fbpx
Beszámoló az East-West Gate terminál | MLE klubnapjáról.

Beszámoló az East-West Gate terminál | MLE klubnapjáról.

Március végén lesz műszaki átadás, április végén pedig megérkezhet az első konténervonat a fényeslitkei East-West Gate terminálra.

„ITT NEM A KÍNAI BIKINIKET FOGJÁK ÁTRAKNI!”

Szerda délután a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) klubnapján jártunk, ahol korunk legnagyobb hazai logisztikai beruházása, az East-West Gate (EWG) volt a téma. A két előadó az EWG vezérigazgatója, Tálosi János és a projekt műszaki igazgatója, Galambos Péter volt a Maxwhere részéről.

Tálosi az építkezés menetéről mesélt. Mesélt, ez a jó szó, itt baráti környezetben, a klubnap vendégei közt szinte mindenki mindenkit névről ismer. A terminál méreteit, vágányait, műszaki tartalmát már az iho-n is többször megírtuk, ahogy a projekt megvalósulásának a sebességét is méltattuk már. Nem tűnik lufinak, két hónap múlva lesz a műszaki átadása a terminálnak, amit egy hónapnyi betanulási szakasz követ, majd április végén, május elején megérkezhetnek az első konténervonatok Fényeslitkére.

Azért egy-két lassító tényezőt is elmesélt a vezérigazgató, például a helyi áramellátás időjárástól függő bizonytalanságát, az extrán esős időszakot a közelmúltban, de az eredetileg biológus iho-fotóriporter (e sorok írója…) által kiszúrt partifecskék védelme is az építkezés részbeni átütemezését kívánta meg. Mint kiderült, fokozottan védett szalakóták is befészkelték magukat az építési területre tavaly, így duplán teljesen indokolt volt, hogy a területen bizonyos részeket a fészkelési időszakban ne bolygassanak.

A terminál egyébként szinte teljesen zölden működik majd, három dolgot kivéve minden elektromos meghajtású lesz. A jövőben tervekben pedig saját erőmű saját akkupakkokkal is épülhet Fényeslitkén. A terminál már most képes elektromos kamionok töltésére, az EWG belső járművei pedig mind elektromosak a gigászi daruktól a termináltraktorokon át a személyautókig. Nemsokára hidrogéntöltőt is átadnak az EWG területén.

Három dolgot kivéve, az egyik daru dízeles, és egyelőre a Starttól két Szergejt vettek meg, egy normált és egy széleset a vasúthálózat kiszolgálására. Széles mozdonyból valószínűleg lesz további egy gépre szükség. Egyébként új mozdonyokat terveztek venni az EWG-re, de a CZ Loko és a Vossloh is olyan távoli szállítási időt ígért, amit most nem lehetett kivárni. Előbb-utóbb, ha az üzem beindul, lesz még itt hibrid-, vagy tisztán elektromos mozdony is…

Tálosi János (fotók: Vörös Attila)

Tálosi János (fotók: Vörös Attila)
 

A betanulási szakaszt kölün kiemelte Tálosi. A terminál irányítása részben mesterséges intelligencia támogatásával történik, de nemcsak a rendszert kell „felokosítani”, hanem az operátoroknak is be kell szokniuk a feladatba. Az esetleges kezdeti kudarcok pedig ne az éles üzemben jöjjenek elő, hanem mire már ügyfeleknek szolgáltat a terminál, minden flottul menjen az üzemeltetésben.

Az EWG egy szolgáltató terminál lesz, nem kötnek kizárólagos szerződéseket, aki szeretne, menjen oda bátran. Lesz saját vámiroda is a terminálon belül, és ha a NAV felé tudják teljesíteni az elvárásokat, akkor akár harminc percenként lepapírozhatnak egy konténervonatot. A feltételek: legyen meg minden papír, legyen is kitöltve minden papír, ne kelljen pótolni semmit, ukrán mozdony ne jöjjön be a terminálra. A mozdonyt cigire átvizsgálni másfél órás mutatvány, ez az átrakókörzetben egy izgalmas szűk keresztmetszet… Az egyezség szerint az ukrán gépek Záhony állomásig hozzák be a vonatokat, onnan az EWG a terminált már saját járművel, személyzettel szolgálja ki. Létrehoztak egy vasútvállalatot is, az EWG Rail országos engedélyekkel rendelkezik, de a terv egyelőre csak a terminál körüli mozgások végrehajtása.

Tálosi elmondása szerint nem a legolcsóbb terminál lesz, nem feltétlenül a kínai bikiniket és pólókat rakják majd itt át. Annál érdekesebb pl. a hazai akkumulátorgyárak alkatrészigénye, kifele pedig a veszélyes hulladékok elszállítása. Az oroszok erősen érdeklődnek az EWG iránt, a kínaiak pedig rendkívül élénken érdeklődnek, de japán és koreai cégekkel is történtek már egyeztetések. Az EWG vezérigazgatója gyakorlatilag végtelen potenciális piacot lát.

A Maxwhere részéről Galambos Péter az EWG irányítási rendszerének bemutatásával folytatta az előadást. Röviden összefoglalva a lényeg az, hogy digitálisan létrehozták a terminál pontos, valósidejű mását, és ebben a digitális térben a virtuális valóság, illetve a kiterjesztett valóság lehetőségeit felhasználva lehet hozzáférni az EWG rendszereihez. Ehhez az kell, hogy a terminálon levő ÖSSZES objektum pontos helyzetét ismerjék, az egyes konténerekét, a darukét, a járművekét és az emberekét is. Ezt rengeteg kamerával és GPS jeladókkal valósítják meg, és brutális számítási kapacitású szerverparkot építettek ki mögé. Hogy az adatok késleltetése minimális legyen, az EWG-n egy saját belső 5G hálózat működik. Ez egyedülállóan innovatív megoldás, de a know-how-ra nem ülnek rá, hanem a piacra lépnek majd vele a jövőben.

Galambos Péter

Galambos Péter
 

Az EWG-n zajló munkát 3-4 operátor el tudja látni, ami az évtizedes technológiák alapján működő jelenlegi terminálokhoz képest elképzelhetetlenül hatékony. Ilyen, amikor a legfejlettebb technológiát építik be egy rendszerbe. A digitális iker demója szabadon hozzáférhető az EWG weboldalán, egyébként összességében igaz, hogy a cég nagyon nyíltan kommunikál, és amit csak lehet, megmutat a szakmának és az érdeklődőknek.

Forrás: https://iho.hu