai tervezésben és végrehajtásban, a rendeléskezelésben, valamint a kockázatazonosításban/szimulációban, hogy előre jelezzék és gyorsan reagáljanak a zavarokra. A vállalatok 80%-a úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia hosszú távú pozitív hatással lesz az ellátási láncaira.

3. Döntési intelligencia rendszerek

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás erejét kihasználva, a vizualizált adatok és együttműködési technológiák, a döntési intelligencia rendszerek betekintést nyújtanak és javaslatokat tesznek a döntéshozatal javítására és potenciálisan automatizálására. Ez a technológia elengedhetetlen az ökoszisztémákban való hatékony részvételhez, a költségek és a fenntarthatósági célok közötti kompromisszumok azonosításához, valamint annak szimulálásához, hogy a különböző ellátási lánc konfigurációk hogyan befolyásolhatják a szén-dioxid-kibocsátást.

4. Fejlett robotrendszerek

A hatékonyság növelése – és a munkaerőhiány leküzdése érdekében – a vállalatok automatizálják az ismétlődő és fizikailag megterhelő tevékenységeket, amelyek az üzlethelyiségekkel, raktározással és szállítással kapcsolatosak. A folyamatok automatizálása csökkenti az emberi beavatkozást és a manuális hibákat, növeli a hatékonyságot és észszerűsíti a folyamatokat, miközben a személyzet az összetettebb feladatok elvégzésére koncentrálhat.

„A folyamatos átalakulás lesz az új normális. Lépéseket kell tenni a teljes értékláncok újraértelmezésére szem előtt tartva az alkalmazkodóképességet, a fenntarthatóságot és a megismerést. De alapvetően nincsenek gyors megoldások a versenyképesség megőrzéséhez, mondja Stefan Schraufa PwC Németország EMEA műveleti vezetője a teljes elemzést összegezve.

Fotók: Getty Images
Forrás: realista.ingatlan.com