Írta: Csomor Zsolt – 2024 június 05.
Képek forrása: Volvo Trucks
A Volvo Trucks hidrogénnel hajtott belsőégésű motorral ellátott teherautót fejleszt. A közúti tesztek 2026-ban kezdődhetnek, a piacra dobást pedig az évtized végre tervezi a svéd gyártó. A zöld hidrogénnel hajtott kamionok nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a Volvo, és ezzel ügyfelei is elérjék karbonsemlegesítési céljaikat.
Zéró nettó CO2-kibocsátás
A fosszilis üzemanyagok helyett zöld hidrogénnel üzemeltetett teherautók fontos eszközei a közúti áruszállítás fenntarthatóbbá tételének. A hidrogénüzemű járművek leginkább a hosszútávú fuvarfeladatokra lesznek javallottak, illetve azokban a régiókban, ahol a töltési infrastruktúra kevésbé kiépített, vagy kevés idő áll rendelkezésre az akkumulátorok töltéséhez.
A Volvo Trucks már 2026-ban megkezdheti a hidrogénnel hajtott belsőégésű motorok tesztelését a tehergépjárműveiben, míg az ügyfelek számára ez a megoldás az évtized végére válik elérhetővé. A fejlesztői laborokban azonban már most is zajlanak a tesztelések. A hidrogénüzemű belsőégésű teherautók a Volvo alternatív hajtáslánc-kínálatát, az akkumulátoros elektromos, az üzemanyagcellás és a megújuló üzemanyagokkal (pl. biogáz és HVO) működő megoldásokat egészítik majd ki.
„Azokban a Volvo kamionokban, ahol megmarad a belsőégésű motor, de azt hidrogénnel hajtják meg, a dízel járműveinkben már megszokott teljesítményre és megbízhatóságra számíthatnak ügyfeleink azzal a további előnnyel, hogy a hidrogénüzem potenciálisan nettó zéró CO2-kibocsátással jár a forrástól a kerékig. Ezen járművek remek kiegészítései lesznek az akkumulátoros-elektromos modelleinknek, amelyeket már több éve értékesítünk a piacokon” – mondta Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks termékmenedzsment- és minőségügyi vezetője.
A Volvo Trucks hidrogénüzemű belsőégésű motorja magasnyomású direkt befecskendezővel lesz ellátva. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a kis mennyiségű befecskendező üzemanyagot magas nyomással juttassák a rendszerbe, hogy a kompressziós begyújtás még azelőtt megtörténjen, hogy a hidrogén bekerül a rendszerbe. Ennek a technológiának az előnye, hogy alacsonyabb üzemanyagfogyasztás mellett magasabb az energiahatékonyság, így nagyobb a motorerő.
A Volvo Csoport Westport Fuels Systems-szel aláírt megállapodása szerint a két cég vegyesvállalatot hoz létre a magasnyomású direkt befecskendezési technológia alkalmazására. A vegyesvállalat 2024 második felében kezdheti meg működését, a hivatalos dokumentumok aláírását követően – olvasható a Volvo Trucks közleményében.
Forrás: transpack.hu