fbpx
Tisztább áruszállítást szorgalmaz az EU

Tisztább áruszállítást szorgalmaz az EU

Az intermodális szállítás szabályozásáról, illetve a vasúti áruszállítás szerepének az erősítéséről tárgyalt az Európai Bizottság.

Az Európai Bizottság tegnap konkretizálta a tisztább teherszállításról alkotott elképzelését egy olyan politikai csomagban, amely magában foglalja a vasúti szabályozás átalakítását – tette közzé a Politico.com. Maga a javaslat a kombinált fuvarozásra vonatkozó szabályokat is módosítani kívánja – amikor egy rakományt hol vasúton, hol közúton illetve vízi járművel szállítanak –, bár a jogszabály formába öntése későbbre várható.

– A csomag végre nem csupán foglalkozik az áruszállítással, hanem valóban tesz is valamit az áruszállításért. Ez pedig nagy különbség – mondta Érsek Ákos, az UIRR szakpolitikai főtanácsadója a Politico.com kérdésére. (Miként korábban lapunk beszámolt róla, az UIRR, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség és a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület május 11-én Münchenben, a Transport Logistic szakvásáron együttműködési megállapodást kötött. A két szervezet a jövőben együttműködik, hogy kölcsönösen erősítsék egymást közös céljuk, az intermodális szállítás ügyének előmozdítása érdekében.)

A Bizottság célja, hogy több rakományt szállítsanak vasúton és vízi utakon Európában, beleértve, hogy 2050-ig megduplázzák a vasúti teherszállítás mennyiségét. Ez azonban azt jelenti, hogy a különböző szállítási módok kombinálására vonatkozó uniós szabálykönyv jelentős átdolgozásra szorul. 

– Jelenleg a meglévő keretrendszer egyszerűen nem működik – mondta Érsek Ákos.

A jogszabályok frissítéséhez világos definícióra, jobb végrehajtásra és megerősített támogatásra van szükség, beleértve a terminál-infrastruktúra fejlesztésére való törekvést is. Azzal érvelt, hogy ennek nagyobb átláthatóságot kellene tartalmaznia, mivel a támogatási programok nem érik el az egész szektort.

A következő probléma, hogy a vasúti rendszereket nemzeti alapon kezelik, de a tehervonatok általában átlépik a határokat. Ennek eredményeként a vasúti árufuvarozási társaságok nemzetközi tevékenységet folytatnak, de nemzeti hálózatokon keresztül – mondta a Politico-nak Conor Feighan, az ERFA vasúti árufuvarozási szolgáltató csoport főtitkára. A vasúti árufuvarozók azért panaszkodnak, mert

Nehéz a kontinenst átszelő menetvonalak lefoglalása, illetve azok megtartása, ha valami miatt – például pályafelújítások, pályazárak – el kell térni menetrendtől.

A probléma megoldását az jelentené, ha előbb a határon átnyúló menetvonalakat terveznék meg, és e köré építenék az országos belföldi menetrendeket.

A fuvarozónak képesnek kell lennie arra, hogy egy uniós ország infrastruktúra-üzemeltetőjén keresztül nemzetközi menetvonalat foglaljon le egy tehervonat számára.

Valamint legyen tartalék a rendszerben, amely lehetővé teszi a szállítmányozó cégek számára, hogy néhány hónapos felmondási idővel további útvonalakat tervezzenek – érvelt Feighan.

 

Forrás: magyarvasut.hu