fbpx
Összefoglaló – MLE – EKOL Logistics Kft. látogatás 2023. 02. 07.

Összefoglaló – MLE – EKOL Logistics Kft. látogatás 2023. 02. 07.

A Magyar Logisztikai Egyesület szakmai látogatást szervezett Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzésben részt vevő hallgatói számára. Az EKOL Logistics Kft. jóvoltából 25 fős csoport kaphatott betekintést egy multinacionális logisztikai hálózatban működő, komplex logisztikai szolgáltatást nyújtó magyarországi egység szakmai folyamataiba.

Összefoglaló a galéria alatt folytatódik…

A házigazda részéről Kozma Péter úr, az EKOL Logistics Kft. szolgáltatási üzletágának igazgatója fogadta a vendégeket. Első előadóként bemutatta a török alapítású anyavállalat, az EKOL magyarországi egységét. A napjainkban megközelítőleg 200 főt foglalkoztató vállalat 2013 októberében kezdte meg működését hazánkban. Akkor még mindössze hat fővel a szervezetében. Jelenleg négy hazai telephellyel rendelkeznek. A Csepel Szabadkikötőben lévő központ mellett Vecsésen a légi áruszállítás kiszolgálásához hajtottak végre raktárfejlesztést, a vidéki speciális, ipari  logisztikai igények ellátásához pedig Nagykanizsán és Algyőn rendelkeznek telephelyekkel.

A vendéglátók felé Kunyik Csaba, az MLE rendezvények szervezéséért felelős munkatársa, megköszönve a lehetőséget, mutatta be röviden az MLE szervezetét, illetve a hallgatói csoportot és a mai látogatás oktatási célját.

A szakmai program első előadását a vám területéről hallhattuk. Fekete Attila úr, a vám osztály vezetője röviden ismertette azokat a jogi alapokat, amik keretbe foglalják a nemzetközi logisztikai folyamatokban részt vevő cégek szakmai mindennapjait. Gyakorlati oldalról megfogva a kérdéskört kitért a törökországi gyűjtő fuvarozás vámszakmai kérdéseire. Bemutatta azokat a speciális készségeket, amit például az AEO engedély birtokában, TIR rendszerben működve, vagy az összkezesség vállalásának révén az EKOL Logistics Kft. nyújtani tud magyar és nemzetközi ügyfelei számára. Az EKOL Logistics Kft. vámeljárási folyamatának ismertetése után néhány valós dokumentumon keresztül, rövid esettanulmányként elemezte a vámdokumentáció kitöltési fegyelmének szükségességét. Felhívta a figyelmet az adatok mennyiségi és minőségi megfelelőségének fontosságára. Hiszen ezek az adminisztrációs folyamatok egyrészt elengedhetetlenek, másrészt jelentősen lerövidítik a hatósággal folytatott munkamenet időtaramát. Még esetleges fizikai vámszemle esetén is sokat segítenek, ha az adminisztratív előkészítés megfelelő.

Második előadónk Hudák Dávid úr, mint a szállítmányozási osztály osztályvezetője mutatta be területének működését. Előadásában a nemzetközi relációkban bonyolított fuvarfeladatokra tért ki. A fuvartervezés/fuvarszervezés témakörében tartott részletes ismertetőjében utalva néhány a folyamat természetéből adódó kihívásra, buktatóra, azok megelőzésére vagy javítási lehetőségeire. A szervezeti felépítés rövid ismertetése után előadásában elemezte azt az informatikai struktúrát, ami napjaink szállítmányozási feladatainak zavartalan lebonyolításához és/vagy gyors problémamegoldóképessége mentén a beavatkozásokhoz elengedhetetlen egy szállítmányozó cég számára. Vetített diákon rálátást kaptunk a tervező táblára, ami egy rendkívül praktikus megoldás az egyes feladatok összeszerkesztésére, az éppen futó feladatok összehangolására, valamint a gyakran bekövetkező változások okozta átszerkesztésre is. Mindezt még akkor, amikor a feladatok nem kerülnek át az operatív rendszerbe, valós/kiadott feladattá váló informatikai területre. A két lépcsős megoldás alkalmazásával a kollégáknak sok olyan problémát sikerül kiküszöbölni, ami az éles rendszerben feleslegesen szerepelne és a feladatok értelmezhetőségére negatívan hatna. A kiadott futó feladatok nyomon követese legalább olyan fontos feladat, mint azok megszerkesztése. A mozgásban lévő flottát (aminek lehetnek éppen dedikáltan helyben várakozó egységei is) flottamenedzsment szoftverrel monitorozzák. A GPS alapú Softeal rendszer azért vált be, mert adatszolgáltatása mellett a megképzett adatai könnyen átcsatornázhatók az ügyviteli szoftverek felé, ezzel szintén sok időt megtakarítva feladatzárások és a munkánk financiális lezárhatósága felé. Néhány dia erejéig betekintést nyerhettünk az partnerek/alvállalkozók kiválasztásának, feladattípusonak megfelelő csoportosításának rendszerébe is. Hudák úr záró gondolataival a fuvardíj kalkulációról is beszélt. Ennek kapcsán a főbb szempontokat emelte ki. Néhány példával illusztrálta a tenderekben rejlő kihívásokat vagy a kiemelt partnerek felé nyújtott árképzési anomáliák kezelését.

Következő előadónk Szabó Gyula a belföldi szállítmányozási feladatokért felelős vezető volt. Ismertette a belföldi fuvarszervezők által kezelt viszonylatok csoportjait. Az EKOL Logistics Kft. bontásában ide kerültek azok a fuvarfeladatok, amik nemzetközi relációhoz elő- és/vagy utófutást teljesítenek, belföldi gyűjtőszállítást valósítanak meg vagy mindkét rakodója belföldi címen van, és nem érint határon túli területet a szállítás útvonala sem. A belföldi szállítási feladatokat is ugyanaz az informatikai háttér biztosítja. Így a nemzetköziből hazai feladattá konvertálódó feladatok is teljes vertikumukban könnyen nyomon követhetők, visszakereshetők akár elemzési, akár ellenőrzési céllal.

A szállítmányozási területek után az EKOL Logistics Kft. raktárlogisztikai bázisával ismerkedhettünk meg. A látogatói mellények felvétele után a teljes csoportunknak lehetősége volt bejárni a raktári területeket. Az egységet Kiss Szabolcs raktárvezető úr mutatta be a hallgatóknak. A raktározási folyamatok összesen tízezer négyzetméter alapterületen folynak a C1 jelű magasépítésű csarnokban. Speciális, de nem ritka esetben a kezelt áru nem hagyja el a szállító eszközt, hanem a tovább szállítási utasításig leállítva tárolja azt. Utóbbi inkább a fuvarszervező kollégák kezelési körébe tartozik.

Maga a raktár több, önmagában is jelentős kapacitású kisebb csarnokra van felosztva. Ezek az egységek a különböző raktározástechnikai funkciókat látnak el. Az EKOL Logistics Kft. nagyarányú nemzetközi forgalmának köszönhetően jelentős egységben valósít meg cross dock raktári feladatokat.  A több kapu együttes használatával történő direkt átrakodás mellett több féle raktározási lehetőség is rendelkezésre áll azon áruk számára, amik financiális, jogi vagy valamilyen technikai okok miatt nem kerülhetnek átrakási fázisba. A fizikai árumozgást természetesen minden esetben WMS rendszerek segítségével követik nyomon. A cross dock csarnokban is van lehetőség több szintes állványrendszeren tárolni az arra alkalmas árukat, de a tevékenység jellegénél fogva és az áruk kiszerelését tekintve ez a képesség igényli a jóval kisebb területet.

Az EKOL Logistics Kft. raktárgazdálkodási megoldásai között szerepel a hosszú távú raktárlogisztikai szolgáltatás nyújtása szerződött partnerei felé. Legalább három év futamidejű partneri megállapodások számítanak a hosszú táv kategóriába. Kiss Szabolcs úr által bemutatásra került az egyik ilyen nemzetközi partner által fémjelzett projekt raktártechnikai megoldásai. A világszerte közismert partner több raktározási projektjét is az EKOL Logistics Kft. raktárbázisán oldja meg.  A raktári folyamatok nyomon követéséhez saját informatikai háttér kiépítését és használatát is előírták. A beazonosítási feladatokat nem csak szállítmány vagy csomagolás kód, de gyakran a cikkek szériaszáma alapján is el kell végezni. Az ebből keletkező releváns adatokat át kell konvertálni az EKOL Logistics  Kft. rendszerébe. A megoldás miatt egy cég a cégben megoldást kellett felépíteni. A kollégák naprakész felkészültségét az egyes projektterületek közötti időszakos rotációkkal oldják meg. Így elkerülhető a rendszerismeret hiányából fakadó munkaszervezési problémák nagy része. Az EKOL Logistics Kft. az alapvetően szintezett állványrendszerekkel felszerelt csarnokokban több a kiszolgálás minőségét javító technológiai fejlesztést javasolt partnere felé. Kiss Szabolcs ezek közül kettő megoldást emelt ki. Az egyik a körülbelül egy éve futó kispolcos terület. Ez a megoldás egy szűk folyosós kétoldalas állványrendszer. Az állványok külső oldalai zártak, védettek. A be- illetve kitárolás folyamata csak az állványok között folyhat. A kisméretű cikkek tárolását és a gyakori összetett komissiózási feladatokat jelentősen felgyorsította. Emellett a praktikusabban kialakított tárolási rendszer a munkabiztonságot is növelte. Másik megoldásukkal a hagyományos állványrendszert építették át karos tárolású megoldássá. Ezeken a tárolóhelyeken körülményesebben mozgatható, túlméretes, de felsőbb szinteken is tárolható cikkeket tudtak praktikusabban elhelyezni. Ez a megoldás is jelentősen csökkentette az időráfordítást a terület praktikusabb kihasználtságának megteremtse mellett.

Az EKOL Logistics Kft.-nél van mód a raktári területek szezonális változásokat követő rugalmas átalakítására is. Mezőgazdasági partnerük tárolási igényének megfelelően állványozott csarnokot is át tudnak tömbös tárolásúvá alakítani. Az időszak letelte után pedig visszaállni az eredeti funkcióra. Természetesen mindvégig figyelve a műszaki biztonsági feltételek megtartására.

A bemutató nap befejező állomása a járműflotta és a rendelkezésére álló infrastruktúra megtekintése volt. A területet Kovács Dominik a területért felelős menedzser mutatta be csoportunknak. A vontatók számára viszonylag nagy méretű depo áll rendelkezésre. A nagymértékű forgalom és annak változékonysága indokolttá teszi, hogy kiszolgálási területek is képesek legyenek kezelni kapacitási igények hullámzását. A parkolást halszálka módszer segítségével alakították ki. A gyakorlatban ez vált be leginkább, de dolgoznak a módszer javításán. A parkolási terület zónákra osztott. A zónák kijelölésében az árufajták is szerepet játszottak. A teljes terület kamerás biztonsági rendszerrel felügyelt. Így a ki- és beléptetésen túlmenően az eszköz és áruvédelem is jobban érvényesül.

A flotta fenntartásához elengedhetetlen a sofőrétszám biztosítása. Hazai viszonylatban ez sok gondot okoz a piaci szereplőknek. Az EKOL Logistics Kft. kicsit szerencsésebb helyzetben van, mert anyacége révén a hiányt tudja török sofőr kollégákkal enyhíteni. Némi képzési idő után a török kollégák háromhavi váltásban dolgoznak a magyar cég irányítása alatt. A módszer bevált és jól működik.

Látogatásunk záróakkordjaként a csoportunk bátor és/vagy vakmerő tagjai kipróbálhatták az EKOL vontatók vezetését is. A parkolóterületen, professzionális sofőr koordinálása mellett tehettek egy-egy kört Ford típusú traktorokkal. Mindannyian nagy élménnyel lettünk gazdagabbak.

A Magyar Logisztikai Egyesület és a hallgató csoport nevében nagyon szépen köszönjük a lehetőséget! Reméljük a jövőben is tudunk ilyen élménygazdag közös szakmai rendezvényeket tartani.

0 0 votes
Bejegyzés értékelése
Feliratkozás
Értesítést kérek, ha
guest
0 Hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Kérjük ossza meg Ön is a véleményét!x