A Magyar Logisztika Egyesület húsz fős, FLM hallgatókból és gyakorló szakemberekből álló csoportja szakmai kirándulás keretében megtekinthette az e-kereskedelem területén regionális piacvezetőnek számító vállalatának logisztikai központját.
Csoportunkat Michal Levák az ALZA.cz logisztikai vezetője és Fodor Ottó az ALZA.hu showroom and warehouse menedzsere fogadta.
Az eredeti program szerint a Levák úr bemutatta számunkra az ALZA céget. Beszélt a kitalált koncepcióról és a cég mai napig tartó töretlen fejlődéséről. Az első időszakban egy saját termék nélküli, de jobb szolgáltatási élményt nyújtani képes vállalkozás koncepciójával indultak el. Az üzletmenet fejlődésének hatására néhány területen már saját márkás termékeket is forgalmaznak. Ilyen például a gasztronómia, ahol kávéval és különböző snackekkel találkozhatnak a vásárlók. A Csehországban alapított cég az e-kereskedelem területén napjainkra piacvezetővé vált mind a cseh, mind a szlovák piacon. Jelenleg regionális alapon működik a cég. Szakmai kirándulásunk helyszíne, a Logistické centrum Senec – LCS regionális központnak tekinthető. Innen szolgálják ki a szlovák, az osztrák, illetve a magyar piacot is. Jelenlegi legnagobb piacuk a cseh piac. Itt található a legnagyobb raktáruk is, 106.000 SKU kapacitással. Senecben ez a szám 85.000 SKU. A raktár 26.520m² alapterületen, a szintezéseknek köszönhetően 60.000m² összterületen működik. A raktár tevékenységeket 60 kapun keresztül szolgálják ki. A cég maximális humánerőforrása elérheti a 6.000 főt. Ekkora létszámra a csúcsok idején van szükség, és ekkor külső munkaerőt is alkalmazásba vesznek.
A számok és adatok megbeszélése után egy a raktározási folyamatot teljes mértékben bemutató túrán vehetünk részt. Az ALZA koncepciójában a raktári folyamatokat öt fő állomás köré építették fel. ezekből az első kettő a forgalmazott cikkek bevételezését és betárolását végzi. A fennmaradó három állomás pedig a teljesen automatizáltan fogadott rendelések kiszolgálását hivatott intézni.
A raktár fogadó csarnokában mérettől függően kezelik a cikkeket. Az SKU méreteket nem meghaladó termékek vonalkódot kapva egy szabványos ládába kerülnek. Közvetlenül arra a conveyor rendszerre ami a fallal elválasztott másik csarnokrészbe továbbítja a ládákat a második állomás felé. A méretében jelentősen eltérő cikkek (pl. fehér áruk) számára állványozott magasraktári megoldást alakítottak ki. Ezeket a cikkeket bevételezési procedúra után különböző targoncák segítségével mozgatják a rendszer által megadott pozíciókra. Itt kerülnek beszállításra a raklapos, tömbös áruk is, amiket az erre kialakított területeken padlón de nem az alapszinten helyeznek el.
A raktár másik csarnokában három szinten működik az operáció. A szinteken különböző tevékenységek kaptak helyet. A nagyon tervszerűen felépített rendszerben a területek színkódokkal való jelölésével is biztosítják, hogy minden kolléga pontosan tisztában legyen vele a raktár melyik egységében tartózkodik.
A második állomáson a beérkezett cikkek megkapják a raktári pozíciókat. Kerülhetnek robotok által kezelt magasraktározási helyekre. Ebben az esetben egy teljesen automatizált megoldású, állványos felépítésű komplexumba kerülnek betárolásra a cikkek. Ez az egység a raktár többi területétől fizikailag is jól elhatároltan, emberi beavatkozástól mentesen szolgálja ki az igényeket. A betárolási utasítástól kezdve a vevői rendelés által generált kitárolási igény beérkezéséi teljes mértékben informatikai alapon vezérelt robotok kezelik a készletet. A cikkek másik csoportja regál rendszerben kialakított tárolóterületre kerül. Itt az igény szerint kialakított tárolóegységek közötti operációt, termékkomissiózást már humánerőforrás felügyelete mellett végzik.
A több kilométer hosszan, a teljes komplexumot behálózó conveyor rendszer harmadik állomásától már a rendelések összeállítását végzik. A megrendelésről automatikusan rendszer által generált kód alapján elindított gyűjtőládák a conveyor rendszer segítségével megindulnak azokhoz a pontokhoz, ahol a rendelt cikkeket hozzá tehetik a kollégák a rendeléshez. A láda addig utazik a soron, amíg minden kívánt cikk bele nem kerül. A tervezéskor a rendelés és a ládák kapacitásigénye összehangolásra kerül. A conveyoron „utazó” láda nem veszíthet a mozgatás miatt árucikket. A rendeléssel megtöltött ládák, akár több szinten történő mozgatásuk után megérkeznek a negyedik állomásra. Itt zajlik a cikkek csomagolása. Az operátorállásokhoz érkező ládákat a rajtuk lévő kód alapján a rendszer beolvassa. A csomagoló munkatárs felé egyből színkódokon alapuló rendszerrel jelzi, hogy a cikkek mérete és/vagy speciális egyéb igénye alapján milyen méretű, anyagú csomagolást kell választani. Ezek lehetnek különböző dobozok, tasakok, borítékok vagy buborék fólia is. Míg a cikkek csomagolása befejeződik egy nyomtatóegység a csomagkódot is elkészíti csomaghoz. Felragasztás után a cikkek tovább haladnak az ötödik, utolsó állomáshoz. Itt ujjszerűen szétterülő pályák segítségével szortírozásra kerülnek a csomagok. A kódok alapján a rendszer ahhoz a végálláshoz továbbítja az adott csomagot, ami a kiszállítást végző autó kapuja lesz. Minden végállás pont három kaput szolgál ki. Erről a területről már a csomagok egyenesen a kiszállító járművekbe kerülnek berakodásra. Azokkal a cikkekkel együtt, amik méretüknél fogva nem conveyor rendszeren keresztül, hanem egyéb mozgatással kerültek a rakodási területre.
Az ALZA.sk cégfilozófiájának és a technológiájának bemutatása közben számos kérdés is felvetődött a látogató kollégák részesről. Ezekre a kérdésekre Michel Levák és Fodor Ottó urak készséggel válaszoltak. A teljesség igénye nélkül megemlítünk néhány témakört. Beszéltünk a KPI kérdéséről. Levák úr elmondta, hogy elsősorban két mutatót néznek. Az egyik a quality of delivery a másik pedig az efficiency of our people. Mindkettőnek alapja a teljes napi mennyiség. Amennyiben az arányok a cég által elvártaknak megfelelnek a működést jónak tartják. Éves leltározást nem tartanak a folyamatos működés miatt. Az évvégi ellenőrzés a legerősebb forgalmú időszak miatt nem lenne optimális gyakorlat. Az állandóan forgó nagyszámú cikkállomány nyilvántartása 99% feletti pontosságú. A készletnyilvántartással alátámasztott beszámolóik eddig mindig elfogadásra kerültek. Amennyiben egy termék sérülést szenved tárolás, mozgatás vagy szállítás következtében az ALZA kezeli a következményeket. Amennyiben beszállítói oldalon történik és átvétel előtt a cikk nem kerül beraktározásra, cseréjét a beszállítónak kell megoldani a szerződéses feltételek alapján. Az ALZA kezelésében történt sérüléseket több módon kezeli a cég. Csomagoláson történt kisebb sérülés vagy bontott csomagolás esetén diszkontált áron hirdeti meg cikket. Műszaki cikkek esetén saját vagy szerződéses szakcégekkel javíttatják meg a készülékeket, gépeket. Utána szintén diszkontált áron meghirdetik értékesítésre. Az éves forgalmi adatok a cégnél jól alakulnak. A 2021-es turn over elérte a két milliárd EUR-t, a 2022-es végleges adatok még nem állnak teljes mértékben rendelkezésre, de kijelenthető, hogy meghaladják az előző évi adatokat.
A szakmai programok lezárásaként az ALZA kitűnő színvonalú vendéglátásban részesítette csoportunkat. Vendéglátóinkkal elköltött közös ebéddel zártuk a találkozót.
A Magyar Logisztikai Egyesület nevében köszönjük szépen a látogatásunkhoz biztosított lehetőséget és az ALZA minden kollégájának a program megvalósításához adott szíves hozzáállását. Reméljük továbbra is megőrizzük jó kapcsolatunkat, és tudunk hasonló közös programokon részt venni.