A Vasút Európai Éve 2021 programsorozat részeként csütörtökön különleges vonat indult útnak Lisszabonból. A szerelvény október 7-éig Európa több mint száz városát érinti.
Felismerve, hogy a vasút nagyban hozzájárulhat a karbonsemleges Európa létrehozásához, az Európai Bizottság életre hívta a Connecting Europe Expresst (CEE), hogy az huszonhat európai ország közel negyven városában mutassa be és népszerűsítse a környezetbarát vasútban rejlő lehetőségeket, majd a cikkcakkos útvonal végén október 7-én érkezzen meg Párizsba.
A Connecting Europe Express az Európai Bizottság és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége Community of European Railway and Infrastructure Companies, CER), az európai vasúttársaságok, infrastruktúra-kezelők, valamint uniós és helyi szintű partnerek különleges együttműködésének köszönhetően jött létre. A szeptember 2-án Lisszabonból induló vonat útvonala mentén Európa-szerte számos rendezvényt tartanak majd azokon a vasútállomásokon, ahol a járat megáll. A vasút rajongói ráadásul a CEE weboldalán online követhetik majd a fedélzeten zajló vitákat, valamint az EU infrastruktúra-politikájáról és a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) szerepéről szóló konferenciákat Lisszabonból, Bukarestből, Berlinből és Bettembourgból.
A hat kocsiból álló szerelvény kocsijait különböző vasúttársaságok bocsátják rendelkezésre. Az egyiket ráadásul a MÁV adja: a jármű ad otthont az Európai Éghajlat-politikai, Környezetvédelmi és Infrastrukturális Végrehajtó Ügynökség (CINEA) és a Shift2Rail közös vállalkozása által szervezett mobil kiállításnak. A rendezvény bemutatja a vasúti tapasztalatokat javító meglévő technológiákat és innovációt, valamint azt, hogy az EU hogyan támogatja az infrastrukturális projekteket. A konferenciakocsit a francia SNCF szolgáltatja, a német DB és a svájci SBB egy-egy standard ülőkocsit ad bele, az olasz FS egy étkezőkocsit, az osztrák ÖBB pedig egy hálókocsit biztosít. Mivel a CEE nem normál nyomtávú szakaszokon is közlekedik – például rögtön az első napokban –, ezeken az útvonalakon nem a standard szerelvény közlekedik: Portugáliában és Spanyolországban a spanyol Renfe adja a vonatot, a Baltikumban pedig majd a litván LTG.
Első napján a CEE a portugál fővárosban mutatkozik be. Másnap, szeptember 3-án a luzitán térségben kezd: Covilhãt és Vilar Formosot érinti, majd Spanyolországba veszi útját, Medina del Campóban zárja a napot. Szeptember 4-én a spanyol fővárosban, Madridban lesz látható, majd Franciaországba is eljut: a spanyol határ közelében található Hendayéban zár.
Az Európai Bizottság közlekedési biztosa, Adina Vălean elmondta: „Európa gazdag, közös történelmét a vasút is nagyban formálta. A vasút Európa jövője is, a klímaváltozás mérsékléséhez, valamint a gazdaságnak a pandémiából való helyreállításához vezető út, mivel karbonmentes közlekedési szektort építünk. A Connecting Europe Express a következő hetek során gördülő konferenciává, laboratóriummá és nyilvános vitafórummá válik arról, hogyan lehet a vasutat az utasok és a vállalkozások számára potenciális közlekedési móddá változtatni. Az EU polgárait ezért arra kérjük, fogadjanak minket szeretettel, amikor megérkezünk egy, a közelükben található vasútállomásra.”
A CER szívesen látja majd a vonatot a lengyelországi Gdanskban is, ahol a vasúttársaságok vezérigazgatói összegyűlnek a CER éves közgyűlésére, melyet most a lengyel nemzeti vasút PKP ad otthont. Az Európai Parlament tagjait és az Erasmus by Rail szervezet képviselőit is meghívták, hogy vegyenek részt egy strasbourgi rendezvényen a plenáris hét során, melyet az SNCF-fel együttműködésben szerveznek, és ami a fiatalok, a vasút és a fenntarthatóság témaiköreire fókuszál.
Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) vezérigazgatója a közös projekt jelentőségét hangsúlyozta: „A Connecting Europe Express lenyűgöző bizonyítéka A Vasút Európai Éve sikerének, ugyanakkor rámutat az előttünk álló közös kihívásokra is. A CER tagjai elkötelezettek a Zöld megállapodás sikeres megvalósítása mellett. Az erős európai vasúti szektor létfontosságú az EU klímacéljainak eléréséhez. A határokon átnyúló vasúti közlekedés előtt jelenleg még túl sok a műszaki akadály, a vonatoknak az országhatárokon keresztül történő közlekedése nagyon bonyolult. Folytatni kell az árufuvarozásnak a közútról a vasútra való átterelését, hatékony szolgáltatásokat kell nyújtani az napi ingázóknak, valamint nappali és éjszakai szolgáltatásokkal egyaránt bővíteni kell a nemzetközi távolsági vasúti személyszállítást.” A szakember meg van arról győződve, hogy a Connecting Europe Express felhívja a figyelmet ezekre a kihívásokra.
Forrás: https://iho.hu/