fbpx
VASÚTI KOMPOK AZ INTERMODÁLIS FUVAROZÁSBAN?

VASÚTI KOMPOK AZ INTERMODÁLIS FUVAROZÁSBAN?

A vasúti kompok tökéletes megoldást kínálhatnak, mivel komplett teherszerelvényeket lehet velük szállítani az áruk ki- és berakodása nélkül.

A rövid távú tengeri szállítással kapcsolatban nem éppen a vasúti kompjáratokra gondol az ember elsőként. Habár Dánia kitiltotta a félpótkocsikat szállító zsebes vagonokat a Sjælland és Fyn szigeteket összekötő, tizennyolc kilométer hosszú Nagy-Bælt hídról (dánul Storebæltsbroen), mely közúti és vasúti forgalmat egyaránt ellát, nem sokkal később azonban országosan engedélyezve lettek. Az Európa jelenleg egyetlen vasúti kompfuvar-szolgáltatójaként tevékenykedő, svédországi Stena Line az elsők között reagált a skandináviai közlekedési problémára: teljes tehervonatokat kezdett el átkompolni a svédországi Trelleborg és a fontos németországi kikötőnek számító Rostock között. A vállalat szerint a híddal kapcsolatos zűr felkeltette az érdeklődést a vasúti kompszállítás iránt, mely több figyelmet érdemelne. A vasúti kompok tökéletes megoldást kínálhatnak a multimodális vagy intermodális fuvarozás számára, mivel komplett hagyományos vagy intermodális teherszerelvényeket lehet velük szállítani anélkül, hogy az árukat ki, majd aztán újból be kellene rakodni.

A Skandináviában aktív vasúti fuvarozókat komolyan sújtja a félpótkocsik Dániából vasúton történő szállításának tilalma, ezért gyorsan alkalmazkodniuk kellett: a szállítmányok célba juttatása érdekében alternatív útvonalakat hoztak létre, amíg a vizsgálat zajlik. A helyzet jelenleg hetente legalább egymillió euró pluszköltséget jelent a szektor számára, ami azt reméli, hogy a forgalom meghatározott feltételek mellett történő újra felvételéről szóló híresztelések igaznak fognak bizonyulni. A Stena Line pedig lecsapott a kínálkozó lehetőségre, hogy alternatívát kínáljon a gondba került fuvarozóknak. A cég a kérések számából azt látja, hogy a vasúti szektor a jelentős veszteségek, valamint a fuvarozók igényeinek való megfelelés okán pánikhangulatban van.

A Trelleborg és Rostock közötti vasúti kompfuvart már húsz éve igénybe lehet venni; a Stena Line kompjai naponta irányonként háromszor közlekednek. A cég ráadásul a világ legnagyobb vasúti kompjai közül kettőt is használ, a járművek egyenként egy kilométernél is több vasúti kapacitást kínálnak. A vonatok ki- és berakodása körülbelül kilencven percet vesz igénybe, a szerelvények hosszától függően. A berakodást követően a mozdony elhagyja a kompot, a másik kikötőtől pedig egy másik mozdony viszi tovább a szerelvényt. A svéd cég németországi leányvállalata, a Stena Rail Germany számos vasúttársasággal működik együtt, az elmúlt időkben azonban megállapodott további két, az európai piacon jelentős partnerrel is, így nemcsak másodlagos opcióként tekintenek a vasúti kompszolgáltatásra, hanem hosszútávú perspektívát látnak benne.

A vasúti kompok viszonylag ritkának számítanak, mivel a modern kompfuvarozás célja az agilitás, ugyanakkor figyelni kell a hajógyárak kapacitására is az ügyfelek igényeinek kielégítése érdekében. Ezen felül a vasúti kompok nem is túl rugalmasak, mivel az üzemeltetők gyakran csak két kikötő között dolgoznak. Továbbá egy vasúti komp megépítése is drágább, mint egy hagyományos kompé, ráadásul az üzemeltetésük is öt százalékkal költségesebb. Másrészről teljes vasúti szerelvények szállítása rövid távú tengeri útvonalakon hatékonyabb lehet, mint a hagyományos intermodális átrakodás, mivel a kompfuvar alapvető jellemzője a gyorsaság, arról nem is beszélve, hogy a vasúti szerelvényekhez sem kell hozzányúlni. Mindazonáltal a szállítási mód jövőbeli kiterjesztése érdekében sürgősen tájékoztatni kell az iparág résztvevőit annak előnyeiről, mivel a teljes működőképességhez további fejlesztéseket kell végrehajtani a kikötők infrastruktúrájában.

A dániai korlátozások legnagyobb tanulsága, hogy létezik más, megbízható szállítási megoldás is. A vasúti és tengeri szállítás összekapcsolása a legkörnyezetbarátabb logisztikai módszer, ezért még inkább növelni kell a két mód együttműködését. Jóllehet a vasúti kompok nem jelenthetik a leginkább használt megoldást, mivel kereskedelmi akadályokba ütköznek. Logisztikai szempontból azonban a koncepció megvalósítható, mivel a közvetlen vasúti kapcsolatuk vonzóbbá teheti őket az intermodális szállítás számára, és ez a központi cél. Ahogy a vasúttársaságok a vasúti szállítást promótálják, érdekeltté teszik a fuvarozókat abban, hogy támogassák őket és lépjenek ebbe az irányba – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: Stena Line)

https://iho.hu/