Az ellátási láncokat súlyosan érintette a világjárvány. Egy elemzés szerint a vállalkozások közel 72%-a szenved a járvány okozta káros hatásoktól. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy túléljék a világjárványt és annak hatásait, valamint felvegyék a versenyt a változó működésű piaccal. Ennek következtében újfajta trendek kerültek és kerülnek előtérbe, amelyek segítségül lehetnek a logisztikai cégek működésében külföldön és hazánkban egyaránt.
A rugalmasság a kulcs
A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlát. A fogyasztói igények kielégítése több helyen, többféle szállítási móddal, különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényel, amely könnyen alkalmazkodik a váratlan változásokhoz és körülményekhez. Az előre nem látható körülmények rugalmas megközelítése magában foglalja a logisztikai berendezések bérlését is. Ez különösen igaz a rövid távú projektekre vagy egy konkrét megrendelés végrehajtására. Ilyen esetekben a legjobb megoldás a szükséges logisztikai berendezések bérbevétele, ezzel biztosítva a rendelések folyamatosságát, ami különösen fontos egy válságos időszak idején.
„A targonca beszerzésben jelentős a növekedés, ami elsősorban a logisztikai fejlesztéseknek köszönhető. Ez az ellátási láncok problémájára vezethető vissza, valamint a jelentős fogyasztás ösztönzésre és a gazdaságélénkítő intézkedésekre. Ezen belül az új gépek bérlete kevésbé növekedett, mert a támogatások vásárlásra irányulnak. A használt gépek bérletének piaca jelentősen megemelkedett, aminek az az oka, hogy az új gépek szállítási ideje jelentősen növekedett. A használt gépek vásárlása, bérlete gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint az új gépeké, de ehhez támogatás nem vehető igénybe” – mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.
Az ellátási lánc, mint szolgáltatás
Az iparág olyan ütemben fejlődik, hogy már mindent szolgáltatásként kínálnak, és ez alól az ellátási lánc sem kivétel. Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el azáltal, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik teljes vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást. Egyre népszerűbb az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik. Az ASRS-ipar 2027-re várhatóan 12,9 millióra nő, ami 7,2%-os növekedést jelent. Az ASRS-megoldások segítik a raktárakat abban, hogy teljesítsék a gyors terjeszkedés és a termelés változásának szükségességét.
AI, intelligens automatizálás és RPA
A digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál majd, ugyanakkor enyhíti a – különösen a járványok és az azokhoz kapcsolódó megszorítások miatti – növekvő munkaerőhiányt, miközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő dolgozók biztonságát. A technológia segíthet a társadalmi távolságtartás bevezetésében a raktárakban, az összekapcsolt IoT-megoldásoktól, amelyek nyomon követik az alkalmazottakat egy létesítményen belül, a G2P-rendszerekig és a robotokig, amelyek kevésbé invazívak a személyes adatok védelmét illetően, de mégis megőrzik az emberek biztonságát.
Egy tanulmány szerint a robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation – RPA) piaca 2024-re várhatóan átlépi a 7000 millió dollárt, ami közel 27%-os növekedést jelent. Az RPA egy olyan szoftvertechnológia, amely megkönnyíti a digitális rendszerekkel és szoftverekkel interakcióba lépő emberi műveleteket emuláló szoftverrobotok felépítését, telepítését és kezelését. Az olyan technológiák jelentős növekedésének köszönhetően, mint a mesterséges intelligencia és a kognitív tanulás, az üzleti automatizálási technológiák elterjedése a vállalatok körében is megnövekedett.
Növekvő kereslet és nyomás a zöld logisztikára
A fenntarthatóság egy általános irány, amely évről évre egyre fontosabbá válik. Ahogy minden iparágban, a logisztikában is kulcsfontosságú szempont a környezettudatosság. A 2022-es pekingi téli olimpiai és paralimpiai játékok logisztikai feladatainak mintegy 80 százalékát zöld munkafolyamatokkal végzik. Ilyen például a fő elosztóközpontban működő önvezető jármű is.
A nagyvállalatok egyre inkább a fenntarthatósági célokra összpontosítanak, és az egész ellátási láncukat zöldebbé teszik, a vállalatok többsége hajlandó magasabb árat fizetni a fenntartható áruszállításért és árumozgatásért, legyen szó akár a raktárakban működő targoncákról. „A lítiumion-technológia az anyagmozgatásban is kezd népszerűvé válni. Egyre több cég keresi az elektromos targoncákat vásárlásra és tartós bérlésre egyaránt. Az elektromos targonca hosszabb élettartamot, magas energiahatékonyságot kínál, nem utolsó sorban pedig környezetbarát, használatával nem keletkeznek káros anyagok és 90 százalékban újrahasznosítható. Emellett az energia biztonság és az energiaár robbanás is az elektromos targoncák irányába tolja a piacot, továbbá akinek napelemes rendszere van, vagy annak kiépítését tervezi, annak egyértelműen költségmegtakarítást eredményezhet az elektromos targoncára váltás” – tette hozzá Bérces Pál.
Megnövekedett kereslet a 3PL és 4PL szolgáltatások iránt
Rekordévet zárt az európai logisztikai piac, a beruházási volumen már 2021 első félévében meghaladta az ötéves átlagot. Ahogy Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a folyamatban lévő strukturális váltás a kiskereskedelmi területekről a raktárterületekre egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Több mint félmilliárd európai vásárolt online az elmúlt évben. Az előrejelzések szerint 2025-re az európai e-kereskedelmi szegmens eléri majd az 570 milliárd dolláros értéket, ami a raktározási kereslet jelentős részét mozgatja. Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-Party-Logistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt. A 3PL globális piaca a következő hat évben várhatóan eléri az 1,1 billió dollárt. A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb munkafolyamatokat kínál, azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függése a logisztikai szolgáltatótól. 2022-ben a több helyen raktárt biztosító 3PL cégek iránt hatékonyságuk révén még nagyobb lesz a kereslet.
A logisztikai iparág jövője ígéretesnek tűnik, tekintve az online vásárlás növekvő tendenciáját. Azonban ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjanak, az iparági szereplőknek folyamatosan frissíteniük kell a munkafolyamatokat és naprakészeknek kell lenniük a fejlődő technológia terén is.
Forrás: https://www.digitalhungary.hu