fbpx
Már az üzembehelyezésre készül a fényeslitkei vasúti terminál

Már az üzembehelyezésre készül a fényeslitkei vasúti terminál

A Magyar Logisztikai Egyesület januári klubnapján a szakma képviselői betekintést nyerhettek az ukrán határ közelében épülő East-West Gate gigaberuházásba. A fényeslitkei intermodális logisztikai terminál kontinensünk legnagyobb és legmodernebb ilyen jellegű befektetése, ahol távolról, 5G-technológiával irányítják a darukat.

vasút, daru

Akár 1 millió darab 20 lábas konténert is kezelhet évente az EastWest Gate

Immár célegyenesbe került a fényeslitkei East-West Gate terminál beruházása, amely a jövőben kulcsfontosságú szerepet tölthet be nemcsak a hazai, de az európai logisztika fejlődésében is. Az új, európai szinten is kimagasló fejlesztésnek köszönhetően újra reneszánszát élheti a térségben a logisztika. Ráadásul ez nemcsak a regionális logisztikában, hanem az Ázsiát Európával összekötő áruszállításban is nagy előrelépés. A terminál a vasúti szállítmányozás egyik jelentős állomásává válhat, és fokozatos kapacitásbővítéssel évente akár egymillió darab 20 lábas konténer is áthaladhat majd rajta.

ember terem asztal mikrofon laptop
Dr. Doór Zoltán, az MLE elnöke

Ez a fejlesztés ékes példája, hogy a logisztika is olyan iparág, ahol az innováció jelenléte folyamatos. A fejlődés fenntartásához azonban elengedhetetlen a szakmai ismeretek állandó frissítése, amihez a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) is segítséget nyújt logisztikai képzéseivel Budapesten, Debrecenben, Szegeden, Székesfehérváron, Kecskeméten, sőt még Nagyváradon is. Ráadásul az oktatások már nemcsak személyes, hanem rendszerint online formában is elindulnak – hangsúlyozta a klubnap megnyitóbeszédében Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke.

10 km hosszú vasúti pálya, 225 ezer m2 betonburkolat

Ez a nem mindennapi beruházás a finiséhez közeledik, ami mindössze 14 hónap alatt meg is valósul. Ehhez rugalmas tervezés és kivitelezés kellett, de természetesen ettől függetlenül is közbejöttek nem várt problémák. A tervek szerint az EWG műszaki átadása március 24-én megtörténik, április végén pedig megkezdődhet az üzemszerű működés – jelentette be a klub-napon Tálosi János, az East-West Gate vezérigazgatója és résztulajdonosa.

ember mikrofon terem karóra molinó
Tálosi János, az East-West Gate vezérigazgatója és résztulajdonosa

A tulajdonosokban 2018-ban fogalmazódott meg az ötlet, akkor kezdték feltérképezni az európai piacot és a már meglévő terminálokat, potenciális lehetőségeket. Különös figyelmet fordítottak arra is, hogy milyen irányból, hol lehetséges fejlődés, várható-e a vasúti logisztika felértékelődése. A befektetők egy egész évet töltöttek ismeretszerzéssel Európa-szerte, miközben kialakult a terminálkoncepciójuk – ismertette a kezdeteket Tálosi János.

A tervek elkészítése és azok engedélyezése 2019-ben megtörtént, és az év végén a kivitelezés is elkezdődhetett Fényeslitkén, a 85 hektárnyi területen. Tálosi János úgy döntött, hogy sem fővállalkozó, sem generálkivitelező közreműködését nem veszik igénybe. Maga vette kézbe, s néhány fiatal mérnökkel vezényelte le a beruházást, a munkálatok legnagyobb részét öt alvállalkozó bevonásával végezték el. A kivitelezés folyamatosan több száz embernek adott munkát.

Már a kezdet sem volt egyszerű, hiszen kiderült, hogy 40 hektár területről 3040 cm mélyen le kell termelni a termőréteget. Ez jelentős plusz költséggel és idővel járt, amit ráadásul hatalmas esőzés is nehezített. Miután a földmunkával végeztek, és végre nekiláthattak a kivitelezési munkának, a 6-7 hónapon át tartó kedvező időjárásnak köszönhetően is, rendkívül szervezetten és gördülékenyen haladtak a munkálatok. Közben azért akadtak olyan nem várt problémák, mint például a partifecskék költési időszaka. Természetesen az alapanyagár-emelkedések ezt az építkezést sem kímélték, így a tervezett 21 helyett már 31 milliárd forintnál tart a beruházási összeg. Még szerencse, hogy kizárólag befektetői forrásból valósítják meg a fényeslitkei terminált. Banki hitellel már valószínűleg már megbukott volna a beruházás – emelte ki az EastWest Gate vezérigazgatója.

 vasúti sín daru épület
85 hektáron terül el a gigaberuházás (Kép forrása: EWG)

A terminálon közel 10 km hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya található. A közúti közlekedésre és a konténerek tárolására 225 ezer négyzetméter betonburkolat is épült, aminek teherbírása 55 tonna/négyzetméter. Azért, hogy a hatalmas betonfelületet később se kelljen feltörni, a védőcsöveket duplázva, összesen 66 km-t fektettek a terminál alá. Így a kábeleket, csöveket bármikor cserélhetik a betonburkolat bontása nélkül.

A kivitelezés során a szakemberek szigorú biztonsági feltételeket vezettek és tartattak be. Bizonyára ennek is köszönhető, hogy az építkezés során nem történt üzemi baleset.

Saját vasúttársaság és vámügynökség a még gördülékenyebb szolgáltatásért

Az alapmunkák után megkezdődhetett a terminál technológiai kivitelezése, ahol minden kontrollált. A zérótolerancia-koncepcióhoz a MaxWhere Solutions Zrt.-t és rendszerét választották. A MaxWhere Terminal 5.0-t a világon elsőként az East-West Gate terminálon alkalmazzák.

Az East-West Gate üzemeltetése zöldtechnológiával valósul meg. Energiaellátását többek között nagy teljesítményű napelempark és hőszivattyús rendszer biztosítja, és a terminál területén a tervek szerint kizárólag árammal üzemelő termináltraktorokat, valamint elektromos járműveket használnak. A tervek szerint a jövőben akkupakkokkal ellátott saját erőművet is kiviteleznek.

A terminál három különálló vasúti darupályával rendelkezik, amelyek egyenként 850 m hosszúak, és az Európában engedélyezett 740 m hosszúságú komplett vonatok fogadására is alkalmasak. A terminál üzembehelyezésekor várhatóan minden vasúti darupályán egy daru áll üzembe, melyek a későbbiekben kettőre bővíthetők. A daruk teherbírása 45 tonna, és képesek 45 lábas konténerek, daruzható félpótkocsik és a csak speciális megoldással daruzható félpótkocsik átrakására is.

vasút, daru, épület

Az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. a minél gördülékenyebb szolgáltatás érdekében saját vámügynökséget és vasúttársaságot is alapít. A vámhatósággal olyan megállapodást kötöttek, hogy a hivatal 30 perc alatt elvégzi a szükséges papírmunkát. Ehhez viszont szigorú feltételeknek kell megfelelniük: minden papír rendelkezésre álljon és rendben legyen, és ukrán mozdony ne guruljon a terminál területére, mert annak átvizsgálása hosszadalmas munka. A mozdonyok Záhony állomásnál megállnak, ahonnan a társaság által megalapított, országos engedéllyel rendelkező EWG Rail mozdonyai vontatják a terminál területére a szerelvényt. A vasúttársaságot azért is alapították, mert a NAV által kért szigorú feltételek kizárólag saját alkalmazottaktól követelhetők meg – hangsúlyozta Tálosi János.

A mozgatóvonatok azért is szükségesek, mert biztonsági okok-ból a terminál területén nincs elektromos felsővezeték.

A digitális ikerpár minimalizáljaa hibaforrást

Az East-West Gate egyedisége az is, hogy Európában elsőként a darukat távolról, 5G-technológiával, a MaxWhere Terminal 5.0-val irányítják– hangsúlyozta dr. Galambos Péter, a MaxWhere Solutions Zrt. műszaki igazgatója. A rendszerrel létrehozták a terminál pontos, valós idejű ikerpárját.

ember mikrofon karóra molinó
dr. Galambos Péter, a MaxWhere Solutions Zrt. műszaki igazgatója

A digitális térben a virtuális- és a kiterjesztett valóságot felhasználva férnek hozzá az EWG rendszereihez, amihez szükséges ismerni a terminálon lévő összes objektum, valamint a daruk, konténerek, járművek és emberek pontos helyzetét. Ehhez számos kamera, GPS-jeladó és egy hatalmas szervarpark járul hozzá, az adatok gyors adatátviteléről pedig az 5G gondoskodik. A digitális ikerpár demója szabadon hozzáférhető az EWG weboldalán.

A szigorú üzemeltetési rendszernek köszönhetően az East-West Gate területére azonosítatlan, illetéktelen személy nem tud belépni. A MaxWhere rendszeren keresztül a kamionoknak, vasúti szerelvényeknek és a konténereknek előre kell helyet foglalniuk. A szükséges adatok hiányában a terminál megtagadja a belépést. Az EWG területén okostáblák, valamint GPS irányítja a gépkocsivezetőt a rakodóhelyhez. A terminál teljes területén sebességkorlátozást vezetnek be, a csak átrakodásra érkező gépkocsivezetők pedig nem szállhatnak ki a tehergépgépjárműből. A vasúti személyzetnek viszont külön pihenőhelyt alakítanak ki.

A dolgozók a kapott rádiót kötelesek mindig maguknál tartani, ami 1 méteres pontossággal határozza meg a helyüket. A mesterséges intelligenciának köszönhetően az operátornak nem szükséges egész nap a monitort néznie: ha valaki tilos zónába lép, a rendszer jelzi számára. Magántelefont a dolgozók nem tarthatnak maguknál, szükség esetén a hozzátartozók egy központi számon küldhetnek értesítést.

Igény esetén további fejlesztésekre is van lehetőség

A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze településeken történik, viszont azok jelentősen leterheltek. Éppen ezért az East-West Gate a kelet-nyugati áruszállítás fontos állomásává válhat. Igény esetén bővít is a fényeslitkei terminál, hiszen 50 hektár szabad terület áll még rendelkezésére, ahol raktárakat vagy akár összeszerelő- és gyártóüzemet is építhetnek a megrendelőik számára. Az EWG célja, hogy a jövőben a forgalomba helyezés is megtörténhessen a terminálon.

vasúti sín daru
Európa-szerte az EWG alkalmaz először 5G-technológiával vezérelt darut (Kép forrása: EWG)

Az East-West Gate abban a szerencsés helyzetben, hogy senkinek sem konkurenciája. Tálosi János szerint ráadásul lényegesen nagyobb az igény, mint amit a fényeslitkei terminál képes kiszolgálni. Ez nagy jövőt jósol a hamarosan megnyíló intermodális logisztikai központnak.

A Magyar Logisztikai Egyesületről, illetve a fényeslitkei beruházásról sajtóforrás: Károly Róbert PR & Marketing | KRPR.hu| Partner a kommunikációban.

Csomor Zsolt

Nyitókép: East West Live Video

Forrás: https://transpack.hu