TELJES AZ EGYIPTOMI EVOLUTION MOZDONYFLOTTA
A General Electrictől vásárolt száztíz új, korszerű dízelmozdony jelentős fejlesztés az ENR történelmében.
Az Egyptomi Nemzeti Vasút (ENR) és az egyiptomi közlekedési minisztérium még 2017-ben állapodott meg a GE Transportationnel – melyet 2019 februárjában felvásárolt a Wabtec Corporation – összesen száztíz dízelgép beszerzéséről, valamint további 81, még évekkel ezelőtt leállított mozdony felújításáról. A 602 millió dollár, vagyis jelenlegi árfolyamon nagyjából 180 milliárd forint értékű megállapodás a gépek karbantartását és alkatrészellátását is magába foglalja.
Az első tíz új, ES30ACi Light Evolution típusú mozdonyt 2019 decemberében vehette át a vasúttársaság, a Railway Pro a napokban pedig arról adott hírt, hogy az utolsó tíz gép mostanában hajózott be az alexandriai kikötőbe. A mozdonyok Alexandriából lábon, vasúton jutnak el Kairóba, ahol a szükséges teszteket követően forgalomba is állnak. A járművekhez az ENR közel 280 szakemberét is kiképzik, elősegítve a helyi műszaki szakértelem javulását.
Az ENR új üdvöskéi egyaránt alkalmasak személy- és teherszállító szerelvények továbbítására. Szívük egy tizenkét hengeres, 3200 lóerős GE Evolution Series dízelmotor, mely váltakozó áramú (AC) vontatómotorokat hajt meg. Nagy teljesítményének köszönhetően a mozdonyok magas felhasználhatóságot és rugalmasságot nyújtanak még nehéz körülmények között is. Továbbá megbízhatóságuk is kiemelkedő. A személyzet komfortját a mozdonyok mindkét végén található légkondicionált vezetőfülke, valamint zárt mozdonyszekrény emeli. Az Evolution-gépek rendszere tengelyenként figyeli a teljesítményleadást, a megfelelő lassulást pedig dinamikus fékrendszer segíti elő.
A mozdonyoknak köszönhetően Egyiptom 2030-ra tizenöt százalékra szeretné növelni a vasúti teherszállítás piaci részesedését.
Az ENR jelentős járműbeszerzéseket hajt végre meglehetősen elavult mozdony- és személykocsiflottájának korszerűsítése érdekében, mivel a régi, megbízhatatlan járművek állapota veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát. A mozdonyokon felül öt év alatt 1300 új gyártású vasúti kocsit is beszereznek az orosz Transzmasholdingtól (TMH), melyek közül több mint háromszázat már át is vettek. A járművek nagyobbik részét, 680 kocsit a TMH Hungary Invest Zrt.-hez tartozó Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) szerelnek készre, az első dunakeszis adagok már meg is érkeztek Alexandriába. A járműbeszerzéseken kívül pedig infrastruktúrafejlesztéseket is végrehajtanak.
(Nyitókép forrása: Railway Pro)