A Magyar Logisztikai Egyesület januári klubnapján a szakma képviselői betekintést nyerhettek az ukrán határ közelében épülő East-West Gate gigaberuházásba. A fényeslitkei intermodális logisztikai terminál kontinensünk legnagyobb és legmodernebb ilyen jellegű befektetése, ahol távolról, 5G-technológiával irányítják a darukat.
Akár 1 millió darab 20 lábas konténert is kezelhet évente az EastWest Gate
Immár célegyenesbe került a fényeslitkei East-West Gate terminál beruházása, amely a jövőben kulcsfontosságú szerepet tölthet be nemcsak a hazai, de az európai logisztika fejlődésében is. Az új, európai szinten is kimagasló fejlesztésnek köszönhetően újra reneszánszát élheti a térségben a logisztika. Ráadásul ez nemcsak a regionális logisztikában, hanem az Ázsiát Európával összekötő áruszállításban is nagy előrelépés. A terminál a vasúti szállítmányozás egyik jelentős állomásává válhat, és fokozatos kapacitásbővítéssel évente akár egymillió darab 20 lábas konténer is áthaladhat majd rajta.
Ez a fejlesztés ékes példája, hogy a logisztika is olyan iparág, ahol az innováció jelenléte folyamatos. A fejlődés fenntartásához azonban elengedhetetlen a szakmai ismeretek állandó frissítése, amihez a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) is segítséget nyújt logisztikai képzéseivel Budapesten, Debrecenben, Szegeden, Székesfehérváron, Kecskeméten, sőt még Nagyváradon is. Ráadásul az oktatások már nemcsak személyes, hanem rendszerint online formában is elindulnak – hangsúlyozta a klubnap megnyitóbeszédében Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke.
10 km hosszú vasúti pálya, 225 ezer m2 betonburkolat
Ez a nem mindennapi beruházás a finiséhez közeledik, ami mindössze 14 hónap alatt meg is valósul. Ehhez rugalmas tervezés és kivitelezés kellett, de természetesen ettől függetlenül is közbejöttek nem várt problémák. A tervek szerint az EWG műszaki átadása március 24-én megtörténik, április végén pedig megkezdődhet az üzemszerű működés – jelentette be a klub-napon Tálosi János, az East-West Gate vezérigazgatója és résztulajdonosa.
A tulajdonosokban 2018-ban fogalmazódott meg az ötlet, akkor kezdték feltérképezni az európai piacot és a már meglévő terminálokat, potenciális lehetőségeket. Különös figyelmet fordítottak arra is, hogy milyen irányból, hol lehetséges fejlődés, várható-e a vasúti logisztika felértékelődése. A befektetők egy egész évet töltöttek ismeretszerzéssel Európa-szerte, miközben kialakult a terminálkoncepciójuk – ismertette a kezdeteket Tálosi János.
A tervek elkészítése és azok engedélyezése 2019-ben megtörtént, és az év végén a kivitelezés is elkezdődhetett Fényeslitkén, a 85 hektárnyi területen. Tálosi János úgy döntött, hogy sem fővállalkozó, sem generálkivitelező közreműködését nem veszik igénybe. Maga vette kézbe, s néhány fiatal mérnökkel vezényelte le a beruházást, a munkálatok legnagyobb részét öt alvállalkozó bevonásával végezték el. A kivitelezés folyamatosan több száz embernek adott munkát.
Már a kezdet sem volt egyszerű, hiszen kiderült, hogy 40 hektár területről 3040 cm mélyen le kell termelni a termőréteget. Ez jelentős plusz költséggel és idővel járt, amit ráadásul hatalmas esőzés is nehezített. Miután a földmunkával végeztek, és végre nekiláthattak a kivitelezési munkának, a 6-7 hónapon át tartó kedvező időjárásnak köszönhetően is, rendkívül szervezetten és gördülékenyen haladtak a munkálatok. Közben azért akadtak olyan nem várt problémák, mint például a partifecskék költési időszaka. Természetesen az alapanyagár-emelkedések ezt az építkezést sem kímélték, így a tervezett 21 helyett már 31 milliárd forintnál tart a beruházási összeg. Még szerencse, hogy kizárólag befektetői forrásból valósítják meg a fényeslitkei terminált. Banki hitellel már valószínűleg már megbukott volna a beruházás – emelte ki az EastWest Gate vezérigazgatója.
A terminálon közel 10 km hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya található. A közúti közlekedésre és a konténerek tárolására 225 ezer négyzetméter betonburkolat is épült, aminek teherbírása 55 tonna/négyzetméter. Azért, hogy a hatalmas betonfelületet később se kelljen feltörni, a védőcsöveket duplázva, összesen 66 km-t fektettek a terminál alá. Így a kábeleket, csöveket bármikor cserélhetik a betonburkolat bontása nélkül.
A kivitelezés során a szakemberek szigorú biztonsági feltételeket vezettek és tartattak be. Bizonyára ennek is köszönhető, hogy az építkezés során nem történt üzemi baleset.
Saját vasúttársaság és vámügynökség a még gördülékenyebb szolgáltatásért
Az alapmunkák után megkezdődhetett a terminál technológiai kivitelezése, ahol minden kontrollált. A zérótolerancia-koncepcióhoz a MaxWhere Solutions Zrt.-t és rendszerét választották. A MaxWhere Terminal 5.0-t a világon elsőként az East-West Gate terminálon alkalmazzák.
Az East-West Gate üzemeltetése zöldtechnológiával valósul meg. Energiaellátását többek között nagy teljesítményű napelempark és hőszivattyús rendszer biztosítja, és a terminál területén a tervek szerint kizárólag árammal üzemelő termináltraktorokat, valamint elektromos járműveket használnak. A tervek szerint a jövőben akkupakkokkal ellátott saját erőművet is kiviteleznek.
A terminál három különálló vasúti darupályával rendelkezik, amelyek egyenként 850 m hosszúak, és az Európában engedélyezett 740 m hosszúságú komplett vonatok fogadására is alkalmasak. A terminál üzembehelyezésekor várhatóan minden vasúti darupályán egy daru áll üzembe, melyek a későbbiekben kettőre bővíthetők. A daruk teherbírása 45 tonna, és képesek 45 lábas konténerek, daruzható félpótkocsik és a csak speciális megoldással daruzható félpótkocsik átrakására is.
Az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. a minél gördülékenyebb szolgáltatás érdekében saját vámügynökséget és vasúttársaságot is alapít. A vámhatósággal olyan megállapodást kötöttek, hogy a hivatal 30 perc alatt elvégzi a szükséges papírmunkát. Ehhez viszont szigorú feltételeknek kell megfelelniük: minden papír rendelkezésre álljon és rendben legyen, és ukrán mozdony ne guruljon a terminál területére, mert annak átvizsgálása hosszadalmas munka. A mozdonyok Záhony állomásnál megállnak, ahonnan a társaság által megalapított, országos engedéllyel rendelkező EWG Rail mozdonyai vontatják a terminál területére a szerelvényt. A vasúttársaságot azért is alapították, mert a NAV által kért szigorú feltételek kizárólag saját alkalmazottaktól követelhetők meg – hangsúlyozta Tálosi János.
A mozgatóvonatok azért is szükségesek, mert biztonsági okok-ból a terminál területén nincs elektromos felsővezeték.
A digitális ikerpár minimalizáljaa hibaforrást
Az East-West Gate egyedisége az is, hogy Európában elsőként a darukat távolról, 5G-technológiával, a MaxWhere Terminal 5.0-val irányítják– hangsúlyozta dr. Galambos Péter, a MaxWhere Solutions Zrt. műszaki igazgatója. A rendszerrel létrehozták a terminál pontos, valós idejű ikerpárját.
A digitális térben a virtuális- és a kiterjesztett valóságot felhasználva férnek hozzá az EWG rendszereihez, amihez szükséges ismerni a terminálon lévő összes objektum, valamint a daruk, konténerek, járművek és emberek pontos helyzetét. Ehhez számos kamera, GPS-jeladó és egy hatalmas szervarpark járul hozzá, az adatok gyors adatátviteléről pedig az 5G gondoskodik. A digitális ikerpár demója szabadon hozzáférhető az EWG weboldalán.
A szigorú üzemeltetési rendszernek köszönhetően az East-West Gate területére azonosítatlan, illetéktelen személy nem tud belépni. A MaxWhere rendszeren keresztül a kamionoknak, vasúti szerelvényeknek és a konténereknek előre kell helyet foglalniuk. A szükséges adatok hiányában a terminál megtagadja a belépést. Az EWG területén okostáblák, valamint GPS irányítja a gépkocsivezetőt a rakodóhelyhez. A terminál teljes területén sebességkorlátozást vezetnek be, a csak átrakodásra érkező gépkocsivezetők pedig nem szállhatnak ki a tehergépgépjárműből. A vasúti személyzetnek viszont külön pihenőhelyt alakítanak ki.
A dolgozók a kapott rádiót kötelesek mindig maguknál tartani, ami 1 méteres pontossággal határozza meg a helyüket. A mesterséges intelligenciának köszönhetően az operátornak nem szükséges egész nap a monitort néznie: ha valaki tilos zónába lép, a rendszer jelzi számára. Magántelefont a dolgozók nem tarthatnak maguknál, szükség esetén a hozzátartozók egy központi számon küldhetnek értesítést.
Igény esetén további fejlesztésekre is van lehetőség
A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze településeken történik, viszont azok jelentősen leterheltek. Éppen ezért az East-West Gate a kelet-nyugati áruszállítás fontos állomásává válhat. Igény esetén bővít is a fényeslitkei terminál, hiszen 50 hektár szabad terület áll még rendelkezésére, ahol raktárakat vagy akár összeszerelő- és gyártóüzemet is építhetnek a megrendelőik számára. Az EWG célja, hogy a jövőben a forgalomba helyezés is megtörténhessen a terminálon.
Az East-West Gate abban a szerencsés helyzetben, hogy senkinek sem konkurenciája. Tálosi János szerint ráadásul lényegesen nagyobb az igény, mint amit a fényeslitkei terminál képes kiszolgálni. Ez nagy jövőt jósol a hamarosan megnyíló intermodális logisztikai központnak.
A Magyar Logisztikai Egyesületről, illetve a fényeslitkei beruházásról sajtóforrás: Károly Róbert PR & Marketing | KRPR.hu| Partner a kommunikációban.
Csomor Zsolt
Nyitókép: East West Live Video
Forrás: https://transpack.hu