fbpx

Török Engedély Probléma Jelenlegi Helyzete.

Kedves Partnerünk!

Azon magyarországi vállalkozások, gazdálkodó szervezetek, akik Törökországba exportálnak vagy onnan importálnak, bizonyára érzékelték, hogy a fuvarozási feladatok ellátáshoz szükséges engedélyek korlátozottan állnak a fuvarozók rendelkezésre, ami a fuvareszköz kapacitást csökkenti. Emiatt lassul a kiszolgálás és emelkednek a fuvardíjak is.

Ennek oka elsősorban a régóta húzódó tranzit engedélyekkel  kapcsolatos új megállapodás.

Mivel számunkra is kiemelten fontos ennek a problémának a feltárása, cégünk ügyvezető igazgatója, Kovács Ákos segít a helyzet átlátásában.

Ezúton szeretnénk Önnek röviden vázolni a probléma hátterét, és igény esetén, előzetes egyeztetés alapján egy konzultáció keretében, szívesen adunk további tájékoztatást az engedélykötelezettség szabályozásának értelmezésében.

A török fél kérése évek óta az, hogy Magyarország növelje a tranzit, – vagyis az ország területén áthaladást biztosító – engedélyek számát, mivel a rendelkezésre bocsátott mennyiség nem elegendő ahhoz, hogy a török fuvarozók minden olyan fuvarfeladatot el tudjanak látni, amelyek esetében a legoptimálisabb útvonal Magyarországot is érinti.

A magyar fél az igényeket elsősorban piacvédő, azaz a magyar fuvarozók érdekét szem előtt tartó érvek miatt nem teljesítette eddig.

A változás a 2020. november 25-26-án megtartott magyar-török vegyesbizottsági (videokonferencia) ülésen következett be, ahol az engedélykontingens megtárgyalása is téma volt és megállapodás született.

Az alap megállapodás értelmében az egymás részére kiadott engedélyek száma nem változik. Vagyis, a két ország (Törökország és Magyarország) a 2020. évi darabszámot biztosítja egymás részére, az adómentes tranzit, a loco és a 3. országos engedélyek esetében is.

Született azonban egy olyan kiegészítő megállapodás is, amelynek értelmében a török fél további tranzit engedélyeket kap, de ennek feltétele az, hogy a török fuvarozók a Magyarországra érvényes CEMT engedélyükkel Magyarország területén fuvarfeladatot nem végezhetnek. 

Azaz, 2021. január 1-től török fuvarozó CEMT engedélyt nem használhat Magyarországon!

Csak bilaterális engedélyek használatával végezhetnek fel- illetve lerakodásokat Magyarország területén, ami egyértelműen a kapacitás csökkenését eredményezi a 2 ország fuvarozási feladatainak kiszolgálása terén.

Ezen fuvareszköz kapacitás csökkenés mellett az év elején a bilaterális engedélyek kiadása is akadozik Törökországban. Így még inkább érzékelhető az a probléma, hogy az egységnyi, egyébként a 2020. negyedik negyedévhez képest kisebb számú fuvarfeladathoz, nem elegendő a fuvareszköz kínálat.

A magyar fuvarozók a részükre rendelkezésre álló éves kerettel látszólag helyzeti előnybe kerültek és a megoldás a kapacitás hiányra további magyar fuvarozók és fuvareszközök bevonása lehet. Azonban a magyar fuvarozók számára a török piac nem célpiac, így nem várható az, hogy növekedni fog a Törökországba fuvarozók száma.

Az engedély probléma kapcsán említést érdemel az is, hogy Törökország és Magyarország között nem csak a “végig közúti” fuvarozási megoldás létezik.

Az EKOL intermodális megoldásokat is kínál, amelyek vasúton illetve hajóval történő szállítást jelentenek, elő- illetve utófutásokat közúton megtéve. A tranzitidő ezen fuvarozási módok esetében valamivel hosszabbak, mint a közútié, azonban az engedély probléma hatása nem, vagy csak kis mértékben érzékelhető. Így a hozzánk érkező török fuvarfeladatokra megnyugtató megoldásokat tudunk Ügyfeleinknek biztosítani.