Az automatikus, robtizált anyagmozgatás üzemeken belül már régóta alkalmazott megoldás, amelyet a kezdeti vezetősávos, jeladós megoldás helyett immáron az autonóm, hálózat nélküli, rugalmas irányítás váltott fel. A francia ECA Group fejlesztésében az igazi áttörést a nehézkategória és nehéz üzemeltetési körülmények jelentik: kohászati és öntödei anyagmozgatás autonóm szállító járművekkel.

Folyamatos üzem, állandó hőfokon
 

A kohászat az, ami beindulást követően általában három–négy évig folyamatosan működik, megállás nékül, csak az időszakos nagy felújítás idejére állítják le és akkor sem egyszerre a teljes üzemet. Állandó +50°C körüli hőség, változatos fényviszonyok, zaj, por és még sorolhatnánk, nem beszélve az 1000°C fölötti csapolt anyagról vagy a még többszáz fokos, kihűlő öntvényekről van szó. Ezek mozgatása nagy gyakorlatot, precizitást igényel a műszak minden percében, legfőbbképpen balesetbiztonsági szempontból.

Többcélú alkalmazás

Az EAC Group idestova húsz éve foglalkozik ipari automatizációval, ezen belül a már emíltett anyagmozgatási rendszerek terén. Az első autonóm járműve, az ívkemencék anódjainak szállításához, cseréjéhez lett kifejlesztve, az ausztrál Rio Tinto metallurgiai cég számára.

A Max Anode egy négykerekű, hátsó meghajtású, 12 tonna teherbírású platformszállító, de már dolgoznak a huszonhat tonnás változatán is. Szerkezeti kialakítása teljesen hasonló, az épületelem-szállító félpótkocsikéhoz, amely már több, mint harminc éve bevált megoldás. A futóművek hidraulikus rugózásúak, és egyben a szállítóplatform fel-le emelését is végzik, szintállítással. Meghajtása tisztán elektromos üzemű, akkumulátoros, maximális sebessége 15 kilométer/óra, fordulási sugara csak hét méter, ez körülbelül azonos egy 13 köbméteres, 3,5 tonnás furgonéval. Opcióban dízel-hibrid üzemmel rendelhető, de üzemeltetési költségei még így is negyven százalékkal kevesebb, mint egy dízelváltozaté.

Platformszállító, itt még tesztüzemben

Az elektromos hajtás ugyanolyan precíz mozgásokat tesz lehetővé, mint egy 1–2 tonnás raktári villástargoncánál. A legfontosabb fejlesztés azonban a SLAM navigációs rendszer (Simultaneous Localization And Mapping), azaz a környezetben történt időközbeni változásokat is figyelembe veszi és már önálló döntéshozatalra is képes a rendszer, a mesterséges intelligencia. Más szóval nemcsak megáll, hanem kikerüli a váratlan akdályt és azt is feltérképezi, hogy melyik irányban lehetséges a manőver, ahol elfér. S itt van egy lényeges fejlesztési lépcsőfok, hogy csak a honnan hová pontok vannak megadva, az útvonal nincs. Továbbá semmiféle kiegészítő infrastruktúra nem szükséges az üzemletetéséhez. A járművet a már ismert Lidaros „kordon“ veszi körbe, ezért nemcsak az előre- vagy hátramenetben történő elütés ellen, de a kanyarodás közben elsodrás ellen szintén védve vannak a dolgozók.

MAX METAL

Ez a következő koncepció, szintén a kohászatnak készül, egy 26 tonna teherbírású, hatkerekű tégelyszállító, kétkaros emelőszerkezettel, de ez még fejlesztés alatt áll. Nem túl gyakori, de ma is előfordul, hogy az öntést nem a csapolás helyszínén végzik, hanem akár egy másik üzemcsarnokban. Ilyenkor az 1200–1400 °C körüli, olvadt fémet kell átszállítani, ami szintén nem veszélytelen művelet. Tetemes mennyiséget normál- vagy keskeny nyomtávú, belső iparvasúttal is szállítottak, és talán még ma is van rá példa. Volt, ahol 250 tonna nyersvasat vittek egy fordulóban. Az egyedi, pár darabos fuvareszközök azonban nem olcsók, pályahiba miatt megakadhat a termelés és a síneket sem egyszerű áthelyezni, ha a termelést kell átszervezni vagy új egységbe telepíteni. A működtetéshez kéthárom ember kellett.

Autonóm tégelyszállító a következő fejlesztés

A tégelyszállító alapjában nem új találmány, például a német Kamag is gyárt már évtizedek óta, de azok még dízelmeghajtásúak és gépkezelők szükségesek, három műszakban.

A tégelyszálíltókra nemcsak az öntésnél, de a kohósalak kihordásnál, a lerakóba történő szállításhoz szintén szükségesek, így uagyanazon gépek rugalmasan átirányíthatók, az önvezető technika által már asztal mögül, gombnyomásra. Az önvezető megoldás szoftver és hardver része ugyanaz mindkét gép esetében, beleértve a Lidar és SLAM párosítását is. Zárt csaronkokban vagy szabad téren egyaránt alkamazhatók.

Forrás : https://iho.hu/