írta: Csomor Zsolt – 2024 augusztus 08.
Kép forrása: dm.hu
A dm folytatja a logisztikai hálózatának dekarbonizációját, ezért idén a szállítási láncában kombinált árufuvarozást vezet be. Az útvonal jelentős részét sínen teszi meg az áru, csak az elő- és utószállítást végzik közúton.
Nagy potenciál rejlik a kibocsátáscsökkentésben
Az ennsi (Ausztria) elosztóközpont 14 beszállítóját és a magyarországi pátyi dm-márkás elosztóközpont 13 beszállítóját kombinált szállítási formára állították át. Ez elsősorban a belgiumi, németországi, franciaországi és svédországi beszállítóktól való nagy távolságok áthidalását segíti. Az útvonal nagy részét sínekre helyezik át, a terminál előtti és utáni szakasz viszont továbbra is közutakon valósul meg teherautóval. Az árut nem kell közben átpakolni, mert az egész szerelvényt helyezik át az út során. A dm saját márkás elosztóközpontja 2023 végén költözött be a pátyi HelloParks 17 000 m2-es raktárcsarnokába, és innen látja el a 12 dm-ország raktárait – olvasható a dm közleményében
Az intermodális szállítás a távolságtól és a rakománytól függően 60-80%-os CO2-kibocsátás-megtakarítást eredményezhet a közúti szállításhoz képest. Mellette szól, hogy 24 tonna helyett akár 29 tonna rakomány is szállítható így. A kombinált fuvarozás további előnye, hogy nem befolyásolják a szállítást a munkaszüneti napok, a vezetési korlátozások és a forgalmi dugók. A távolsági fuvarozásban tapasztalható sofőrhiányra is pozitív hatása lehet ennek a fuvarozási gyakorlatnak: a jelentősen rövidebb távolságok és a lakóhelyhez közeli fuvarozási terület vonzóbbá teheti a munkát, mivel csökken a munkaterhelés és nő a munka és a magánélet egyensúlya.
2024 végéig 11 társország esetében vizsgálják meg az intermodális szállítás bevezetési lehetőségeit, valamint az elektromos és HVO teherautók (hidrogénezett növényi olajjal hajtott teherautók) használatát is az érkezési termináltól az elosztóközpontokba történő szállításhoz.
Forrás: transpack.hu