Január 17-én az Infrastrukturális Minisztériumban tartott sajtótájékoztató keretében ismertették a lengyelországi balti-tengeri kikötők, Gdansk, Gdynia és Szczecin-Świnoujście 2021-es forgalmi adatait.
Összefoglalásképp megállapították, hogy a négy kikötő összforgalma tavaly 113 millió tonnát tett ki, azaz rekordszintet ért el. A gdanski kikötő forgalma 2020-hoz képest tavaly 11%-al nőtt, és meghaladta az 53 millió tonnát. A kikötői forgalom az elmúlt tíz évben megduplázódott (Európában ez volt a legnagyobb ütemű növekedés). Jelentősen, 17 millió tonnára nőtt az üzemanyagterminál forgalma. A kikötő konténertermináljának forgalma meghaladta a 2 millió TEU-t (Twenty-foot Equivalent Unit). A 2021-es forgalmi adatok alapján Gdansk a 3. legnagyobb balti tengeri (az oroszországi Uszty Luga és Szentpétervár után).
A gdyniai kikötő forgalma 2021-ben elérte a 26,7 millió tonnát, ami az előző évhez képest 8,2%-os növekedést jelent. Az agrártermékek forgalmát tekintve Gdynia a balti tengeri kikötők közül az első helyet foglalja el, a konténerforgalmat illetően (1 millió TEU) pedig a harmadik helyen áll.
Az egy igazgatóság keretében működő szczecini és Świnoujście-i kikötők forgalma 2021-ben 33,2 millió tonna volt, 6,6%-al több, mint 2020-ban. Ezzel a két kikötő forgalma a 2019-es és 2020-as visszaesést követően ismét elérte a 2018-as rekordszintet. A szczecini és Świnoujście-i kikötők kompforgalma az elmúlt 10 évben 139%-al nőtt.
Az eredményeket kommentálva Marek Gróbarczyk államtitkár kiemelte, hogy a kikötőkben jelenleg is folyamatban van mintegy 7 milliárd złoty értékű, kapacitásbővítő beruházás, ami az elkövetkező évekre nézve garantálja a forgalombővülés dinamikus trendjének fennmaradását.
Forrás: Dr. Illés Pál Attila főkonzul