A DigiLog Consulting 2022 IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexéből (KFX) megállapítható, hogy a Közúti fuvarozás költségei az inflációt lényeges meghaladó mértékben emelkedtek az elmúlt évben. A rendszerváltás óta nem látott mértékű költségnövekedést, a nemzetközi fuvarozásban 25,1%-os, míg a belföldiben 34,9%-os díjemelés kompenzálta volna maradéktalanul, melyet a fuvarozók többé-kevésbé el is értek az évvégére.” fejti ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting alapítója és ügyvezetője.
A költségek megugrásának fő oka az energiaválságból következő gázolaj áremelkedés volt, mely a növekedés közel kétharmadáért felelős. A második kiemelt eleme a gépjárművezetők bérének évek óta tartó, trendszerű emelkedése, mely a növekedés ötödét okozza. Messze lemaradva az előbbiektől, de még érezhető drágító tényezők: az autópályadíjak, az eszköz költségek (amortizáció, lízing kamat) és az egyéb költségek emelkedése (irodai személyzet, telephely, javítás-karbantartás stb.).
Fontos kiemelni, hogy az év utolsó 3 hónapjában már a hatékonyság és termelékenység sem tompította a fenti negatív hatásokat, ugyanis már visszaesett a kereslet a logisztikai szolgáltatások iránt.
A hazai üzemanyagárak intenzívebb emelkedése és a nemzetközi fuvarozást jelentősen segítő forintgyengülés okozta a belföldi és a nemzetközi fuvarozás között kialakult jelentős különbséget, tovább növelve ezzel a hazai infláció átlag feletti értékét.
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális értéke 2022 IV. negyedévére vonatkozóan, 2021 teljes évhez viszonyítva (2022 IX-XII hó/2021 I-XII hó)
Nemzetközi fuvarozás esetén:125,1%
Belföldi fuvarozás esetén: 134,9%
A diagram értékei azt mutatják, hogy a 2022 IV. negyedévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 25,1%-os, a belföldi fuvarozás esetében 34,9%-os díjemelés kompenzálná (a 2021-es díjszinthez viszonyítva). Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 24,1%, belföldön pedig 30,3%-os díjemelést értek el. A nemzetközi fuvarozók tehát, szinte teljesen érvényesíteni tudták a kö ltségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknál még 4-5% deficit mutatkozik!
A IV. negyedéves KFX-ből már látható, hogy a fuvarozási piac trendfordulóhoz érkezett. A 2022-es extrém költségemelkedést az enyhe kapacitáshiányos piaci helyzet tette átháríthatóvá, ez a túlkereslet azonban már az év utolsó hónapjaiban jelentkező gazdasági visszaesés miatt eltűnt.
A tanácsadócég előrejelzése szerint, a költségek növekedése nem áll meg, hanem folytatódik 2023-ban is, de lendülete és szerkezete jelentősen megváltozik. A korábban legextrémebb komponens, az üzemanyagár vélhetően nem drágul tovább éves átlagban, azonban a többi költségelem részben átveszi a helyét. A munkaerő költsége tovább kúszik felfelé, emelkednek az autópályadíjak, sőt az eszközköltségek is jelentősen növekednek a kamionok árának és a finanszírozási kamatok megugrása miatt. Az intenzív inflációs környezetben pedig dinamikusan emelkednek az egyéb költségek is. Tovább rontja az idei kilátásokat a csökkenő piaci igény, ami a kiskereskedelem és a beruházások 4-5%-os csökkenésből szükségszerűen következik. Az egyetlen pozitívnak ígérkező piaci trend az ipari termelés, és az ezzel párhuzamosan az export növekedése lehet, melyet több neves elemző jelez előre.
kigazdálkodni a 2023-ra prognosztizált közel 10%-os költségnövekedésüket egy recessziós környezetben. Nagyon kiélezett ártárgyalásokra lehet számítani az év első felében, hiszen ilyen gazdasági helyzetben a megbízók is spórolni szeretnének, a kapacitás többlet pedig fokozza az árnyomást az egyébként is nagyon versengő közúti piacon” zárja kommentjét a szakember.
Az árindex a www.kfx.hu oldalon érhető el.
Forrás: DigiLog Consulting