A raktári anyagmozgatás, árulegyűjtés az ezzel töltött idő 30-70%-át is kiteszi, emberi munkaerő, idő és költség is megtakarító a hatékonyabb munkával.
A növekvő energia- és bérköltségek, az e-kereskedelem növekvő volumene miatt a raktárak egyre nagyobb terhelése a folyamatok optimalizációjára kényszeríti az intralogisztika szektort. A Logisztikai Hírek 5 fogást idéz a Warehouse & Logistics News cikke alapján.
Az első javaslat a kettős raklapos komissiózás. Ennek lényege, hogy a komissiózó két raklapra akár több megrendelést egyszerre vesz fel, így az utak korlátozásával növelhető a termelékenység. Az intelligens raklapillesztési algoritmusok nagyban képesek optimalizálni a két raklap rakodósáv-távolságát, a komissiózási sűrűség kiegyensúlyozását időszakok vagy fontossági prioritások alapján.
A másik javaslat zónaalapú komissiózásról szól. Ebben a rendelés egyes részeit különböző zónákban különböző dolgozók szedik fel, a zónalehatárolás pedig történhet raktárterülettől függően, vagy raktári szinttől, árufajtától vagy akár az állványzatok típusától függően.
A nagy, változatos termékeket és a különböző komissiózási területekről származó termékeket tartalmazó rendeléseket fel lehet bontani és zónánként komissiózni, majd a különböző zónákban komissiózott tételeket a kiszállítás előtt összevonják – emlékeztet az összegzés. Emlékeztet: a zónaalapú komissiózás jellemzően csökkenti a zónánkénti dolgozók számát, a zsúfoltságot és a komissiózással töltött utazást, ami az árulegyűjtési idő 30-70%-át is kiteheti.
Ugyancsak hatékonyabb munkához segít a mesterséges intelligencia (MI), amely optimalizált kötegeket hoz létre a megrendelések alapján. A szakcikk példája alapján ha ezer megrendelésből négyes kötegeket kell létrehozni, akkor az MI több mint 41 millió lehetséges kombinációt elemez, majd egy másodperc alatt javasolja a legjobb megoldást.
A hangzatos nevű negyedik javaslat a „vödörbrigád”. E folyamat kiegyensúlyozza a munkafolyamatokat, és egyenletesen osztja el a munkát a komissiózók között, maximalizálva a termelékenységet és az áteresztőképességet. A vödörbrigádban a komissiózási modul végén lévő személy befejezi a saját rendelésének utolsó komissiózását, letolja a tárolóedényt a sorról, majd felsétál a soron oda, ahol az előző dolgozó éppen komissiózik, és átveszi azt a rendelést. Miután az utolsó dolgozó elviszi a megbízást, az előző dolgozó ugyanezt teszi az elődjével, és így tovább. Ennek az a hatása, hogy minden dolgozónak mindig van munkája, és nincs két dolgozó, aki egyszerre versenyezne azért, hogy ugyanabban a sorban lévő tételeket egyszerre vegye fel.
Végül, de ugyanannyira fontos a komissiózási útvonal optimalizálása is. Az MI-alapú útvonal-optimalizáló algoritmusok a létesítmény virtuális térképét használják az ideális útvonal kiszámításához, amely nem követ szigorú helysorrendet. Az algoritmusok figyelembe veszik a felhasználó kezdő- és végpontját, a folyosói utazási korlátozásokat (például egyirányú folyosók) és egyéb tényezőket.
Forrás: transpack.hu