KÜLÖNLEGES TARTÓSTESZT A SVÉDORSZÁGI DHL-RÉSZLEG ÉS A VOLVO TRUCKS EGYÜTTMŰKÖDÉSÉBEN
Sok hasonló szerelvény fut Skandináviában, a lényeg ezúttal a fülke és a felépítmény alatt van.
Az első elektromos áruterítő prototípusa még az 1990-es évek közepén jelent meg, de változást akkor nem hozott. A Volvo Trucks 2018-ban mutatta be először a szériagyártásra érett, tisztán elektromos meghajtású tehergépkocsijainak első két tagját az FL és FE modelleknél, az áruterítő és kommunális szegmensben. Az értékesítés 2019-ben indult, köztük a Volvo csoporthoz tartozó, Renault Trucks-nál is. Ezt követte a szintén csoporttag Mack LR hulladékgyűjtő gépkocsija. 2020 szeptemberében állt forgalomba, Kaliforniában az első, nehézkategóriás áruelosztó, VNR-szériás, elektromos nyerges vontató. Tavaly november elején volt egy jelentős fordulat: mind az öt európai széria bizonyos típusai elérhetők elektromos meghajtással is.
Ez nem egyszerűen egy helyi kezdeményezés, az itt szerzett tapasztalatokat fel fogják használni a további gyártmányfejlesztéseknél és más típusoknál is alkalmazzák majd, akár az észak- vagy dél-amerikai, vagy ausztrál piacokon is, ahol jóval nagyobb szerelvények is közlekedhetnek. Az európai ekokombik egyelőre csak hét EU-s tagországban engedélyezettek.
A szerelvény hatvan tonnás össztömeggel körülbelül százötven kilométeres táv megtételére képes, egy feltöltéssel. Egyelőre két svédországi DHL logisztikai központ között fog szállítani, fix útvonalon. Az üzemeltetési adatok begyűjtése, kielemzése kulcsfontosságú az optimális tényezőkhöz, amit a hatótáv, a hasznos teherbírás és a töltőállomások távolságának hármasa adja. Természetesen az üzemeltetési költségek, megtakarítás, megtérülés stb. szintén górcső alá kerül. A DHL elkötelezett a zéró kibocsátású logisztika megteremtésében, de már 2007 óta is mintegy harmincöt százalékkal tudták csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Az első elektromos üzemű kamion forgalomba állítása egy újabb lépés a cél érdekében.
A Volvo Trucks szintén jelentős kutatást-fejlesztést végzett és végez, a fosszilis alapú üzemanyagok mielőbbi kivezetése érdekében. Az elektromos üzem – mint látjuk a személyautók vagy furgonok esetében is – egy sokkal átgondoltabb fuvarszervezést és útvonaltervezést igényel, beleértve a töltési időket, még sűrűbb töltőhálózat esetén is. A mostani útvonal Göteborg–Jönköping oda-vissza, egy-egy töltőállomás van a göteborgi Volvo Truck Centerben és DHL jönköpingi telephelyén.
A mostani együttműködés hosszú távra szól, szem előtt tartva mind a fuvarozók, mind a megbízók igényeit. Ugyanakkor a logisztikai szektor egy óriási kihívással néz szembe, amit a klímasemleges szállítás (és más járulékos tevékenység) megkövetel.
A DHL azonban nemcsak Svédországban alkalmaz már elektromos tehergépkocsit, hanem Londonban is, egy FL áruterítőt.